Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF 35/2,0 D

Produkter
(logga in för att koppla)

luman

Medlem
Undrar om det här objektivet är prisvärt att köpa,
Nikon AF 35/2,0 D.
Hittar inte så mycket om D-serien på nätet.
Kanske det är någon här som provat det.

MVH/Rolle

wennerstrom skrev:
Jag köpte mitt begagnat för 500 spänn pga av en trasig filtergänga. Kändes mycket prisvärt :)

Men var sätter du motljusskyddet då?
Om du inte får dit det så var det inte prisvärt!
/Erik

eon skrev:
Men var sätter du motljusskyddet då?
Om du inte får dit det så var det inte prisvärt!
/Erik
Som om det inte skulle gå att fota utan motljusskydd?? Det var väl extremt prisvärt.

35/2 är mycket litet och lätt samt skarpt, men det har lite låg kontrast. Jag skulle inte köpa det nytt, men begagnat kan det vara fint. Det är inte bättre än de moderna zoomobjektiven rent optiskt, så man vinner inget förutom storlek och ljusstyrka egentligen.

både bättre och sämre, än en bra zoom,
nedbländat jämnare skärpa än min 17-55/2,8 DX,
på 2,8 är det nog kanske lite sämre, mer CA i alla fall, i den fasta,

erkännas skall att jag inte är nån kapten zoom direkt,

det korta skärpedjupet ÄR trevlig, inte superskarpt på 2,2 men det funkar, bra bokeh också,

Och kort och bra närgräns, bättre än Zoomen, vilket är användbart, bidrar ju till att man kan få mer effektfull bokeh om inte annat,

sen e det ju lätt och smidigt också,

lite halvtråkig brännvid för gatufoto kanske, och distortionen är lite hög vilket kan störa,

men tycker nog defintivt det har sin plats i fotoväskan, jag skulle inte vilja vara utan det, i så fall slänger jag hellre mitt 50/1,4.

Jag kanske ska bidra även sakligt...

24, 28 eller 35 mm är ju inte helt likgiltigt. Man har oftast en önskan om vilken bildvinkel man vill använda.

AF24/2,8D, AF28/2,8D och AF35/2D har jag haft alla. Behöll bara AF35/2D för att den passade behoven bäst.

24 och 28 är båda lite ljussvagare an 35. Och ljusstyrkan kan vara trevlig att ha. Nåväl de bästa zoomar som finns når bara ner till 2,8 så 24 och 28 är inte så illa.

Vad gäller AF28/2,8D så är 'D':et verkligen viktigt eftersom den äldre versionen utan 'D' är en mycket sämre optisk konstruktion.

Alla tre objektiven är lite gamla till utförandet och är skärpemässigt enbart bra. Köp dem inte för att få bättre skärpa än bra zoomar. Dessa väljer man för den lilla storleken och ljusstyrkan.

Mindre distortion än vad som är vanligt på zoomar dock.

Alla tre bör användas med motljusskydd. Ingen av dem är överdrivet bra på ströljus. Gäller de flesta zoomar likaså...

Billigast är 28 och 24 är dyrast.

/Erik

eon skrev:

Mindre distortion än vad som är vanligt på zoomar dock.

/Erik

kanske inte genrellt dock,
distortionen varierar ju med brännviden,
17-55/2,8 t ex, ligger på runt 0,24% vid 24mm, det är inte så lågt som Glocalnet kanske, men nästan.
=).

med 35/2 så får man drygt 0,6% dist, at all times..
plåtar man motiv med raka linjer som är kritiska, så ser jag helst att distortionen skall vara en bra bit lägre än 0,5% helst mindre än 0,25,

motljuskyddet som du säger får gärna vara på alltid,

24/2,8D får inte speciellt bra betyg i denna test.
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_24_28/index.htm

Betydligt bättre resultat i denna dock:

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/92/cat/12

ojämn kvalitet på gluggen eller testerna?
svårt att säga,

Senast ändrad:
Tack för att ni redde ut begreppen,verkar inte vara
något superobjektiv precis,får nog gå upp en prisklass, eller söka på beg.marknaden.

Kollat lite efter fasta 35:eek:r, tunt utbud, verkar
som dom flesta kör med zoom nu för tiden.

MVH/Rolle

sigma har ju ett 30/1.4 som kan vara värt att kolla upp oxå, är ju nästan samma brännvidd

luman skrev:
något superobjektiv precis,får nog gå upp en prisklass, eller söka på beg.marknaden.

Vad har du för kamera? Har du en D200, D1- eller D2-serien så kan du kanske prova nåt manuellt objektiv. Det finns en del fina gamla AI-S-gluggar till låga priser. Problemet är att fokusera manuellt bara.
Har du en analog kamera så är det ju en annan femma.

Angående brännvidden så tycker jag att den är lite för lång för att använda som normal. 40 mm på småbildsformatet är väldigt trevlig, och då får man välja en 28:a på digitalkameran. Och sådana finns det ju gott om:)

luman skrev:

MVH/Rolle

att det inte finns så mycket begagnade kan ju bero på att folk gillar dom..
;)

kolla in schönherrs, dom har en del beggat, eller ring dom, dom har inte alltid sin sida uppdaterad:

http://www.schoenherrsfoto.se/swe/index.html

och deras beg-priser är alltid prutbara..
:)

Makten skrev:
Vad har du för kamera? Har du en D200, D1- eller D2-serien så kan du kanske prova nåt manuellt objektiv. Det finns en del fina gamla AI-S-gluggar till låga priser. Problemet är att fokusera manuellt bara.
Har du en analog kamera så är det ju en annan femma.

Angående brännvidden så tycker jag att den är lite för lång för att använda som normal. 40 mm på småbildsformatet är väldigt trevlig, och då får man välja en 28:a på digitalkameran. Och sådana finns det ju gott om:)

Jag har en D50, skippade kitet, köpte en AF 60mm f/2.8D,enda objektivet jag har, helnöjd med den gluggen men den är långt ifrån normal, snarare 95mm.

Du har rätt,28mm passar nog bättre som
normalglugg, får nog börja snoka efter en sådan i stället.AI-S funkar ju manuellt med D50:an,så då bör det ju finnas lite att välja på.

kör på AI-versionen. Den påstås va något bättre rent optiskt. Dem finns på ebay bl.a. och dyker upp på Tradera emellanåt.

Själv satsade jag på 1.4an som sägs va lite skarpare vid f2.

ANNONS
Götaplatsens Foto