Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF-S Micro-Nikkor 85 mm f/3,5 G VR

Produkter
(logga in för att koppla)

samispringsteen

Aktiv medlem
Hej
Tänkte undra om någon har nå erfarenhet av denna glugg ? :)
Beställde hem den till en lokal fotobutik för att få känna och kolla lite på den :)

Hur nära måste man står motivet med denna kamera ?
När man fotar med gluggen, kommer den att själv zooma ut så objektivet blir längre som jag sett Tamron 90 gör?

Tack så länge !

Hej
Tänkte undra om någon har nå erfarenhet av denna glugg ? :)
Beställde hem den till en lokal fotobutik för att få känna och kolla lite på den :)

Hur nära måste man står motivet med denna kamera ?
När man fotar med gluggen, kommer den att själv zooma ut så objektivet blir längre som jag sett Tamron 90 gör?

Tack så länge !

Närgränsen vet jag inte, det kan du snabbt söka upp.

Den zoomar inte automatiskt, däremot kan frontlinsen röra på sig. Det gör vissa objektiv när de fokuserar

Den zoomar inte automatiskt, däremot kan frontlinsen röra på sig. Det gör vissa objektiv när de fokuserar

TS kanske menar internfokusering, vilket innebär att objektivets längd inte ändras när man fokuserar. Nikon har internfokusering så att den är lika lång oavsett vilket avstånd man ställt in, medan Tamrons 90mm macro (som jag har själv) ändrar längd så att den blir mycket längre när man fotar på korta avstånd.

okej :) tack! vad tror ni om denna glugg ? eller är Tamron bättre ?
har alltid fäst mig vid Nikons VR som jag älskar :) då ja är ganska skakig

Vid höga förstoringsgrader (nära motivet) kan VR stjälpa mer än det hjälper eftersom systemet bara kan korrigera för små rörelser i sid- och höjdled och inte alls i djupled. Vid hög förstoring blir dessutom en "liten" rörelse snabbt stor eftersom vinkelförändringen ökar med förstoringen. VR blir helt enkelt en falsk trygghet.

Tamron kostar ~4500kr i svenska butiker (2500kr på ebay), 85VR en styv tusenlapp mer. Tamron 90/2,8 är plastigt och långsamt men skarpt som få. Jag hoppas innerligt att Nikons nya 85 är snabbare, annars är det ganska meningslöst. 85:an har internfokusering men är endast för DX-format.

Nackdelen med internfokusering är att brännvidden förändras när man fokuserar, den blir kortare ju närmare motivet man kommer. Det betyder att perspektivet ändras när man fokuserar, något som kan vara ganska jobbigt. (Storebror 105VR tappar ~30mm vid 1:1!) Nackdelen med Tamrons snäckfokusering är att man istället tappar ljusstyrka, i snitt två steg från oändligt till 1:1.

Nackdelen med Tamrons snäckfokusering är att man istället tappar ljusstyrka, i snitt två steg från oändligt till 1:1.

I praktiken är det ju inte någon stor nackdel eg. Den effektiva bländaren blir mindre. Hade den inte blivit det hade man troligen ändå bländat ner för att få större skärpedjup, iaf vid de förstoringsgraderna.

Sökaren blir mörkare så om man inte använder live-view för att fokusera kan det bli riktigt knivigt att ställa skärpan. Å andra sidan, använder man LV vid makrofoto så har man med största sannolikhet också ett stativ.

Vid höga förstoringsgrader (nära motivet) kan VR stjälpa mer än det hjälper eftersom systemet bara kan korrigera för små rörelser i sid- och höjdled och inte alls i djupled. Vid hög förstoring blir dessutom en "liten" rörelse snabbt stor eftersom vinkelförändringen ökar med förstoringen. VR blir helt enkelt en falsk trygghet.

Tamron kostar ~4500kr i svenska butiker (2500kr på ebay), 85VR en styv tusenlapp mer. Tamron 90/2,8 är plastigt och långsamt men skarpt som få. Jag hoppas innerligt att Nikons nya 85 är snabbare, annars är det ganska meningslöst. 85:an har internfokusering men är endast för DX-format.

Nackdelen med internfokusering är att brännvidden förändras när man fokuserar, den blir kortare ju närmare motivet man kommer. Det betyder att perspektivet ändras när man fokuserar, något som kan vara ganska jobbigt. (Storebror 105VR tappar ~30mm vid 1:1!) Nackdelen med Tamrons snäckfokusering är att man istället tappar ljusstyrka, i snitt två steg från oändligt till 1:1.

Oki så du menar att Tamron är att föredra ? Ska även använda detta till lite porträtt och lite fiske kamera med :) dock porträtt mycket mer än fiske :)

Sökaren blir mörkare så om man inte använder live-view för att fokusera kan det bli riktigt knivigt att ställa skärpan. Å andra sidan, använder man LV vid makrofoto så har man med största sannolikhet också ett stativ.

Jag kan ju ha ovanligt lätt för det, men jag har inte haft några större problem ens på min gamla D70, som med dagens mått har sökare som ett sugrör med solglasögon. :) Och jag tycker fortfarande det är mycket lättare med sökaren än med LV.
Men visst blir sökaren mörkare.

Oki så du menar att Tamron är att föredra ? Ska även använda detta till lite porträtt och lite fiske kamera med :) dock porträtt mycket mer än fiske :)

Få se om någon kan jämföra, Tamronen är i alla fall läskigt skarp och en porträttfavorit för min del. Sedan är autofokusen rätt seg och objektivet, i alla fall gamla varianten utan motor, känns lite omodern och plastigt. Men det förlåter man när skärpan svider i ögonen.

Få se om någon kan jämföra, Tamronen är i alla fall läskigt skarp och en porträttfavorit för min del. Sedan är autofokusen rätt seg och objektivet, i alla fall gamla varianten utan motor, känns lite omodern och plastigt. Men det förlåter man när skärpan svider i ögonen.

Jo :) men dom man köper nya är ju den nyare hoppas jag :)
kanske blir Tamron ändå :) den toppar ju överallt, då behöver man inte oroa sig för bildkvallen iaf :) men AF kanske man inte direkt använder så mycket när de är macrobilder man ska ta, bäst är ju att manuellt fokusera :)

Den nya varianten är i princip lika plastig och långsam, trots den inbyggda motorn (dessutom har de plockat bort bländarringen).

Jag är dundernöjd med mitt Tamron, för de pengarna är det ganska oslagbart. Jag tittade lite på Nikons gamla 105/2,8D (utan VR) men hittade inget begagnat till rimligt pris så det blev ett Tamron istället. Jag har inte använt det till så mycket porträtt men bokehn är iaf fin.

Här och här kan du se vad man kan göra med Tamron.

Den nya varianten är i princip lika plastig och långsam, trots den inbyggda motorn (dessutom har de plockat bort bländarringen).

Jag är dundernöjd med mitt Tamron, för de pengarna är det ganska oslagbart. Jag tittade lite på Nikons gamla 105/2,8D (utan VR) men hittade inget begagnat till rimligt pris så det blev ett Tamron istället. Jag har inte använt det till så mycket porträtt men bokehn är iaf fin.

Här och här kan du se vad man kan göra med Tamron.

Överallt står det att den är mest värd pengarna :) och den verkar vara bäst i skärpan och allt :) men ska iaf känna på nikon objektivet om affären får in den denna vecka :) så man får känna om man vill ha VR :)

När vi nu är inne på macroobjektiv vill jag tipsa om Sigmas 105/2,8 EX DG Macro Det har internfokusering vilket underlättar användning av filter, men blir liksom Tamron 90/2,8 längre vid riktigt korta avstånd. Närgränsen är ca 30 cm och det är dessutom användbart som trevlig porträttglugg.
Lite dyrare än Tamrons 90/2,8 lite billigare än Nikons 85/3,5 DX. Fördelen är dessutom att den passar på en FX kamera. Byggkvalitén är gedigen, även om motljusskyddet känns lite plastigt.
En trevlig glugg tillsammans med min D700.

//Patrik

Testade Tamronen förra veckan och idag Nikonen, och jag föll för Nikonen.

Varför ?
Nikonens VR hjälpte mig, och linsen zoomar inte ut som Tamronens som kan vara både för o nackdel i mitt läge nackdel.
Nikonen känns även mer som kvalité i byggnaden medan Tamronen känns lite som en leksak nej men de var skillnad.
Lite svårt med AF och vart den ska fokusera men manuellt så funkar det bra :)

Att VR skulle själpa i stället för att hjälpa stämmer ju verkligen inte, enda gången du ska slå av VR är när du använder stativ annars är det ju bara fördelar, visst i längsled hjälper det ju inte men övriga skaknings rörelser hjälper det ju :)

ANNONS
Götaplatsens Foto