Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon AF-S Nikkor 35mm f/1,8G DX

Produkter
(logga in för att koppla)

high_fee

Medlem
Min 35:a anlände idag, beställde från Fotokungen för några veckor sedan.

Det första intrycket av objektivet är mycket positivt. Byggkvaliteten är bra och den passar utmärkt som "normal" på min D60. Har inte gjort några djupgående tekniska tester, men jag uppfattar bilderna som mycket skarpa även på stora bländare. Objektivet kommer bli perfekt för inomhusfotografering :)

Har ett fåtal testbilder på min nystartade fotoblogg:
http://joeledstrom.blogspot.com

Hoppas ni andra blir lika nöjda med objektivet som jag!
 

intedinmamma

Aktiv medlem
Filtererbjudandet gick ut med deras nyhetsbrev, så det fanns inte ute på hemsidan.

Edit: Hoppsan, den fliken hade legat framme ett tag. :)
 

erik_qwerty

Aktiv medlem
Fanns en på hyllan kvar på mediamarkt i västerås idag...en ensam stackare...
Jag var in på MM i Lund och plockade upp den näst sista där i eftermiddags :)

Verkar för övrigt vara en kanonglugg. Jag sålde min gamla 35/2 nyligen och har den alltså färskt i minne. Jag var alltid nöjd med den gamla, men den nya är helt klart snäppet skarpare och kontrastrikare på full öppning, trots att den då dessutom är en liten aning ljusstarkare.
 

Hans William

Aktiv medlem
Fanns en på hyllan kvar på mediamarkt i västerås idag...en ensam stackare...
Jag tog med det hem, så nu bor den tillsammans med några trevliga kompisar som också heter Nikon i ett skåp med kameror och objektiv.
Allvarligt, det verkar vara ett bra objektiv.
Jag har i dag använt objektivet på en D40 och tagit en del bilder i ett möbelvaruhus. Befintligt ljus ingen blixt, bilderna blev bra. Det är så jag tänkt använda det här objektivet.
 

AndyK

Aktiv medlem
Nu har jag varit och hämtat min nya kompis... Tyvärr har jag inget hus till honom förrän jag kommer hem ikväll...
Nästan så man skulle slutat tidigare idag, bara för att få komma hem och plåta lite...
 

Frankerad

Medlem
Var inne på Expert foto på Götaplatsen för att fråga när dom trodde dom skulle komma in. Till min förvåning hade dom precis fått sina idag så det blev en snabb promenad till närmaste WLAN för att föra över pengar till sitt kort...

Inte hunnit testa det än annat än att man kan säga att byggkvalitén känns bra, bättre än mitt tidigare Nikon 50mm/1.8 som ju är lite plastigt av sig. Verkar vara en perfekt kompanjon till D40/D60 storleksmässigt.
 

blenda12

Aktiv medlem
Ska ladda upp lite fler "riktiga" bilder

Kan bara konstatera att Nikon gjort en riktigt prisvärd glugg.
Fantastiskt skarp redan på största bländare och det nästan ända till kanten. Tyst autofocus som e snabbare än på Afs 50G mm och inte så känslig för motljus.
Ska testa mer innan jag recenserar, men kan redan nu säga att för priset så är den helgrym...för oss med DX. Klart skarpare än Nikons 50mm vid bländare större än f4.

/Magnus
 

Teodorian

Aktiv medlem
Kan bara konstatera att Nikon gjort en riktigt prisvärd glugg.
Fantastiskt skarp redan på största bländare och det nästan ända till kanten. Tyst autofocus som e snabbare än på Afs 50G mm och inte så känslig för motljus.
Ska testa mer innan jag recenserar, men kan redan nu säga att för priset så är den helgrym...för oss med DX. Klart skarpare än Nikons 50mm vid bländare större än f4.

/Magnus
Lägg upp jämförande bilder på bländare f1.8 och f2.8 med samma motiv och utsnitt samt 100% crops så att vi kan bedöma om det verkligen är så att 35/1.8 presterar bättre är 50/1.4G på en DX-DSLR tex D90 eller D300.
 

Leviao

Aktiv medlem
Fick min idag också. Mycket imponerad av skärpa och avsaknad av CA/purple fringing på f1.8. Undrade först om den var trasig då den var så tyst när den fokuserade, och eftersom det är bakre linselementet som rör sig så märkar man det inte utvändigt.
Den har riktig full-time manual focus override, dvs när man rör vid fokusringen så markeras mittenfokuspunkten automatiskt, till skillnad från en del andra AF-S objektiv, t ex 18-105 mm.

Det är synd att det inte finns något fokusavståndsvisningfönster (puh), det kommer jag nog att sakna en del. Fokus sitter perfekt tycker jag med min D90. Fokusringen ger en aningen trög känsla när man vrider på den.
Objektivet är väldigt trögt att sätta på kameran, man får ta i lite.

Det intressantaste är att när jag sätter det på min analoga nikon så får jag nästan ingen vinjettering alls! Dock ganska mycket distortion. Så ni som fått era och har en FX-kamera, ta ett par kort och kommentera kantskärpan!

Till sist, mitt 50 mm 1.4 af-d kommer att få sitta på min analoga framöver. 35 mm är väldigt mycket skönare att använda på en DX än 50mm.
 

Leviao

Aktiv medlem
Senast ändrad:
ANNONS