Annons

Nikon AF-S Nikkor 35mm f/1,8G DX

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Du kanske tänker på alla 18-nånting-zoomarna med variabel bländare? Jag kan inte se att en motsvarande FX-variant (28-nånting-zoomar med variabel bländare) skulle vara speciellt motiverbara, vem vill ha dem?
Jag! Älskade mitt 18-200 VRII till min D70. Tänk vad mycket mer användbart ett 28-300 VRII 3,5-5.6 skulle vara på min D700 med dess ISO-egenskaper.
Alla objektiv har sitt användningsområde och en lätt superzoom har sitt med.

/Karl
 

Mankan G

Aktiv medlem
Jag! Älskade mitt 18-200 VRII till min D70. Tänk vad mycket mer användbart ett 28-300 VRII 3,5-5.6 skulle vara på min D700 med dess ISO-egenskaper.
Alla objektiv har sitt användningsområde och en lätt superzoom har sitt med.

/Karl
Finns inte 28-200FX kvar i Nikons sortiment?

Visserligen ingen höjdarglugg men.......
 

Janne B

Aktiv medlem
28-200 är lite snävt för en superzoom och VR klarar man sig inte utan på f5.6 glugg.

/Karl
Nog är det bra med VR, men lite överdrivet tycker jag nog att det är. Jag menar motivet står i vart fall inte stilla, så även om man fotar "stillastående träd" så rör sig lik för...at löven i blåsten;-)
Mvh
JB
 

Falumas

Aktiv medlem
Jaså, det gör man inte? Märkligt, jag fotade senaste i söndags med mitt 200/4 AI vid bländare f/5,6. Det gick jättebra.
Ok, får väl omformulera mig. På ett objektiv som har f5.6 som största öppning på max-zoomen klarar jag mig inte utan VR i många situationer.

Jag tog också några bra bilder i helgen med mitt 500mm f8 utan VR, men då fanns ljuset där som behövdes. På en superzoom är dock kompakthet och flexibilitet viktigt och ett stativ fanns ytterst sällan till hands när jag använde min superzoom.

/Karl.
 

Makten

Aktiv medlem
Ok, får väl omformulera mig. På ett objektiv som har f5.6 som största öppning på max-zoomen klarar jag mig inte utan VR i många situationer.
Då är vi helt överens. F/5,6 är inte särskilt roligt som största bländare, men visst funkar det. Ibland;-)

Jag tog också några bra bilder i helgen med mitt 500mm f8 utan VR, men då fanns ljuset där som behövdes. På en superzoom är dock kompakthet och flexibilitet viktigt och ett stativ fanns ytterst sällan till hands när jag använde min superzoom.
Nä, precis. Om man kan släpa på ett stativ så kan man lika gärna släpa på en ljusstarkare glugg.
Jag ser faktiskt inte riktigt vitsen med en superzoom på en stor systemkamera.

Svårt OT, ja. Men för att knyta ihop säcken lite; ett 35/1,8 lär vara ett mycket trevligt komplement till en superzoom om man har en liten och lätt kamera. För det är väl av utrymmes- och viktskäl man har en superzoom, i de flesta fall. Kanske ibland för viss slags mångsidighet, men den är nog ofta mer inbillad än verklig.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Då är vi helt överens. F/5,6 är inte särskilt roligt som största bländare, men visst funkar det. Ibland;-)


Nä, precis. Om man kan släpa på ett stativ så kan man lika gärna släpa på en ljusstarkare glugg.
Jag ser faktiskt inte riktigt vitsen med en superzoom på en stor systemkamera.

Svårt OT, ja. Men för att knyta ihop säcken lite; ett 35/1,8 lär vara ett mycket trevligt komplement till en superzoom om man har en liten och lätt kamera. För det är väl av utrymmes- och viktskäl man har en superzoom, i de flesta fall. Kanske ibland för viss slags mångsidighet, men den är nog ofta mer inbillad än verklig.
Ja, allt som har prefixet super brukar sällan hålla högsta kvalitet...
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag! Älskade mitt 18-200 VRII till min D70. Tänk vad mycket mer användbart ett 28-300 VRII 3,5-5.6 skulle vara på min D700 med dess ISO-egenskaper.
Alla objektiv har sitt användningsområde och en lätt superzoom har sitt med.

/Karl
Jo en superzoom var jag helt med på, men att det som du uttryckte det skulle finnas "ett helt gäng" nya DX-objektiv som saknade motsvarigheter på FX-sidan tyckte jag var ett lite orättvist omdöme. Som jag ser det så saknar man FX-motsvarigheter just till 18-200 DX och i någon mån till 16-85 DX - och där det senare då handlar om att gamla 24-120 VR känns lite trött jämfört med sin DX-kusin 16-85.

Sedan skulle jag hellre ha en lite klumpigare men i gengäld bra och hållbar FX-superzoom. Helst lite lättare än Canons 28-300/3,5-5,6 L IS, men mer gediget byggd än 18-200 DX.

Jag håller för övrigt med dig om det du skrev längre ned om att en 28-200 inte riktigt räcker och att en superzoom med f5,6 i längre änden bör ha VR.
 

sukram

Aktiv medlem
LYSANDE!

Hade sigmas 30mmf/1,4 på radarn innan, men detta verkar ju otroligt mycket mer attraktivt om man ser till pris.
 

perisak

Aktiv medlem
Glöm inte att det faktiskt går ganska fint att fotografera med 18-200 DX på till exempel en Nikon D3. Trots allt går det ju att få bra bilder även med endast 5 fina megapixlar.

Det, enligt mej, största irritationsmomentet med 18-200, försvinner dessutom då man monterar den på en D3. Kameran är så stor att den fortfarande hängre upprätt, och objektivet zoomar inte ut sig själv, som det gör när det är monterat på en hängande D80.
 

alex.odman

Aktiv medlem
Känns som en glugg jag vill ha. MEN... största anledningen till att jag valde bort AF-S 50 /1,4 var att den är för seg i fokuseringen.

Tyvärr verkar det som att nya AF-S 35 /1,8 liksom 50:an endast har "Ultraljudsmotorn" och inte SWM. Men vad kan man begära för 2 195 kr.

Tror att nya 35:an kommer att sälja som smör. Kundgruppen är jättestor. Gissar att Nikon har gjort ett smart drag så här i kristider, det kommer rulla in pengar till Nikon.
 

AndyK

Aktiv medlem

Makten

Aktiv medlem

Anders Berlin

Aktiv medlem
En sak är i alla fall väldigt säker, och det är att AF-S inte alltid är snabb. Jämför gärna ett 24-70 med 18-55 så får du se;-) Eller varför inte 24-70 med 17-55. Skillnaden är otroligt stor.
Nu har jag inte provat 24-70 eller 17-55, men min AF-S 50/1.4 är snabb nog för mig iaf. Och framförallt säker - jämför med Sigma 30/1.4 som är snabb men helt opålitlig... :)
Jag ser ju hellre att AF tar lite tid på sig men levererar bra bilder! Jag är hur som helst inte orolig för AF-S DX 35/1.8 på den punkten.
 
ANNONS