Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikon Capture NX2 vs Photoshop Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

rubis

Ny medlem
Hej,
Är det någon som har erfarenhet av båda programmen (senaste versionerna) Capture NX2 och Photoshop Elements?

Jag har en Nikon D300 och är i valet och kvalet om vilken av dessa jag
ska välja.

/ Stefan

Vad har du för huvudsakliga arbetsflöde?

Har du tiden att sitta med varje bild och pilla i timtal så är nog Nikons egna råkonverterare den som bäst räknar upp nef-filer.

Tar du mycket råfiler och "bara" vill skapa jpegs så fungerar faktiskt ViewNX väldigt bra till just detta.

Själv kör jag Camera Raw via Elements 7 för att jag inte har tiden att sitta med bilderna i CaptureNX.

Hej,
Är det någon som har erfarenhet av båda programmen (senaste versionerna) Capture NX2 och Photoshop Elements?

Jag har en Nikon D300 och är i valet och kvalet om vilken av dessa jag
ska välja.

/ Stefan

Jag kör båda. Jag gör det mesta av justeringarna och skärpning i CaptureNX, sparar som TIFF och går sedan över till PS Elements för slutskärpning före utskrift eller konvertering för webben. Det finns fördelar med båda men jag tycker CNX är överlägset att plocka ut det bästa ur RAW-filerna.

/FW

Det är givetvis en smaksak men de flesta anser nog att Nikons egna programvaror gör bästa jobbet med att räkna upp råfilerna från Nikon. Speciellt på höga iso och det gäller för både gratisprogrammet View NX (VNX) och det relativt dyra Capture NX (CNX). På lägre iso är det mer jämnt men jag föredrar i alla fall NX före PS alla gånger.

Det är redan nämnt tidigare i tråden men glöm CNX om det är större mängder bilder du ska konvertera OCH behöver justera varje bild individuellt. För att konvertera redan färdiga råfiler duger gratisvarianten View lika bra som Capture NX. Samma algoritmer men mycket mer begränsade funktioner. Är det relativt få bilder du skall leka med så ger CNX i mina ögon ett överlägset resultat med stora möjligheter att kunna påverka bilderna.

Du måste tänka över ditt flöde för att kunna bestämma dig. I mitt eget flöde så använder jag Lightroom (LR) som nav. LR har ett helt enastående bra flöde. Majoriteten av alla bilder ser aldrig något annat program. I princip så är det bara "svåra" bilder och bilder som skall skrivas ut i större format som går via NX och Photoshop. Med "svåra" så avser jag högisobilder och andra som av någon anledning inte "fungerar" i LR.

... går sedan över till PS Elements för slutskärpning före utskrift eller konvertering för webben ...

Tillfogar gärna att jag för min del nöjer mig också med Elements i stället för stora PS, särskilt efter att ha laddat ner Grants Tools (efter en del problem). Se gärna inlägg i Plugins för Elements 5.

Jag vill gärna ställa en fråga inom denna tråden. Tidigare har jag använt Capture NX1.3. Efter uppgradering till Nikon D700 fungerar inte detta program längre, varför man måste byta till Capture NX2.0. På Nikon support uppger man emellertid att detta program inte fungerar i min iMac med operativsystem Leopard 15.5.6. Försäljarna säger emllertid att det ska fungera.Någon som har erfarenhet av detta? (Själv har jag redan förbrukat min fria nedladdning av misstag).

Tack

Tack för snabb och värdefull information från er alla!

Jag är novis inom området bildbehandling, så jag har inte kommit
så långt att jag skapat mig något egentligt arbetsflöde ännu. Har haft en testversion av CNX som jag tycker fungerat bra, men förstår problematiken om man vill arbeta med en stor mängd bilder. Ska se om det även finns motsvarande testversion för Lightroom och även testa den. Sen ska jag se åt vilket håll ett blivande inköp lutar.

Om jag har förstått det rätt skulle tex Lightroom och CNX fylla mina behov gott och väl?!

/ Stefan

Jag vill gärna ställa en fråga inom denna tråden. Tidigare har jag använt Capture NX1.3. Efter uppgradering till Nikon D700 fungerar inte detta program längre, varför man måste byta till Capture NX2.0. På Nikon support uppger man emellertid att detta program inte fungerar i min iMac med operativsystem Leopard 15.5.6. Försäljarna säger emllertid att det ska fungera.Någon som har erfarenhet av detta? (Själv har jag redan förbrukat min fria nedladdning av misstag).

Jag kör Capture NX 2.1.0 på Mac OS X 10.5.6 utan problem. Vad gäller din förbrukade fria nedladdning: nedladdningen är väl gratis (det är ju samma som test-versionen). Menar du att din kod inte fungerar för att du redan kört den någon annanstans?

Jag har en fråga till Magnus också. Mitt arbetsflöde är väldigt lika dit verkar det som. Jag har alla mina NEF i Lightroom och gör det mesta där. Det är endast enstaka bilder jag plockar över i Capture NX. Hur gör du detta bäst i Lightroom? Det finns ju inget kommando för att skicka NEF-filen till NX (som bäst kan man skicka en tiff) utan man måste ju göra detta manuellt. Brukar du skapa en kopia av NEF-filen, och vad kallar du den, och var sparar du den? Det finns ju massor av sätt att göra detta på och jag har inte hittat något som jag är helt nöjd med. Man vill ju helst att alla metadata från Lightroom följer med till denna fil som har gått via NX också.

Jag kör Capture NX 2.1.0 på Mac OS X 10.5.6 utan problem. Vad gäller din förbrukade fria nedladdning: nedladdningen är väl gratis (det är ju samma som test-versionen). Menar du att din kod inte fungerar för att du redan kört den någon annanstans?

Jag har en fråga till Magnus också. Mitt arbetsflöde är väldigt lika dit verkar det som. Jag har alla mina NEF i Lightroom och gör det mesta där. Det är endast enstaka bilder jag plockar över i Capture NX. Hur gör du detta bäst i Lightroom? Det finns ju inget kommando för att skicka NEF-filen till NX (som bäst kan man skicka en tiff) utan man måste ju göra detta manuellt. Brukar du skapa en kopia av NEF-filen, och vad kallar du den, och var sparar du den? Det finns ju massor av sätt att göra detta på och jag har inte hittat något som jag är helt nöjd med. Man vill ju helst att alla metadata från Lightroom följer med till denna fil som har gått via NX också.

Då jag i princip aldrig spar ner den editerade filen i LR efter att den varit och vänt i CNX så väljer jag helt enkelt i LR "show in explorer" och dubbelklickar på filen i fönstret som öppnas och vips så öppnas bilden i CNX. När jag tar vändan via CNX så hamnar bilden nästan alltid även i PS CS2 där jag gör de sista finjusteringarna såsom uppskärpning och färgprofilering före utskrift....I de få fall jag behöver spara den färdiga filen så gör jag oftast en jpg eller tiff och importerar den på nytt till LR

ANNONS
Götaplatsens Foto