Annons

nikon coolpix s510 - Bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kiona

Aktiv medlem
Jag frågade i en Expertaffär en snubbe vilken han skulle rekommendera för mig och då sa han nikon coolpix s510. Någon som har någon erfarenhet av den? Han sa att den skulle vara snabb. Den jag har nu är 3 år gammal och känns antik. Jag vill ha något i den härprisklassen ca 2000 max 3000. (Den här går på 2500 ca) Den ska ha laddningsbart batteri - den jag har nu går på vanliga och slukar dem med hull och hår även när den är avstängd! Den ska vara så snabb som möjligt i den prisklassen för med den jag har nu är det fan omöjligt att ta ej regisserade kort och det är ju trist, särskilt när man ska ta kort på djur och barn. Jag ska fråga i fler (riktiga foto-)affärer men jag litar ju inte helt på dem ändå eftersom de vill sälja :) Systemkamera kommer ännu inte i fråga för mig eftersom jag knappt vet vad vitbalans är ha ha.

Kiona skrev:
Jag frågade i en Expertaffär en snubbe vilken han skulle rekommendera för mig och då sa han nikon coolpix s510. Någon som har någon erfarenhet av den? Han sa att den skulle vara snabb. Den jag har nu är 3 år gammal och känns antik. Jag vill ha något i den härprisklassen ca 2000 max 3000. (Den här går på 2500 ca) Den ska ha laddningsbart batteri - den jag har nu går på vanliga och slukar dem med hull och hår även när den är avstängd! Den ska vara så snabb som möjligt i den prisklassen för med den jag har nu är det fan omöjligt att ta ej regisserade kort och det är ju trist, särskilt när man ska ta kort på djur och barn. Jag ska fråga i fler (riktiga foto-)affärer men jag litar ju inte helt på dem ändå eftersom de vill sälja :) Systemkamera kommer ännu inte i fråga för mig eftersom jag knappt vet vad vitbalans är ha ha.

Vilken konstig inställning och attityd du verkar ha... "Snubben", som säkert är en kompetent säljare (antar att det är honom du åsyftar med "snubbe"?), vill ju naturligtvis hjälpa dig fram till ett så bra köp som möjligt för både dig och honom. Vad vinner Expert på att sälja dig saker du inte vill ha?

Nikon S510 är en utmärkt kompaktkamera och jag förstår varför säljaren rekommenderade dig den då du verkar vilja ha en snabb kamera. Enligt en undersökning så är just S510 en av de snabbaste kamerorna (med optisk bildstabilisering) på marknaden.

Läs mer på http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/1456/overview.html

Re: Re: nikon coolpix s510 - Bra köp?

Åh, jag menade eg inget illa. "Snubbe" är för mig inget nedsättande. Men du har rätt, klart de vill sälja bra grejer till sina kunder. Och jag tror ju inte att den här kameran är dålig. Men jag vill ändå ha flera personers åsikter. Det låter ju som en bra kamera.Men vad är haken. Alltså, jag menar vad tycker du/ni som har en sådan är mindre bra? Om det finns något som ni inte är nöjda med. Vilka andra kameror är jämförbara med denna?

Kommer inte ihåg vad de tog på Expert men jag kollade lite snabbt på pricerunner eller liknande. Men jag har inte kollat noga.

Senast ändrad:
Jag har en S500 som jag inte alls är nöjd med. Antingen är reglagen felplacerade eller så håller jag kameran fel. Jag kommer nämligen alltid åt några inställningar och har på så vis missat många bilder. Vad hjälper det då att kameran är snabb när man först måste trycka bort att man inte vill ha makroläge. Nej, den är visserligen platt men svår att hålla. Som en följd blir bilderna ofta suddiga - rörelseoskärpa.
Även "vanlig" sökare saknar jag. Displayen är alldeles för ljussvag i dagsljus.

effem skrev:
Jag har en S500 som jag inte alls är nöjd med. Antingen är reglagen felplacerade eller så håller jag kameran fel. Jag kommer nämligen alltid åt några inställningar och har på så vis missat många bilder. Vad hjälper det då att kameran är snabb när man först måste trycka bort att man inte vill ha makroläge. Nej, den är visserligen platt men svår att hålla. Som en följd blir bilderna ofta suddiga - rörelseoskärpa.
Även "vanlig" sökare saknar jag. Displayen är alldeles för ljussvag i dagsljus.
Köpte du kameran osedd, otestad?

Personligen skulle jag inte välja en kamera utan "riktig" sökare. Tycker det är hopplöst att använda display när solen lyser. Nikon Coolpix P50 finns för 2195 på Scandinavian Photo. Förutom optisk sökare har den vidvinkel ner till motsvarande 28mm. De flesta kompaktkameror har ofta dåligt med vidvinkel. (Den använder vanliga AA batterier, men det finns ju laddningsbara sådana.)
http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/1449/overview.html
http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iId=7242060

Jag köpte på rekommendationer. Jag var ute efter en lten "snabb" kamera som alltid är med mig när jag inte vill släpa på min D70. Jag hade en Nikon 7900 innan som tog evigheter på sig att ta kortet så motivet hade oftast försvunnit när bilden väl var sparat. Men annars var den bra med sökare och lite att hålla i utan att man ställde om en massa inställningar.
Jag trodde att jag skulle vänja mig vid S500 men det gör jag nog inte

ANNONS
Götaplatsens Foto