Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon Coolscan IV 40-ED.
- Trådstartare uchman
- Start datum
Bjoernowitsch
Avslutat medlemskap
Om inte filmen är kornig, gissar jag att du har scannat färgnegativ. Jag har fått en liknande - inte korn, utan brus - från min diascanner när jag har scannat färgnegativ. När man scannar negativ färfilm, gör masken på filmen att scannern måste gräva fram mera blått ur bilden än av de övriga färgerna, vilket ger mera brus.
froderberg
Aktiv medlem
Det finns flera saker att testa:
- Skanna bilden som dia och vänd den sedan i Photoshop
- Gör multiskanning för att få ned bruset. Det ställer man in i skannerprogramvaran. Då skannas negget flera gånger för att eliminera bruset.
- Byt skannerprogram. Nikons eget gör inte skannern full rättvisa. Du får ut mer med program som SilverFast och Vuescan (www.hamrick.com). Det förstnämda är dyrt och det andra är riktigt billigt.
Jag gör allt av ovanstående vid problematiska negativ.
- Skanna bilden som dia och vänd den sedan i Photoshop
- Gör multiskanning för att få ned bruset. Det ställer man in i skannerprogramvaran. Då skannas negget flera gånger för att eliminera bruset.
- Byt skannerprogram. Nikons eget gör inte skannern full rättvisa. Du får ut mer med program som SilverFast och Vuescan (www.hamrick.com). Det förstnämda är dyrt och det andra är riktigt billigt.
Jag gör allt av ovanstående vid problematiska negativ.
froderberg
Aktiv medlem
uchman skrev:
Tack för tipsen. Har testat båda programmen nu men de verkar inte klara av blå bättre alls faktiskt. :/
Har du testat att skanna som dia?
Bjoernowitsch
Avslutat medlemskap
Att scanna negativ färgfilm som dia gör att man kan behöva göra korrigeringar av färgerna efteråt. När jag har försökt mig på det själv, brukar en sådan bild få en turkos färg, eftersom negativ färgfilm är helt färgad i en brungulaktig ton, något olika beroende på fabrikat.
Bjoernowitsch
Avslutat medlemskap
Den här debatten om hur man scannar bilder från film, dia eller negativ, särskilt i färg, har också tagits upp i det här forumet:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=43417&perpage=15&pagenumber=2
Brus på bilder kan dyka upp på alla scannade färgnegativ, oavsett fabrikat på filmscannern. Min scanner är en Minolta Scan Dual III.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=43417&perpage=15&pagenumber=2
Brus på bilder kan dyka upp på alla scannade färgnegativ, oavsett fabrikat på filmscannern. Min scanner är en Minolta Scan Dual III.