Annons

Nikon Coolscan IV 40-ED.

Produkter
(logga in för att koppla)

uchman

Avslutat medlemskap
Är det fler än jag som märkt att denna skanner har oerhört svårt att hantera blåa färger? Bilderna blir väldigt "korniga" eller ja. Ännu värre. Konstrigt blir det iaf. Men jag har bara märkt detta när det gäller blå färger.

Om inte filmen är kornig, gissar jag att du har scannat färgnegativ. Jag har fått en liknande - inte korn, utan brus - från min diascanner när jag har scannat färgnegativ. När man scannar negativ färfilm, gör masken på filmen att scannern måste gräva fram mera blått ur bilden än av de övriga färgerna, vilket ger mera brus.

Ok. Illa. För det blir ofta förfärligt fult resultat. Hur "bra" skanner måste man ha för att slippa detta? Eller gäller det alla mer eller mindre? =).

Det gör den. Men tydligen är det svårare att få fram blått ur en negativ färgfilm.
Dock så tycker jag mig ha sett detta när jag scannat dia också...

Det finns flera saker att testa:

- Skanna bilden som dia och vänd den sedan i Photoshop

- Gör multiskanning för att få ned bruset. Det ställer man in i skannerprogramvaran. Då skannas negget flera gånger för att eliminera bruset.

- Byt skannerprogram. Nikons eget gör inte skannern full rättvisa. Du får ut mer med program som SilverFast och Vuescan (www.hamrick.com). Det förstnämda är dyrt och det andra är riktigt billigt.

Jag gör allt av ovanstående vid problematiska negativ.

Tack för tipsen. Har testat båda programmen nu men de verkar inte klara av blå bättre alls faktiskt. :/
Tycker mig ha hört någon som sagt att ED50 har samma problem.. Då vet jag inte vilken skanner jag vill köpa...

Att scanna negativ färgfilm som dia gör att man kan behöva göra korrigeringar av färgerna efteråt. När jag har försökt mig på det själv, brukar en sådan bild få en turkos färg, eftersom negativ färgfilm är helt färgad i en brungulaktig ton, något olika beroende på fabrikat.

ANNONS
Götaplatsens Foto