Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikon D200 Bestyr + Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

HVN

Ny medlem
Tjosan.

Jag har köpt en D200, fick den idag faktiskt, mycket rolig pryl som ger grym bildkvalité. Men en sak beskymmrar mig, ganska mycket, när jag importerar mina filer (NEF) till Lightroom, så återställs dom, jag tappar alla justeringar ifrån "Optimera Bild" (i kameran ni vet), något jag personligen inte alls gillar eftersom bilderna ser extremt bra ut i kameran, och sen är jag ingen haj på lightroom så jag kan knappast återskapat det jag gjort i kameran.

Finns det något sätt att importera dessa bilder utan att Lightroom stryker optimera bild informationen?

Tack på för hand,
Viktor

När du använder annan programvara än Nikons egna så är det bara vitbalansen som följer med vad jag vet, och inte ens den tolkas särskilt "rätt" alltid jämfört med kamerans interna uppräkning.

Jag har inte Lightroom, men om det funkar som ACR så får du göra dig en "kalibrerad" färgprofil så kommer bilderna se mer ut som ur kameran. Fota lämpligen i JPG + RAW och jämför tills det ser så likt ut så att du är nöjd, och så sparar du dessa inställningar. Utifrån detta kan du sen göra massa andra färdiga alternativa profiler. Om du väntar lite kan jag ge dig lite utgångsvärden som jag själv använder för att få så likt resultat som JPG ur kameran (i ACR som sagt, men det är väl samma "motor"?).

Tillägg: Fast det är ju värdelöst om du inte har samma JPG-inställningar som jag kom jag på, hehe:-D

Senast ändrad:
OK. Jag får försöka med det imorgon. Tack så mycket.

Men om jag tar mina bilder i JPG så ändras väll inget i Lightroom eller? Det vore väldigt konstigt isf.

Du råkar inte ha någon "Quick develop preset" som appliceras när du importerar bilderna? Det kan ställa till det lite.

Som sagts ovan, när Lightroom importerar raw/nef så appliceras bara vitbalansen. Om du däremot importerar jpg så finns alla kamerans inställningar med eftersom det är i framtagandet av en bildfil (tex jpg) som inställningarna används. Sedan kan man också såsom nämnts ovan applicera nån slags default konvertering vid imnporteringen.

Men om du nu är så nöjd med kvaliteten direkt ur kameran (dvs jpg), skippa nef/raw och spara bara i jpg så löser sig allt direkt :) Jag kör D200 och enbart jpg (med vissa avvikelser från den principen).

Ja jag ska nog köra JPG till en början. Jag prövade att importera NEF till capture one idag, eftersom den har stöd för D200, dock var det ingen skilnad direkt. Väldigt synd.

Tack för alla svar iaf.

ANNONS
Götaplatsens Foto