Annons

Nikon d200 nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

thewalrus

Aktiv medlem
Ska inhandla en 60-års present snart (vi ska köpa en systemkamera).. Hur står sig d200 mot de nyare typ d80 eller d60? Finns ny på cyberphoto för 7990:-

Kan inte så mycket om nikonsystemet då jag själv har minolta/sony..
 
Ska inhandla en 60-års present snart (vi ska köpa en systemkamera).. Hur står sig d200 mot de nyare typ d80 eller d60? Finns ny på cyberphoto för 7990:-

Kan inte så mycket om nikonsystemet då jag själv har minolta/sony..

Ganska bra!
D200 klassas ju som storebror till D60 o D80.
Det du ska tänka på är att D200 inte har det så kallade gröna läget "auto" så det krävs lite mer av fotografen när man ska använda D200
 
fundera på köpa en D90 ist... 8990kr ny...
för mig så finns det ingen anledning alls att köpa en d200 före en d90 (såvida man inte vill offra bildkvalite för lite bättre byggkvalite)

med tanke på prisskillnaden så är det svårt för mig att ens motivera att köpa d200 över d80... samma autofokus och samma sensor... något annorlunda upplägg på vart knapparna sitter på de olika modellerna... (d90 har samma sensor som d300, som i sin tur är helt överlägsen d200)
 
Säger nog samma sak. D200 kommer inte upp i samma kvalitet som D90 i samma prisklass. Vill man däremot ha maximal kontroll med så mycket switchar som möjligt tillgängliga, för att längre fram kanske byta till en prosumerkamera, så kan det ändå finnas anledning att titta på D200.

Personligen skulle jag föredra en begagnad D300 i "nyskick" för ungefär samma peng. Vilket kanske inte är det roligaste att ge bort. Jag hade dock uppskattat det :)
 
Ska inhandla en 60-års present snart (vi ska köpa en systemkamera).. Hur står sig d200 mot de nyare typ d80 eller d60? Finns ny på cyberphoto för 7990:-

Kan inte så mycket om nikonsystemet då jag själv har minolta/sony..

Eller kanske fundera på en beg D200, kostar 5000-6000 beg här på fotosidan.
 
Kan inte annat än hållar med Reine.
Hade funderat på både en D80 alt en D90 före D200:an.


fundera på köpa en D90 ist... 8990kr ny...
för mig så finns det ingen anledning alls att köpa en d200 före en d90 (såvida man inte vill offra bildkvalite för lite bättre byggkvalite)

med tanke på prisskillnaden så är det svårt för mig att ens motivera att köpa d200 över d80... samma autofokus och samma sensor... något annorlunda upplägg på vart knapparna sitter på de olika modellerna... (d90 har samma sensor som d300, som i sin tur är helt överlägsen d200)
 
Hur det än är så är D200 bättre än D80 och D60. Många (inte alla) som har D300 idag föredrar D200 istället, det finns även de som har gått tillbaka från D300 till D200 för de gillade den bättre.
Kollade på ett forum och där råde de att köpa D200 före D80 men bara om man föstod att det inte är en nybörjarkamera. Säger inte att D80/D90 är en nybörjarkamera men de är trots allt lättare att handskas med pga det så kallade autoläget (grön läget)
Skulle jag välja så:
D200 vs D80 = D200
D200 vs D90 = Troligen D90 om jag köpte nytt
D60 = nix

Men D80 är fortfarande en bra kamera som många använder och som de är väldigt nöjd med.
 
Jag hade valt D200.

Har haft både D200 och D300 och tyckte D200 var betydligt bättre förutom på höga ISO men det var ingen stor skillnad.

D200 har dessutom betydligt kraftigare konstruktion än D80/90 vilket också kan vara ett argument.

Har man små händer kan ju en D80 kännas skönare så det är ju en ganska subjektiv sak.

Mitt val hade varit en D200.
 
Senast ändrad:
Nu är det ju över 3 år se'n D200:an kom, o. vissa saker har under tiden förbättrats...
När jag själv använde den seriöst (bröllopsfoto & sport-/mc-bilder) var jag mycket nöjd med handhavandet, snabbheten & robustheten. Låg perfekt i handen och funkade mkt bra med de objektiv jag använde (50/1,4, 24-85 & 75-300).

Däremot var prestanda på högre iso (1600-) inte så mkt att hurra för, men funkade med viss brusreducering (Neatimage) & efterbehandling i Photoshop. Allt beror naturligtvis på krav/preferenser, och idag kanske man varit mer kritisk.

Har inte använt D60/80 & 90 på samma sätt - bara kännt på dem i butik & hos vänner/bekanta, men de två förstnämnda känns betydligt enklare, vilket de också är. D90 kändes lik 80 i handhavande, men har säkert klart bättre prestanda, även än D200 vad gäller högre iso. Dessutom har den ju live view & filmning.

Men nu gällde ju frågan visavi D60/80 o. då är den nog mer entusiatst- o mindre hobbymodell, men frågan är om det är värt merpriset? Kanske om det är ringa, och man värdesätter vissa egenskaper, annars är det nog mer tveksamt...
/A.
 
ANNONS