Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3 - AndrahandsVärde utan svenska menyer?

Produkter
(logga in för att koppla)
martin2000 skrev:
Vad är gråimport? Från Tyskland? Måste man ha köpt av ett svenskt företag som köpt kameran från icke-Nikon-Sverige för att det ska vara gråimport?
Jag som privatperson har ju all rätt att handla inom EU och nyttja Nikons Europeiska garanti. Däremot ska jag självklart inte förvänta mig fri svensk support.
Vad kallar man kameror som inte är från EU? Svartimport??

Gråförsäljning är när försäljaren, som kunden köper av, har tagit hem prylen från annan källa än en korrekt generalagent eller fabriken.

Generellt får man betrakta detta som begagnatförsäljning eftersom försäljaren inte kan lämna officiell garanti eftersom han är andrahandshandlare med prylen.

Aha, men när jag själv köper direkt av återförsäljare i utlandet är det alltså inte gråimport. Dock får man då kolla i vilka länder garantin gäller.

Nikon D3 finns på Japanphoto vid drottningtorget i Gbg.

Man får dock vänta på manualen som skickas per post.

Först till kvarn!

martin2000 skrev:
Aha, men när jag själv köper direkt av återförsäljare i utlandet är det alltså inte gråimport. Dock får man då kolla i vilka länder garantin gäller.

Jo det skulle man ju kunna kalla det eftersom du tar in prylen förbi de officiella kanalerna.

B&H är ju den handlare som oftast nämns. De säljer på gråimport som de benämner 'import' och officiellt godkända prylar som de kallar 'USA'.
'USA' ger garanti från tillverkaren och 'import' ger garanti enbart från butik (Mack tror jag).

I fallet Nikon så kan vi inte tillgodogöra oss någon Nikon-garanti från USA på kameror. Mack-garanti tror jag att vi kan använda om vi skickar tillbaka kameran.

Nikon har Europagaranti vilket gör att du importera din kamera från annat land som Nikon Europa levererar till. Om nu kameran inte är gråsåld i det landet.

Jeppe skrev:
Nej, naturligtvis så reparera de den oavsett var man köpt den. Det tar jag som en självklarhet. Men OM det gäller en sak som skulle gått på garantin, så har Nikon, precis som Canon - värlsdelsgaranti.

Nja, som jag förstått det så har varken Canon eller Nikon världsgaranti.

Canon:
Gäller Världsgaranti på Digitala kameror?
Svar: Nej, för Digitala kameror gäller ett års Europagaranti. Vid köpet är det viktigt att garantihandlingen European Warranty System följer med kameran.Garantihandlingen tillsammans med inköpskvitto krävs för att styrka garantin. För digitala kameror köpta utanför Europa gäller att de skall returneras till inköpslandet för garantiservice.
http://www.canon.se/Support/Support_forhem_mindre_kontor/foS_garantier.asp

Nikon:
Vad innebär Nikons servicegaranti?
Digitala Nikon-produkter som säljs i Europa har en garanti som täcks av Nikons europeiska
kontor i de länder som anges nedan. Denna garanti täcks inte av Nikons kontor utanför
Europa. Digitala Nikon-produkter som sålts utanför Europa har landsanpassade garantier som
inte täcks i Europa.
http://www2.nikon.se/europe/pdf/service_info.pdf
(Samma som Melker refererade till tidigare)

Däremot har Olympus världsgaranti på sina digitalkameror, dock bara ett år om den är köpt utanför Sverige (2 år om den är köpt i Sverige).
Hittar inte denna information på Olympus.se, men får den bekräftad via telefon när man ringer dit. En vän har en digital olympus-kompakt köpt i USA där ett världsgarantikort medföljer.

Vet inte hur det är med övriga tillverkare (Pentax, Sony, ...?)

ANNONS
Götaplatsens Foto