Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Teodorian skrev:
D2X har ett bra hus, men brister i mycket annat bla dynamiskt omfång, brus, färgmättnad på högre ISO-tal. Av denna anledning köpte jag D40X nyligen och har bokat D3. D2X känns faktiskt lite gammal redan. Utvecklngen går så fort nu.
Men tror du inte att D300 passar dig bättre om du är "telegubbe" då? Den lär ju ge betydligt mindre brus än D2X får man anta. Och att köpa en D3 om man vill beskära bilderna är ju inte direkt ekonomiskt smart;-)
 
macrobild skrev:
Jesper
Nikon har på sin HongKong sida lagt till en Acer bärbar förutom alla de andra erbjudandena.
Om man beställer en d3 så får man en bag in box, två Apple computer och två PC och en kamera som påminner om gamla ÖstTyskland.
Slå det erbjudandet om du kan
Mikael
'
PS var är vår mentalsjukskötare.
När grejsar/flyger Klyft inatt?
En Acer bärbar! Då blir det ingen D3.
 
inge skrev:
En Acer bärbar! Då blir det ingen D3.
Nej ärligt talat så har Canon med sin layout och knappar en liknande konstruktion som Acer, så de två kan vi skippa eller hur?
Jag behåller de två Apple och lägger genast in en order på 1st Nikon d3 . Oavsett hur bra kameran är så vill jag ha en sådan-otestad.
Men snygg är den

Hoppar inte Klyft vid 5 tiden?
Mikael
 
Jeppe skrev:
Men Anders då ;)

Visst är det hemskt! Fast jag är ju redan förberedd för ett eventuellt byte ...

Mikael: var det ett sånt öststatshus du menade?

Teven i bakgrunden är för övrigt utmärkt för att beskåda Klüft med i HD-kvalitet :D
 

Bilagor

  • dsc00023.jpg
    dsc00023.jpg
    75 KB · Visningar: 700
Senast ändrad:
en gång sa jag att ett sådant hus kan man ha till sänke-förtöja båten med.då blev jag inte populär så därför säger jag inte så längre på fotosidan.

(är det någon vettig person som kan tala om när Klyft går igång?)
Mikael
 
Ken är en idiot, men även idioter kan ha rätt ibland.

Känner Klyft Ken?
Klyftiga Ken som vi brukar säga efter att läst hans artiklar.

Nu börjar min bag in box ta slut. lägger in en ny order på en till d3-
Mikael
 
Om Nikonfolket läser detta forum kommer de snart förutom att sponsra VM, sponsra Risedal med obegränsat antal bag-in-box ;)

Tyvärr är det kanske lite för tidigt för att vi ska få se några D3:eek:r under detta VM, så det blir nog mest vita gluggar som vanligt.
 
macrobild skrev:
Jesper
Nikon har på sin HongKong sida lagt till en Acer bärbar förutom alla de andra erbjudandena.
Om man beställer en d3 så får man en bag in box, två Apple computer och två PC och en kamera som påminner om gamla ÖstTyskland.
Slå det erbjudandet om du kan
Mikael
'
PS var är vår mentalsjukskötare.
När grejsar/flyger Klyft inatt?

Jag är vaken men ledig, så vitt jag uppfattat startar Carolina kl 0300.
Jag vill också ha en mac till kameran, använder Pc sedan 1995 men mac lockar. Men ej lika mycket som en ny kamera. Får arbeta mer övertid.
 
AFE skrev:
Om Nikonfolket läser detta forum kommer de snart förutom att sponsra VM, sponsra Risedal med obegränsat antal bag-in-box ;)

Tyvärr är det kanske lite för tidigt för att vi ska få se några D3:eek:r under detta VM, så det blir nog mest vita gluggar som vanligt.

då får de snabba på, just nu sitter jag och ser på bistra löpare men löpsteget ser fortfarande bra ut och kommentatorerna undrar om de kan klämma fram några droppar till dopningstestet.4km kvar
Var är Klyft?
Mikael
 
För att återgå en smula till ämnet, tycker jag det är synd att Nikon än så länge bara visat nya dyra, ljusstarka och tunga monsterobjektiv.

Om AF-prestanda och möjligheten att köra på höga ISO är så bra som det ser ut i specifikationerna, borde ju D3:an fungera alldeles utmärkt med ljussvagare objektiv motsvarande Canons 70-200/4L IS, 300/4L IS och 400/5,6L.

Det är ju inte alltid man behöver det kortare skärpedjup man får med stor bländaröppning, och när det gäller t.ex. 400mm-objektiv tror jag man har betydligt större nytta av bildstabiliseringen på ett litet lätt objektiv än på en 5,5-kilosklump ...
 
Makten skrev:
Men tror du inte att D300 passar dig bättre om du är "telegubbe" då? Den lär ju ge betydligt mindre brus än D2X får man anta. Och att köpa en D3 om man vill beskära bilderna är ju inte direkt ekonomiskt smart;-)

Jag är inte telegubbe! Använder sällan mitt 70-200/2.8 som jag tycker är för långt i den korta änden! Jag tror faktiskt att jag kommer att uppskatta FF. Jag kör 17-55 mest hela tiden och älskar mitt 50/1.4. Blir spännande att se hur det objektivet artar sig på D3!
 
Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Jag är inte telegubbe! Använder sällan min 70-200/2.8 som jag tycker är för lång i den korta änden! Jag tror faktiskt att jag kommer att uppskatta FF. Jag kör 17-55 mest hela tiden och älskar mitt 50/1.4. Blir spännande att se hur det objektivet artar sig på D3!
Jaså, på så vis. Men om du har råd med D3 så är det väl inget jättetillägg att byta 17-55 mot 24-70 och 50/1,4 mot 85/1,8? ;-)
 
Makten skrev:
Jaså, på så vis. Men om du har råd med D3 så är det väl inget jättetillägg att byta 17-55 mot 24-70 och 50/1,4 mot 85/1,8? ;-)

Jag kommer nog att köra FX och DX parallellt med två D3 och en D300. Lär sälja D2X och D70. Har 105/2 så en 85:a känns överflödig. . Det blir intressant att jämföra 17-55 med nya 24-70. Vi får se när kamerorna dyker upp nästa år. Det blir ju inte alltid som man tänkt sig...
 
Jag tycker mig märkt att det är ganska vanligt att pressfotografer nuförtiden inte använder väska, utan endast två hus och gluggar - vanligast är nog Eos1D (mkI, II eller III) med 24-70 och 70-200, och eventuellt också en 16-35.

En intressant kombination med Nikons nya prylar för den som inte vill släpa mer än nödvändigt tycker jag skulle kunna vara ett D300-hus med 14-24 och D3 med 70-200. Med de två husen och objektiven skulle man täcka ett brännviddsomfång motsvarande 14-300 mm med ett glapp mellan 36 och 70 mm.

En vanlig kombination fasta gluggar på den gamla onda tiden var 24, 35, 85 och 180 mm (längre brännvidder än så var det sällan pressfotografer släpade med sig annat än för sportfotografering).

Vad tror ni - skulle en kombinationen 14-24 och 70-200 fungera med de två husen kombinerade, eller blir man bara irriterad av att köra två olika hus? Själv har jag jobbat med alla möjliga konstiga blandningar av hus utan större problem, men visst underlättar det om de är lika ...
 
macrobild skrev:

Tillsammans med den nya sensorteknologin, processorn inne i kameran har Nikon nu samma förutsättningar som Canon,kanske tom bättre.

En test får utvisa.
Mikael

Absolut! Att vi måste vänta på ett test är precis vad jag menar.
Min jämförelse med Nikons tidigare kameror syftade enbart att visa att nikon har haft brusproblem, även om de flesta, bortsett d2x, av de kameror jag räknade upp har ccd:er. En sak som, just nu, talar emot att sensorn skulle vara så enormt bra är att canon *inte* lyckades hålla nere bruset i råbilderna från 400d, och D300 har 20% fler pixlar (men lite större yta). Det skulle vara mycket intressant att jämföra råbilder från 30D och 40D får att se om canon klarar att hålla låga brusnivåer i 40d.
Som sagt, sensorn i D300 kan vara väldigt bra och ha brus i nivå med eller läger än 30D/1DMkII/5D, men då måste det nog betraktas som lite av ett mirakel.

/erik
 
macrobild skrev:

[...]
I'll remain a skeptic until we can test a production sample of the D3 ourselves, but if the images shown had any basis in reality (and Nikon would be foolish to have doctored them in any way), it looks like there's a new leader in the high-ISO / low-noise derby, and it's the D3.

(imaging resource)

Har du länk?

/erik
 
Tyckaren skrev:


....D80 och D40x kan rimligtvis inte ha samma rådata - eftersom de har olika sensorer.

Hälsningar

Adam

Har de olika sensor? Var har du fått den informationen ifrån?
Överallt där jag läst så anges att D40x och D80 har samma sensor, men jag har förvisso inte letat våldsamt.

Ex:
http://www.google.se/search?q=d40x+sensor+d80+sensor&hl=sv&start=10&sa=N
http://www.kenrockwell.com/nikon/d40x.htm
http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00MHlZ&unified_p=1
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=24363906

Ingen av länkarna är förvisso auktoritativ.

/erik
 
ANNONS