Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
elbe skrev:
Men Mikael!.. Står du därborta vid hinkarna än!?!... Hohoo! Här borta är jag! Bakom A/D mojen, du vet, och studerar "processen"...
----
Analog signal - förstärkning efter iso3200 - AD - exif mm - rå-fil på minneskort. (Iso 3200 på D3)

En boostat iso 3200 (RUT du vet) alt medvetet underexponerat iso1600 ett steg:

Ett steg "underexponerad" analog signal - förstärkning efter iso1600 - AD - digitalt lyft ett steg - exif mm - rå-fil på minneskort. ("Iso 3200" på 5D)
----
Kom hit du oxå! Lite ljusare här!.. Det finns en gång till vänster där borta. Jag drar vidare till minnesingången strax...


Trode faktisk jag skulle få ett svar av dig, du ifrågasatte varför jag testade två kameror 5d och d3 på det som motsvarar 3200iso.
Istället för att läsa igenom tidigare svar, Lars artikel så tramsar du återigen till det.
Enda förklaringen-du har inte förstått varken mina eller de svar Lars ger i sin eminenta artikel skriven för Profsfoto.

Mikael
 
Danlo skrev:
Jag slänger ut samma fråga här som jag gjorde i "Nya uppdateringar till CaptureNX" då ingen haft tid eller ork att svara där :)

..eller rättare sagt, jag ska citera mig själv:

"Skulle bara vilja fråga en sak om Nikon Capture NX..

Hur sjutton får man det att läsa ut färgerna såsom ACR gör? Tycker färgerna blir aslustiga i CaptureNX och speciellt hudtoner blir helt enhetliga, dvs inga naturliga färgförändringar i huden.. katastrof, hur ska man göra?"

Nån mer än jag som märkt detta enorma problem med hudtoner och färger i CaptureNX?

Lägg upp samma bild konverterad med ACR och NX så att vi får se vad du menar!
 
Photocon skrev:
Förlåt en aningen obildad yngling (tekniskt intresserad och experimentlysten förvisso men som inte behärskar all terminologi så bra), men är egentligen inte s k "äkta" iso och "boostat" iso helt ointressant i sammanhanget?

Menar att det är resultatet som räknas. I exempel efter exempel (och i en mängd andra trådar också) så har det påvisats att D3:s moderna cmos-sensor helt enkelt har förmågan att tillgodogöra sig detaljer på ett bättre sätt vid höga isovärden än exv 5D.

Är det inte bara så enkelt? Rätta mig i annat fall så jag inte är ute o cyklar ensam på en tandemscykel.

mvh/Lennart

Huvudet på spiken!
 
Teodorian skrev:
Lägg upp samma bild konverterad med ACR och NX så att vi får se vad du menar!

Hm.. nu när jag skulle jämföra med samma bild så verkar det inte som om färgerna blir sämre i NX.. bara annorlunda..

Det jag tycker är jobbigt egentligen är att kontrasten är så hög i NX.. inte verkar det finnas några enkla funktioner för ACR:s "fill light" och "auto" färgbalans...?

Finns det någon enkel NX-guide nånstans för en Capture-nybörjare som jag?
 
Danlo skrev:
Jag slänger ut samma fråga här som jag gjorde i "Nya uppdateringar till CaptureNX" då ingen haft tid eller ork att svara där :)

..eller rättare sagt, jag ska citera mig själv:

"Skulle bara vilja fråga en sak om Nikon Capture NX..

Hur sjutton får man det att läsa ut färgerna såsom ACR gör? Tycker färgerna blir aslustiga i CaptureNX och speciellt hudtoner blir helt enhetliga, dvs inga naturliga färgförändringar i huden.. katastrof, hur ska man göra?"

Nån mer än jag som märkt detta enorma problem med hudtoner och färger i CaptureNX?

Hej Daniel

Jag håller på att jämföra NX mot camera raw.
I flertal bilder får jag färger som ligger lite annorlunda .Exv blått går mot lila. Färgmättnaden är också hög default . Defaulta brusreduceringen tar bort detaljer, i en testbild så markant att text försvann i en röd plastdetalj.I en låda med gula nyanser ses ej nyanserna. NX klipper också bilden i lågdager med defaulta inställningar=annan kontrastkurva.Problem att få in all information inom histogrammet,pilla först med exponeringen sedan med d-lightning.
Jag har ett antal bilder och kommer att redovisa mina fynd i en egen tråd.
Visar ett exempel på hur nx med sina defaulta inställningar tar bort nyanser i en bananlåda, camera raw till vänster NX till höger.
 

Bilagor

  • chattering.jpg
    chattering.jpg
    27.8 KB · Visningar: 312
macrobild skrev:
Trode faktisk jag skulle få ett svar av dig, du ifrågasatte varför jag testade två kameror 5d och d3 på det som motsvarar 3200iso.
Istället för att läsa igenom tidigare svar, Lars artikel så tramsar du återigen till det.
Enda förklaringen-du har inte förstått varken mina eller de svar Lars ger i sin eminenta artikel skriven för Profsfoto.

Mikael

Oj! Va väntat Miakel! Samma tugg igen! Men...tar mitt pick och drar vidare jag så får du ha det så bra där vid hinkarna.

SeeU
Leif
 
elbe skrev:
Oj! Va väntat Miakel! Samma tugg igen! Men...tar mitt pick och drar vidare jag så får du ha det så bra där vid hinkarna.

SeeU
Leif
jag förklarar gärna för dig det du inte förstår, men kan vi ta det per e-post i så fall. Tror detta är något tröttsamt för andra.
Och Ja-Hinkarna har stor betydelse.
 
Tänkte visa skilnaden i kontrastkurvor som ligger inlagda om man ber båda programmen analysera bilden med autofunktion.
Nikon har med sina programvaror alltid velat ge en så "färdig bild" som möjligt, dvs lägga en kontrastkurva som Nikon anser var bra. Likaså har det varit med scannerprogrammmen från Nikon.
Jag vill själv lägga min kurva men samtidigt ha med så mycket information från det mörkaste till det vitaste i en bild.Jag frångick därför Nikons programvara och använde Silverfast eller Vuescan till mina Nikon scannrar.
Camera raw och NX har lite olika syn på hur en bild skall presentas vad det gäller kontrastkurva vilket ses att camera raw presentation är betydligt mjukare än NX. "Man kan säga att Nikons intentioner är att göra bilden så klar som möjligt, vilket inte alltid stämmer med min syn av hur bilden, motivet skall presenteras, och skiljer sig från Adobes kurva.
Camera raw till vänster , NX till höger.Skilnad ses även i röd färg.Båda bilderna balanserade mot samma yta i gråkort
 

Bilagor

  • kontrastkurva.jpg
    kontrastkurva.jpg
    20.9 KB · Visningar: 275
Senast ändrad:
En liten fråga.. NX reagerar väl bara på det sätt som du ställt in kameran medan LR kör sitt eget race eller tänker jag fel nu? Menar du att NX "byter" kontrastkurva när du trycker på auto? Jag trodde i min enfald att auto nästan enbart betydde att programmet flyttade in svart o vitpunkterna och flyttade lite på den mittersta gråa kilen vid behov (för att ta termer från PS). Samma sak med autofärg.....

Det är inga problem med att få andra kurvor att gälla i NX's defaultläge, skapa/ladda bara upp en ny bildstil med "rätt" kurva och andra valda parametrar på samma sätt som du visade med D2X och de kurvor du laddade upp för att minska bruset (eller vad det nu var) så ger NX helt annorlunda bilder.....

ps Jag föredrar faktiskt NX sätt att rendera bilderna före ACR. Har alltid gjort så. I ACR/PS/LR så slutar det nästan alltid med att jag ökar kontrasten för att jag finner dess rendering tråkig och platt. Jag har ofta till skillnad från Daniel svårt med LR's färger. När jag är klart med bilderna från LR så brukar de ofta likna bilderna från NX defautläge. Om det är "rätt eller fel" struntar jag faktiskt i. Min smak är sådan. God eller inte får andra bedömma. Jag har aldrig eftersträvat perfekta bilder utan enbart bilder som jag gillar och som berör,
 
Senast ändrad:
Testa med ett motiv som innehåller en given svartpunkt och vitpunkt och se hur bilden presenteras och därefter pröva autonivåer.
Se efter om du får samma kontrastkurva.
Återkommer med ett exempel hur detts ser ut.
Att flera tycker NX ger bättre resultat än Adobe kan jag förstå eftersom bilden är "mer färdig"
 
För min del håller jag helt med Magnus vad gäller alla delar. För övrigt tycker jag att man kan se en betydande skilnad i bruset mellan PS och NX även på låga ISO. Visserligen ser man detta bara vid 100 % förstoring, men ändå. Jag har även uppfattat det så att när jag ställer in min kamera ställer jag bara in mina "önskemål" hur någon av Nikons program skall förstahandspresentera bilden. Det var därför jag tidigare i tråden (tror det var den här tråden) frågade hur rättvist det var att jämföra dynamiska omfång mellan Nikon och andra kameror när man inte valde att "framkalla" i någon av Nikons egna program.
Mvh
JB
 
Janne B skrev:
För min del håller jag helt med Magnus vad gäller alla delar. För övrigt tycker jag att man kan se en betydande skilnad i bruset mellan PS och NX även på låga ISO. Visserligen ser man detta bara vid 100 % förstoring, men ändå. Jag har även uppfattat det så att när jag ställer in min kamera ställer jag bara in mina "önskemål" hur någon av Nikons program skall förstahandspresentera bilden. Det var därför jag tidigare i tråden (tror det var den här tråden) frågade hur rättvist det var att jämföra dynamiska omfång mellan Nikon och andra kameror när man inte valde att "framkalla" i någon av Nikons egna program.
Mvh
JB

Jag är inte alls säker på att du vinner något på att framkalla bilden för att få så stort visuellt omfång som möjligt ,Dynamiska omfånget bestäms av sensorns DR, just pga att Camera Raw har flackare kurva inlagd.Det visuella omfånget beror på kontrastkurva,kurvans utseende, brusreducering, detalnivå, förmåga att backa in data mm mm

Tittade på brusreduceringens inverkan, det är också fråga om detaljnivå/upplösning kontra brusreducering.

I dessa bilder ses en kontrastrikare kurva hos NX som default, detta kan lättas upp med d-lightning.

Jag tycker inte jag får bättre resultat med NX och D3 filer än vad jag får med Camera Raw beroende på mitt arbetssätt.Dessutom så ligger flera färger utanför gamut pga att de översatuerade med NX.
NX plockar däremot effektivt bort färgbrus vid höga iso, betydligt bättre än Camera Raw.
Deafult: Under Kesoburken kan man se att det skiljer i kontrastkurva, NX bäckar igen skuggan, kan givetsvis lättas upp, men nu var det default inlagd kurva jag diskuterade.

Smaken är alltså som b....
 

Bilagor

  • brusred.jpg
    brusred.jpg
    35.5 KB · Visningar: 211
Mankan G skrev:


ps Jag föredrar faktiskt NX sätt att rendera bilderna före ACR. Jag har ofta till skillnad från Daniel svårt med LR's färger. När jag är klart med bilderna från LR så brukar de ofta likna bilderna från NX defautläge. Om det är "rätt eller fel" struntar jag faktiskt i. Min smak är sådan. God eller inte får andra bedömma. Jag har aldrig eftersträvat perfekta bilder utan enbart bilder som jag gillar och som berör,

Hm.. Problemet för mig är ju att jag vill ha en kontrastlös fil med låg färgmättnad för att sedan bearbeta bilden i Photoshop, och om NX klipper lågdagrarna mycket tidigare än ACR så vill jag absolut inte använda NX.
 
Testa själv för att se hur du tycker programvarorna presenterar sin uppräkning.Allt går att korrigera, det är inte svårt att efterlikna NX kurva.
Inget är rätt inget är fel, det beror oftast på vana och hantering av rawprogrammet.Jag kan flacka NX kurva, likväl som jag kan öka Camera Raws kontrastkurva.
Jag använder ofta Camera Raws något starkare kontrastkurva vilket kan väljas istället för den default inlagda och till Canon kamerorna.
 
Senast ändrad:
Danlo skrev:
Hm.. Problemet för mig är ju att jag vill ha en kontrastlös fil med låg färgmättnad för att sedan bearbeta bilden i Photoshop, och om NX klipper lågdagrarna mycket tidigare än ACR så vill jag absolut inte använda NX.

Och jag tvärt om, eller rättare sagt så vill jag ha det som Mikael skrev: "en mer färdig bild direkt". Jag inser att jag kanske skulle kunna få ut mer av en bild om jag lägger ner tid i PS men det är inte det jag vill. Finessen med NX för MIG är att jag oftast slipper en massa efterarbete. Bilderna blir vanligtvis tillräckligt bra för min smak och för de som beskådar eller köper mina verk och varför skall jag då lägga ner en massa extra tid i onödan? Tillbringar hellre tiden hängandes här på FS :) eller kanske bakom kameran

Nikons konstruktörer och jag tycks alltså ha samma smak :) Bäva månde, samma smak som en japan.......Sake, Sushi är ju i och för sig gott men....... Eller så är det så att jag har vant mig med Captureseriens sätt att rendera bilderna. Har arbetat med Capture sedan hedenhös.
 
Bara du trivs är väl allt frid och fröjd, själv så har jag använt Nikons programvaror sedan början av -90talet med scannrar och deras filosofi med mer färdiga bilder finns även i NX.
Jag vill själv bestämma och tycker att Camera Raw är utmärkt även med default kurva vilken med lätthet kan justeras.
 
"Jag skrev innan att DP menade att du fick 12 steg på d3'an genom att köra auto i ACR, då man i deras exempel fick 32 i recovery värde.

Är detta helt rätt att mäta?
Påverkar inte recovery'n bildkvaliten?

Någon som kan kommentera detta?

Är inte recovery i ACR ett "tricks" som egentligen påverkar bildkvaliten negativt?
 
christian_r skrev:
"Jag skrev innan att DP menade att du fick 12 steg på d3'an genom att köra auto i ACR, då man i deras exempel fick 32 i recovery värde.

Är detta helt rätt att mäta?
Påverkar inte recovery'n bildkvaliten?

Någon som kan kommentera detta?

Är inte recovery i ACR ett "tricks" som egentligen påverkar bildkvaliten negativt?

Det finns olika trix att påverka tonkurvorna, flacka , kontrastlös, eller utjämna vissa delar, det kallas recovery eller d-lightning osv.

Samma d3 bild med autonivåer i Nx och auto i Camera raw, två olika kurvor, om du inte visste att detta var samma bild från d3 vilken bild anser du har störst visuellt omfång?

Camera raw till vänster NX till höger.Auto och samma motiv.
 

Bilagor

  • auto.jpg
    auto.jpg
    21.7 KB · Visningar: 188
OK Mikael, jag lässer och begrundar och försöker ta till mig, det här kan du bättre än jag. Men du menar alltså att PS har någon form av "data" som gör att jag inte, hur jag än drar i spakarna på NX kan efterlikna denna? Sedan undrar jag vad du menade med "grundinställning". Jag trodde att när jag öppnade NX så får jag alltid som förstahandsval "inspelat värde". Det var därför jag trodde att den inställning jag hade i kameran automatiskt var "grundinställningen". För om det är så att en "grundinställning" är mer eller mindre flytande spelar ju den ingen roll. Sedan är även jag lika "lat" som Magnus och vill gärna ha bilden så färdig som möjligt redan i kameran;-)
Mvh
JB
 
macrobild skrev:
Det finns olika trix att påverka tonkurvorna, flacka , kontrastlös, eller utjämna vissa delar, det kallas recovery eller d-lightning osv.

Samma d3 bild med autonivåer i Nx och auto i Camera raw, två olika kurvor, om du inte visste att detta var samma bild från d3 vilken bild anser du har störst visuellt omfång?

Den högra bilden.

Den har mindre brus, men verkar lite mörkare.


Blir det inte fel att räkna om kurvan för att optimera omfång? Påverkars inte pixlarna då? Mer synligt brus, osv?
 
ANNONS