Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3000 Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

JOWJ

Aktiv medlem
Kan någon kunnig tala om om detta objektivet passar en NIkon D3000. Det står Mount Nikon och Nikon F i annonsen. Hittar inte motsvarande info i instruktionsboken. Passar det så verkar det vara ett bra köp. Kostar över 1000 kronor mer i Sverige. Tacksam för svar.
Olle

Nikon F passar på alla moderna Nikonkameror men om det är äldre objektiv är det inte säkert att du får bländarinfo och autofokus, det kan vara så att du måste köra helt manuellt. De uppgifter du har säger för litet. Länk till annons? /Frode

Bara så du tänker på det, paket från USA är tull- och momspliktiga så det kan mycket väl bli dyrare att köpa det därifrån. Om jag inte tar fel är det 31 % påslag på både priset på objektivet och frakten plus 100 kr i avgift till posten.

Var jag som du skulle jag hellre titta inom EU som är tullfritt, till exempel cameranu.nl, kamera-express.nl eller någon firma i Storbritannien. Holländarna brukar dock vara billigast.

Det är precis samma objektiv som i ebayannonsen.

Annars tycker jag att man förstår oväntat mycket av holländskan med lite fantasi!

Får jag vända på problemet! Det finns så många olika beteckningar som gör mig osäker. Se svar ovan!
Jag söker ett objektiv till Nikon D3000. Det skall vara ett zoomobjektiv 70-300 med fungerande autofokus och bildstabilisering. Macro eller "nära" macro. Kan ni hjälpa mig att hitta ett sådant Sigma eller Tamron är väl de största märkena? Tack på förhand för er hjälp!
/Olle

Det står inte HSM i modellbeteckningen. Kommer autofokus att fungera då?

Verkar vara detta här objektivet.

Sigma säger "*Nikon Mount: Built in motor lens: compatible with D40, D40x, D60, D3000, D5000"

(Vanligast kollade man efter "HSM" för att se om att AF funkade med D40, D40x, D60, D3000, D5000, men det här objektivet är väl ett av fåtals (enda? ett av två?) undantag hos Sigma.)

För att underlätta lite, jag känner bara till ett enda objektiv i hela världen som har bildstabilisering men saknar inbyggd fokusmotor. På alla andra objektiv än Nikons gamla 80-400 är stabilisering ett tecken på att det finns en motor.

Däremot är kombinationen macro svårare, jag tror bara att det är de gamla billiga 70-300 som har macrofunktion och de är inte mycket till objektiv plus att de saknar både motor och stabilisering. Det här kommer till 1:3,9 och det skulle inte jag kalla macro. Köp hellre en närbildslins eller ännu hellre ett riktigt macro!

ANNONS
Götaplatsens Foto