Annons

Nikon D3000

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Westerberg

Aktiv medlem
Jag har blivit erbjuden att köpa ett objektiv ( Nikkor AF-S DX 35mm f1,8G) till min Nikon 3000.
Denna kameran har väl inte inbyggd fokusmotor i kameran?
Har tidigare suttit på en D90.
Skulle detta objektivet passa till min D3000????
/Tommy

Obejktiv som är AF-S har inbyggd fokusmotor om inte jag har fattat det helt fel.

Om objektivet har en liten utstickande och fjädrande "plopp" på flänsen mot kamerahuset så saknar det fokusmotor och har därmed inte autofokus på D40, D60, D3x00 och D5x00 husen.

Obejktiv som är AF-S har inbyggd fokusmotor om inte jag har fattat det helt fel.

Om objektivet har en liten utstickande och fjädrande "plopp" på flänsen mot kamerahuset så saknar det fokusmotor och har därmed inte autofokus på D40, D60, D3x00 och D5x00 husen.

Ja, AF-S betyder att objektivet har en SWM-motor inbyggd.

Vad det är för "plopp" du pratar om förstår jag dock inte. Skruven på objektiv som drivs av kamerahuset sticker inte alls ut. Däremot kan man förstås identifiera en sådan skruv om man vet hur den ser ut (typ rak spårskruv).

Det enda som sticker ut och fjädrar är bländararmen och den finns på ALLA Nikonobjektiv i princip.
(PC-E-objektiven har den inte eftersom bländaren där styrs elektroniskt, men då fungerar de bara ordentligt med vissa kameror också).

Senast ändrad:
Yepp, det passar, jag har samma kamera & objektiv.

Passar extra bra med en D3000, pga. kamerans "risiga hög ISO prestanda", med AF-S 35mm 1.8G på behöver man/jag i många fall inte ställa ISOtalet så högt.

Sen att vissa tycker det är ett tråkigt objektiv, (motsvarar ca 50mm på fullformatskamera.)

/John

ANNONS
Götaplatsens Foto