Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3200 lanserad med 24 MP sensor

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, D7000:ens ersättare behöver bara ha hyffsat bps och AF modulen från D300s med ny processor för att kunna ersätta D300s - det blir nära i alla fall. De som vill ha en full ersättare tjänar Nikon pengar på att de nu måste köpa nya objektiv för att passa FX. Jag vet ju förstås inte men de förbättrade ersättarna till D3100 och D90 som även har kameraegenskaper 1/2 snäpp upp från föregångarna får mig att undra hur mycket utrymme det finns uppåt i DX om D7100 (eller vad den kallas) fortsätter att kliva uppåt från D7000 som D3x00 serien också gjort.

En D7000-ersättare med större buffert, högre bps och bättre AF är "D400" för mig. Alla vill inte ha FX/FF, t ex jag.

Canon 7D och D300 är grymma för sin nisch och behöver snart en uppdatering.

Nja, D7000:ens ersättare behöver bara ha hyffsat bps och AF modulen från D300s med ny processor för att kunna ersätta D300s ...
Det är ju mycket möjligt att ersättaren till D7000 kommer att se ut så. Hur ersättaren till D300s kommer att se ut är kanske svårare att gissa -- på samma sätt som det var ganska få som kunde förutse att Canon skulle lansera en kameran med de egenskaper som finns i 7D.

När D7000 kom gick Nikon ut med att den ersatte både D90 och D300,

Nja, de gick mig veterligen inte ut och sa att den ERSATTE dessa, utan var en uppdaterad modell i ett eget segment mellan entusiast (D90)och pro/semipro (D300). Sen tror jag att vissa fotohandlare i Västerås överskattade andelen D300-ägare som övergick till D700.

Själv har jag svårt att tänka mig en D400 med lägre pixeldensitet än D800 för endast marginellt lägre pris. Kommer det en D400 lär den vara 24 MP. Likaså en D7100/7200 lär ligga på 24 MP, givet sensorn i D7000. Dock har jag svårt att se att både en D400 och en D7200 lanseras (hoppas högst personligen på en D400, den lär ligga bättre i handen).

En budget FF kan mycket väl komma, men knappast i första taget. D800 är så aggressivt prissatt att jag har svårt att se att det segmentet är tillräckligt stort när väl begagnade D700or börjar dala i pris. Den lär hur som helst inte vara en D400 eller en uppföljare till D300...

En D7000-ersättare med större buffert, högre bps och bättre AF är "D400" för mig. Alla vill inte ha FX/FF, t ex jag.

Canon 7D och D300 är grymma för sin nisch och behöver snart en uppdatering.

Tycker att D7000 är för liten för att vara "D400". Håller med dig i formatfrågan vag däller sensor, dock...

Vem säger att dom inte lyfter ersättaren till D7000 ett steg? Ett lite bättre hus bättre grepp/bättre vädertätning liknande PENTAX K-5, det låter betydligt mer logiskt. En aps-c version av D800 kostar nästan lika mycket att tillverka som FF versionen+att det är jävligt ologiskt att börja med en instegs D3200 först. Jag har inte sett några tecken på att Canon har en ersättare till sin EOS 7D på G så dom kanske oxå har tröttnat på det segmentet. Och som sagt var D7200 och D400 skulle komma FÖR närma varandra, vi kan käbbla fram å tilbaka om det här men jag tror inte vi får nåt slutligt svar förren i höst och en av dom här kamerorna kommer aldrig att lanseras!

Sanning i varje rad du skriver! Tror iofs att Nikon planerar att peta in denna 24MP-sensor upp i leden, men att modifiera den på vägens gång. (Den har väl fått sissådär kritik tidigare?)

Vilken kamera som kommer heta vad och vilken kamera som är efterföljare till vem har jag ingen aning om. Min gissning är dock att det kommer finnas DX-kameron i liten, D90 och D300 storlek även i framtiden. Liten kanske mer än en.

/Karl

Vilken kamera som kommer heta vad och vilken kamera som är efterföljare till vem har jag ingen aning om. Min gissning är dock att det kommer finnas DX-kameron i liten, D90 och D300 storlek även i framtiden. Liten kanske mer än en.

/Karl

Håller med - allt annat vore konstigt. Jag tror inte ett smack på att Canon skulle tröttnat på 7D-segmentet (då det förmodligen säljer ganska bra), och att Nikon skulle ge upp det är inte heller särskilt troligt.

Undrar om det kommer att gå att köra LV över WiFi till nya iPad också med full upplösning (på paddan alltså) - det skulle kunna vara rätt trevligt för en del typer av fotografering med den skärmen :)

Håller med - allt annat vore konstigt. Jag tror inte ett smack på att Canon skulle tröttnat på 7D-segmentet (då det förmodligen säljer ganska bra), och att Nikon skulle ge upp det är inte heller särskilt troligt.

Undrar om det kommer att gå att köra LV över WiFi till nya iPad också med full upplösning (på paddan alltså) - det skulle kunna vara rätt trevligt för en del typer av fotografering med den skärmen :)
med tanke på att bara android stöds just nu så fungerar det nog inte till en iPad, till Androidplattorna kommer det dock fungera.

/Karl

Det kommer det helt säkert att göra. Dock har Nikon tydligen inte lyckats få Ios-appen klar till lanseringen av wifi-dongeln, den kommer om några månader.

Det kommer det helt säkert att göra. Dock har Nikon tydligen inte lyckats få Ios-appen klar till lanseringen av wifi-dongeln, den kommer om några månader.

LV-feeden som skickas över WiFi kommer högst sannolikt också vara lägre upplöst än både senaste iPhonen och senaste iPaden.

/Karl

Är det så du brukar göra dina inlägg här på FS, du bara hittar på något och hävdar sedan att det är "högst sannolikt"?

Själv skulle jag kunna tänka mig att anledningen till att ingen Ios-app presenteras samtidigt med dongeln är på att man beslutat sig för att inte släppa den app som givetvis fanns färdig, utan skriver om den så att den klarar Ipad3 innan man lanserar den.

För övrigt är upplösningen på Iphone 4S (och föregångaren Iphone 4) 640×960, inte 2048x1536.

Är det så du brukar göra dina inlägg här på FS, du bara hittar på något och hävdar sedan att det är "högst sannolikt"?

Själv skulle jag kunna tänka mig att anledningen till att ingen Ios-app presenteras samtidigt med dongeln beror på att man beslutat sig för att inte släppa den app som givetvis fanns färdig, utan skriver om den så att den klarar Ipad3 innan man lanserar den.

I och med att WiFi-adaptern sitter i en USB2-port så känner jag mig tillräckligt säker på den saken för att klämma ur mig något sådant. Har jag fel så får jag ta det.

Kameran klarar t.ex. bara av att filma i 1920x1080.

/Karl

För övrigt är upplösningen på Iphone 4S (och föregångaren Iphone 4) 640×960, inte 2048x1536.

Ok, 640x960 minus lite interface är inte omöjligt.

Jag antar att du har provat dessa funktioner via USB2 med D700-generationens kameror. Det är inte speciellt hög upplösning som orkas med där max 640x480.

/Karl

Nya paddan har 2048x1536, och det var den jag funderade på om D3200 orkar streama till, men som Karl skrev så gör den nog inte det - det tar en del CPU och bandbredd att streama i den upplösningen :)

I och med att WiFi-adaptern sitter i en USB2-port så känner jag mig tillräckligt säker på den saken för att klämma ur mig något sådant. Har jag fel så får jag ta det.
Om usb-porten skulle innebära att wifi-adaptern måste begränsa upplösningen till mindre än 640×960 så är det nog ganska många ägare av androidplattor som kommer att bli enormt besvikna.

ANNONS
Götaplatsens Foto