Har själv en Lumix DMC-FZ5 sedan några år, som gett mig många fina bilder.
Köpte en D40 innan jul och känner att jag uppgraderat åt rätt håll (enl. mitt sätt att se det), då jag även har gammal Nikkoroptik som jag änvänder på D40. (20-30 år gammal optik)
Naturligtvis får jag inte autofokus, bländarautomatik, ljusmätning med dessa gluggar, men det går så fint att ställa in manuellt ändå.
De övriga modellerna är säkerligen minst lika bra i mångt och mycket, det är nog mer en smaksak vad man väljer.
Jag prioriterade den stora fina LCD-skärmen, ljusa och något större sökaren, snabba överföringen till dator, lilla smidiga formatet m.m. på D40, men naturligtvis så är det något färre med knappar och reglage på den jämfört med D80/200 m.fl.
Det fina bruset vid hög känslighet, samt fina färgåtergivningen, speciellt vid 800/1600 ASA verkar vara extra bra på D40 jämfört med föregångarna.
Däremot så saknas inbyggd autofokusmotor i D40, så om man tänker köra med andra gluggar än AF-S / AF/I-varianterna lär man inte få AF.
Lycka till med valet av kamera, vad du än väljer så lär du nog bli nöjd med en Nikon dSLR-kamera.
P.S. Gå in till en fotobutik och be att få provfotografera med olika modeller, ex.vis D40, D50, D80 m.m. och lägg bilderna på ett minneskort som du tar med dig hem och detaljstuderar i lugn och ro hemma, så gjorde jag innan jag bestämde mig.
Tog nog hundratals bilder och var en massa gånger till handlaren (som inte verkade tröttna på mig konstigt nog...)
/Mats