Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon D50 eller D70s?
- Trådstartare KatarinaB
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
Båda kamerorna är lätt att få tag på begagnade, så tillgängligheten är inte bekymret.
En funktionsjämföelse finns här:
http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD50vsD70SvsXT.shtml
Den visar att skillnaderna är mycket små. Den enda finess som finns på D70 som jag saknar på min D50 är rutnätet i sökaren.
Per.
En funktionsjämföelse finns här:
http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD50vsD70SvsXT.shtml
Den visar att skillnaderna är mycket små. Den enda finess som finns på D70 som jag saknar på min D50 är rutnätet i sökaren.
Per.
Rasmus M
Aktiv medlem
D70s är bättre på det mesta förutom när du använder höga ISO värden då D50:in klarar detta med lägre brusnivåer.
D70 är snabbare i sekvenstagningen och kan ta fler bilder innan den saktar ner (inget större bekymmer för de flesta människor).
D70 är betydligt större, på gott och ont. D50 använder ett lite nyare exponeringssystem medans D70 använder ett lite äldre fast med fler mätpunkter (också ganska mycket skit samma, du kommer inte märka någon skillnad tror jag).
Bästa jag kan säga är gå ut i en affär och känn på båda, jag ser både D50 och D70 i affärerna fortfarande så det borde inte vara något problem.
Är du ute efter en änu mindre kamera så kan du alltid vänta lite tills D40 släpps.
Mvh
Rasmus Mattsson
D70 är snabbare i sekvenstagningen och kan ta fler bilder innan den saktar ner (inget större bekymmer för de flesta människor).
D70 är betydligt större, på gott och ont. D50 använder ett lite nyare exponeringssystem medans D70 använder ett lite äldre fast med fler mätpunkter (också ganska mycket skit samma, du kommer inte märka någon skillnad tror jag).
Bästa jag kan säga är gå ut i en affär och känn på båda, jag ser både D50 och D70 i affärerna fortfarande så det borde inte vara något problem.
Är du ute efter en änu mindre kamera så kan du alltid vänta lite tills D40 släpps.
Mvh
Rasmus Mattsson
Albwah
Aktiv medlem
Rasmus M skrev:
Har inte D40 släppts? Tyckte att jag såg den i en fotobutik på stan.
perstromgren
Aktiv medlem
HåGe skrev:
Uppgift står mot uppgift.
Enligt Henrik är D70s bättre på allt medan Per anser att skillnaderna är mycket små.
Är verkligen D70s bättre på precis allt?
Jag vill först klargöra att det är *jämförelsen* som visar att skillnaderna är små, inte att jag tycker det. Anledningen är att jag har mycket liten erfaranhet av D70.
Vill du jämföra funktioner tycker jag nog att en lista duger fin-fint. Vill du jämföra känslan duger givetvis endast praktiska försök. När Rasmus och Henrik säger att D70 är bättre på det mesta, verkar det vara en överdrift. Men, som sagt, jag har för liten erfarenhet av D70 för att uttala mig med auktoritet.
Och jo, D40 finns ute.
Per.
Rasmus M
Aktiv medlem
Nja alltså... det jag menar är gemför du lista mot lista så vinner D70, funktioner mot funktioner.
Första sidan av D50 recenssionen på Dpreview.com, läs den (inte så korta) listan mellan D70 och D50:in där.
http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/
Det som D70:n är bättre på är främst lite fler funktioner, fler inställningsmöjligheter. Den har två stycken hjul för inställningar, precis som D80, D200 och de dyrare kamerorna. D50 har endast ett, vissa tycker inte det är ett problem, vissa tycker det (jag har vant mig vid två).
D50:n har nyare mätsystem, mindre dimensioner, lägre vikt och färre knappar. Dvs man måste ibland gå in i menyer för att göra saker man kan göra direkt på D70 kroppen.
D70 blir således bättre i mina ögon. Tar D70:n bättre bilder? Nej, inte ett dugg, det är till och med så att D50 har lägre brus än D70 i tester.
Enda sättet att välja är att gå och känna på dem.
Läs också recenssionerna på dpreview.com.
Både D50 och D70 har riktigt bra priser i affärer nu, slå till medans de finns kvar. Båda är superbt bra kameror.
Mvh
Rasmus Mattsson
Första sidan av D50 recenssionen på Dpreview.com, läs den (inte så korta) listan mellan D70 och D50:in där.
http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/
Det som D70:n är bättre på är främst lite fler funktioner, fler inställningsmöjligheter. Den har två stycken hjul för inställningar, precis som D80, D200 och de dyrare kamerorna. D50 har endast ett, vissa tycker inte det är ett problem, vissa tycker det (jag har vant mig vid två).
D50:n har nyare mätsystem, mindre dimensioner, lägre vikt och färre knappar. Dvs man måste ibland gå in i menyer för att göra saker man kan göra direkt på D70 kroppen.
D70 blir således bättre i mina ögon. Tar D70:n bättre bilder? Nej, inte ett dugg, det är till och med så att D50 har lägre brus än D70 i tester.
Enda sättet att välja är att gå och känna på dem.
Läs också recenssionerna på dpreview.com.
Både D50 och D70 har riktigt bra priser i affärer nu, slå till medans de finns kvar. Båda är superbt bra kameror.
Mvh
Rasmus Mattsson
HåGe
Aktiv medlem
Mitt inlägg tidigare kan tyckas onödigt. Men jag ville bara få fram uppfattningen att ord ska betyda det de betyder. Att vara aktsam om ordens valörer. Om man skriver att allt är bättre, så skall i princip allt också vara bättre. Det är ganska vanligt med tvärsäkra och dåligt underbyggda uttalanden på forumet, som kan missleda dem som vill ha råd.
Frågeställaren kan i detta fall lätt få uppfattningen att den ena kameran är väsentligt bättre än den andra medan de flesta antagligen tycker att de är ganska likvärdiga. Bortsett från detaljer som finns på den ena och saknas på den andra. Sedan får man själv avgöra om man behöver det som skiljer.
Frågeställaren kan i detta fall lätt få uppfattningen att den ena kameran är väsentligt bättre än den andra medan de flesta antagligen tycker att de är ganska likvärdiga. Bortsett från detaljer som finns på den ena och saknas på den andra. Sedan får man själv avgöra om man behöver det som skiljer.