Annons

Nikon D50 och dess LCD-skärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Har precis skaffat den digitala systemkameran Nikon D50 och nu har det uppstått ett problem: det verkar som att man först får se bild i LCD-skärmen efter man tagit fotot!
Har tittat i genom instruktionsboken och letat om det nu kan vara så, men då jag blivit lite hysterisk, så kanske jag missat något.

Är det någon här som kan svara på det; kan det vara så att det inte visas något på skärmen förrän man tagit kortet? Liksom, att få se motivet man skall föreviga kan man ju göra med den sketnaste mobilkamera; då skall man väl kunna göra det med denna, tycker jag!

Nej,du har köpt en spegelreflexkamera vilket innebär att det sitter en spegel framför sensorn,som gör att den inte får någon information förrän spegeln lyfts vid avtryck!
Det finns bara ett fåtal systemkameror som har sk. livepreview! (Olympus och Canons dyra 1D Mark III hus)
Så nej,du får inte se bilden på Lcdskärmen förrän kortet är taget.

Om det är väldigt viktigt att se bilden på en skärm i stället för genom sökaren kan man köpa ett tillbehör som "filmar" genom sökaren och visar bilden på en liten skärm. Då brukar skärmen vara vinklingsbar så att man t ex kan se bilden även rakt ovanifrån. Det kan vara praktiskt vid makrofoto eller i mycket trånga utrymmen.

Hej!
Precis som ovanstående talare skrev så är det de ända sättet att få bilden i en display, dock ej i kamerans display.

Om man absolut behöver en kamera med live wiew funktion är den just nu hetaste proffsmodell Canon MARK III, men då kostar det en del.

Tänkte länka till en sådan sak som visar sökarbilden på display om det kan vara till hjälp:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ZIGVIEW

/Carl

ANNONS
Götaplatsens Foto