Annons

Nikon D500 + 300mm f/4E PF ED VR

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Håller på att sondera marknaden efter lättviktalternativ med VR/IS. Har kollat lite tester på ovan nämnda kombo men blir inte klok när det gäller AF-hastighet med 1,4-konverter och skärpa med den kombon som är det lättaste jag hittat när det gäller +400 mm. Kanske finns det någon här som äger kombon eller har testat?
PS Vet att det finns lite lättare Nikonhus men de är inte aktuella då jag vill ha AF i minst D500/7DII - klass.

Om du står i valet och kvalet mellan D500 och 7DII och vill åt 400mm i lättviktsklass vill jag även tipsa om Canons förra 400/4 DO. Den väger 2Kg och har en enastående byggkvalitet i klass med Nikons och Canons proffstelen i övrigt. Den kan köpas beg för 25000kr. Har själv ägt den och ägt båda systemen men ingetdera av just dessa kameror. Den är skarp men lider av lägre kontrast än vanliga objektiv utan DO men detta kan fixas i efterbehandling. Då 7DII är mycket billigare än D500 (9999kr nu på Rajala för 7DII nu) lär kombon med 400DO hamna i samma härad som D500 kombon och det är 1EV ljusstsrkare. En tanke bara....

D500, 400 mm och snabb af, då är 80-400 4,5-5,6 ett starkt alternativ. Jag har den combon och det funkar super. 80-400 4,5-5,6 är väldigt snabb

Nja

Har redan en 7DII (och 400/DO II står på väntelistan). Jag var ute efter något rejält lättare att ha som lättviktstalternativ när jag inte orkar bära mina tunga linser. Canon har inget sådant med IS.

ANNONS
Götaplatsens Foto