Annons

Nikon D5100, objektivhjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Fiastark

Ny medlem
Hej Hej, Har just köpt en ny kamera en Nikon D5100 kände att det var dags att köpa en bättre kamera efter att min andra kamera brann upp (en Sony A200)

Men jag vill ha lite hjälp med vad för objektiv och vilken blixt jag ska välja.

Vill ha ett objektiv för att fota djur, natur, och porträtt. och en med mera detalj inriktad och mycket zoom och kanske med vidvinkel om det finns.

Har letat och kollat massor men jag vet inte vilka jag ska välja. Vill inte att de ska vara allt för dyra runt 2000 styck. HJÄLP!

//FIA

Tyvärr kommer du nog att få problem att hitta objektiv som kan så mycket för 2000:-. Du köpte kameran med objektiv till, väl? Vilket, i så fall?

Per.

Vill ha ett objektiv för att fota djur, natur, och porträtt. och en med mera detalj inriktad och mycket zoom och kanske med vidvinkel om det finns.

Har letat och kollat massor men jag vet inte vilka jag ska välja. Vill inte att de ska vara allt för dyra runt 2000 styck. HJÄLP!

//FIA

Jag vill börja med att säkerställa att jag förstår vad du är ute efter.
Alla vill förstås ha allt i ett objektiv för ganska lite pengar, men det är svårt.
Är det korrekt att du skulle kunna tänka dig
* Ett objektiv för djur, natur och porträtt
* Ett andra objektiv för detaljerade närbilder
* Ett tredje objektiv för att fotografera saker på långa avstånd så att man ändå kommer nära (så kallat teleobjektiv)
* Ett fjärde objektiv för vidvinkelfotografering
?

Och att de helst inte ska kosta mycket mer än 2000 kr/st.
Och givetvis att om man kan få ett objektiv som fyller flera av dessa funktioner så är det bra.

Min mening är att man kan komma ganska långt med dessa förutsättningar, om man inte kräver proffskvalitet på alla saker. Men först - är det här någorlunda korrekt uppfattat?

Nikon 18-55mm och Nikon 55-200mm är rätt bra budget alternativ, men med dessa hamnar du redan på omkring 3700kr tillsammans.

Finns även sk. superzoom som i samma objektiv kan ge 18-200mm brännviddsomfång. Men dessa brukar inte vara speciellt lysande beträffande bildvalité... Nikon 18-200mm kostar runt 6000kr.

Jag har inte så mycket pengar för tillfället håller på att ersätta så mycket nu efter en brand, så jag tänkte börja med att köpa några objektiv i alla fall.

Ett för natur, en för detaljer och en för porträtt.

Men funderade på om det fans objektiv som man kunde kombinera.

Priset spelar inte så stor roll men eftersom jag är student så är det ju fortfarande lite knapert :)
Tack för att ni hjälper mig!

Nikon AF-S 40/2.8 Macro för detaljer (närbilder) och porträtt.

Säg gärna hur stor (eller liten) din totala budget är så blir det lite enkare att ge konkreta förslag.

Det går alltid att sätta ihop ett objektivpaket med en jättebudget. Att göra det på liten budget är givetvis svårare, men på sätt och vis roligare också.

Jag skulle vilja rikta upmärksamheten mot Nikons 40/2,8-makro. Det är inte bäst på någonting, men det är ett fullt fungerande makroobjektiv för närbilder, det borde fungera hyggligt som porträttobjektiv, det är hyggligt skarpt, det ger dig fungerande (om än lite långsam) autofokus, och det kostar bara strax över 2000 kr. Som kompromiss till en D5100 tycker jag det är svårslaget.

Förresten - nu antar jag bara att du redan har en kitzoom, typ 18-55. Har du inte det skulle svaren kunna bli annorlunda. Jag tittar också på nypriser; begagnatpriser på objektiv tenderar visserligen att ligga högt, men det är klart att begagnat är billigare.

På vidvinkelsidan är det svårare. De enda två alternativ jag ser kommer från Samyang och är deras 8 mm fisheye och 14 mm raktecknande. Ingen har autofokus, det är huvudsakligen manuella objektiv. Man får ganska speciella resultat med dem, titta noga på bilder tagna med dem innan du köper. Speciellt som de kostar uppåt 3000 kr. Jag har fisheyen och gillar den, men som sagt, det är ett lite speciellt instrument.

Teleobjektiv - det vettiga tror jag också är Nikons 55-200 VR. Det är inte det allra modernaste eller det med mest tele (alltså längst brännvidd), men det har VR och ska ge riktigt hyggliga resultat. Och det kostar under 2000 kr. Det finns ännu billigare objektiv från Tamron och Sigma som går ända till 300 mm, men det är inte uppenbart för mig att de är värda pengarna.

Hm, först nu ser jag att du säger att priset trots allt inte spelar så stor roll. Är det så kan svaren, som antytts, bli helt andra.
Nåja.

Hitta objektiv i 2000kr klassen är en svår uppgift, om man inte hittar begagnat
Kan faktiskt rekommendera ett inom din budget nämligen,Nikon AF-S DX 35/1,8 G ,som kostar ca 1800 kr
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS35
Har ett sådant själv och är jättenöjd med det ,skarpt och ljusstarkt

Men ,jag skulle nog sälja kitzoomen (som jag antar att du fick med) och börja med att köpa ett objektiv istället för dom pengarna du vill avsätta,nämligen Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR ,.4900 kr
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni1685
Har också det objektivet ,ett verkligen prisvärt objektiv, med ett bra zoom omfång,som jag har haft mycket nytta av

Tror det är bättre att spara till och sakta bygga upp sin objektiv arsenal,istället för att rusa in och köpa 2-3 objektiv på en gång av sämre klass

Lycka till

Tobbe

Jag har liksom du precis införskaffat en Nikon D 5100 och efter många och långa studier av recensioner och tester, så fastnade jag för Tamrons 17-50,den utan vr. Det är billigt,och oerhört skarpt,tror att man knappast kan få bättre bildkvalite för det priset. Det kan kännas lite plastigt,men ett nikonalternativ kostar minst 2-3 gånger mer och är ändå inte bättre bildmässigt. På cyberphoto har dom just nu ett bra erbjudande på just detta objektiv och törs nästan lova att du inte blir besviken på denna glugg.

ANNONS
Götaplatsens Foto