Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D5100 och snabbinställning för ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

Thirtwain

Aktiv medlem
Måste man verkligen gå in i menyn på displayen för att kunna ändra ISO-tal på Nikon D5100? Jag har just bytt upp mig från en D70 till D5100. På D70:n kunde man snabbt ändra ISO tal genom en knapp på bakstycket och vrida på bakstyckets ratt.

Det är väl ändå inte möjligt att de har försämrat de ergonomiska funktionerna mellan min gamla D70 och D5100? Hur i hela friden tänker de?

Om så är fallet är jag mycket irriterad på Nikon och minst lika irriterad på mig själv som missade att kolla detta innan jag köpte den.

Hoppas att jag har fel.

/Staffan

De tänker att de segmenterar upp marknaden i olika segment och säljer kameror från några tusenlappar upp till hur många tusenlappar som helst. Du har faktiskt bytt ner dig till ett segment under det där D70 låg. Nu fanns inte detta segment när D70 utan det har tillkommit senare.

De direkta ersättarna till D70 som går att köpa idag är D90 och D7000. Den senare har samma sensor som D5100 men den sitter i ett rejälare hus med mer lull-lull. Om du inte upptäckt det än så har du jämfört med D70 blivit av med AF-motorn i huset, vilket gör att AF-objektiv av äldre konstruktion som saknar egen motor inte ger AF.

Om D5100 nu har en direktknapp för ISO eller inte vågar jag inte svara på, men står det inte något i manualen så finns den nog inte. ;) Jag skulle inte vara förvånad om den saknas.

Att vara sur på Nikon för att de tillhandahåller olika modeller med olika egenskaper verkar inte vettigt. Det är du som köpare, eller en eventuell säljare du pratat med, som ska informera dig om vilka skillnaderna är mellan olika modeller.

Jag är för tillfället ganska jättesur på mig själv som inte kollade upp detta ordentligt och lite sur på säljaren som inte var tydlig nog. Jag frågade säljaren noga om skillnaden mellan D5100 och D 7000 och detta fick jag inte höra, men det hade självklart varit lätt för mig att kolla på egen hand.

Nu ska jag gå och lägga mig i vredesmod. I morgon blir det till att byta upp mig även om det kostar en slant.

Tack för upplysningen om segmenten vilket jag förstås borde ha kollat upp.

Kan inget om D5100. Har däremot en D3100 där jag lagt ISO-inställning till FN-knappen. Det innebär att vid tryck på FN-knappen ser jag ISO-värdet i såväl sökare som display och kan lätt och snabbt ändra dess värde. Något liknande torde sannolikt vara möjligt även i D5100.

Lugn Staffan

Det är liksom inte samma sak längre med ISO, jag har i och för sig
en d7000 (samma sensor). Bruset är så mycket mindre med den
väldigt lyckade sensorn från sony.

Du kan sätta din kamera att köra auto-iso upp till 800 utan att det
blir nån skillnad (annat än till det bättre) mot d70.

Om du jämför faktisk bild och betänker
6Mpix mot 16Mpix så kan du (minst) gå upp till auto 1600.

Med största säkerhet kan du (se föregående) lägga ISO på funktionsknappen
om du verkligen vill kunna sätta iso enkel.

Värre är som tidigare nämnts focusmotorn (fast har du idag inte gamla skruvobjektiv
så är det inte så allvarligt, idag finns bra, prisvärda utanskruv-objektiv.

Om jag inte kommer ihåg fel så saknar 5100 CLS, men har du inte använt det
förr så behöver du inte sakna det!

Hade jag inte haft 4 skruvobjektiv skulle jag nog tagit en 5100 istf d7000.

d90 skulle väl också kunna funka som uppgradering från d70
(med skruv, iso, cls) men jag skulle inte avstå från den nya
sensorn i D5100 d7000 k5 sony?

Självklart är d7000 en himla trevlig kamera
men en 5100 + 50mm f1,4 för samma peng
och du kan ta porträtt i nästan obefintligt ljus!

fotografera mera!

ANNONS
Götaplatsens Foto