Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D60 eller D3000

Produkter
(logga in för att koppla)

_hjorten_

Aktiv medlem
Hej!

Skall köpa mig en systemkamera och har tittat på beg marknaden och riktat in mig på en NIKON iallafall. Modellerna jag tittat på är D60, D3000 och ev D40.

Men mest intressant är ju D60 och D3000, priset verkar ju skilja ca 1500 kr i beg pris, men är det så stor skillnad på dom egentligen? Antalet exponeringar på vissa är ca 2000..är det för mycket eller är det ingen fara?

Tacksam för alla svar!

/Martin

Jag kan inte D3000 men den har väl lite fler fokuspunkter än D60? Annars är de väl rätt lika. Själv har jag en D60 och är ganska nöjd. Det jag inte gillar är att kameran saknar egen fokusmotor som behövs för att kunna få autofokus med äldre Nikon AF objektiv (jag måste ha AF-S eller motsvarande), antalet fokuspunkter, och vissa inställningar som jag skulle vilja var mer lättåtkomliga. Det skulle inte heller skada om högisoprestandan var på samma nivå som D90/D5000/D300(s) men den är inte dålig heller. Jag använder hursomhelst hellre ljusstarkare objektiv än högsta iso som ju ger onödigt brusiga bilder.

2000 exponeringar betyder att kameran knappt är använd. Själv ligger min på över 20000 nu och låg på ca 7000 när jag köpte den begagnad i juni ifjol. Slutaren är beräknad att klara 50000 exponeringar, men de kan hålla mycket längre än det och man kan alltid byta ut en trasig slutare.

d60/d3000 ska nog vara rätt lika prestandamässigt, det är väl främst gränssnittet som ska vara enklare på d3000, och då af-punkterna. För den mellanskillnaden du nämner skulle jag köpt en d60! Däremot skulle jag valt bort d40

Hur är det med storleken på dom, är D60`n mindre eller? Jag vill tillägga att jag är nybörjare med intresse för foto men har bara haft en Olympus 840 digitalkamera innan och den hatar jag pga usla bilder! Så en D60 lär väl vara grymt mycket bättre än en vanlig digitalkamera.

Jag kanske inte behöver känna mig dumsnål om jag väljer en D60 då bara för att D3000 är en nyare kamera?

Det där du nämner med af-pukterna, är det något man ställer in manuellt? Det är väl 11 st på D3000 och 3 st D60?

/Martin

D60 och D3000 är i stort sett identiska till utseende och storlek.
Den största skillnaden rent fotomässigt är att D3000 har fler AF-punkter. De går att ställa in både manuellt och automatiskt.

D60 och D3000 är nästan likadana kameror, de har samma sensor och är ungefär lika stora, den största skillnaden är autofokuspunkterna. Men för det mesta räcker det helt bra med tre AF-punkter, har haft min D60 i ett och ett halvt år nu, och tagit långt över 10 000 foton, endast några enstaka gånger har det känts problematiskt att det inte finns fler än tre AF-punkter (jo, man kan ställa in dom manuellt, och därmed välja vad autofokusen tar fasta på).

Vi vilken typ av fotografier är det som 3 af-pukter kan känns som för lite? Kommer att fotografera mycket på barnen samt i natur en i samband med skoter/skidåkning.

Tja, om man vill fokusera på nåt som upptar en ganska liten del av hela fotot, och finns s.a.s. på fel ställe. Men ofta går det att först fokusera och sedan komponera om (om objektet inte rör på sig vill säga), och sen finns ju ännu möjligheten att fokusera manuellt.

Vi vilken typ av fotografier är det som 3 af-pukter kan känns som för lite? Kommer att fotografera mycket på barnen samt i natur en i samband med skoter/skidåkning.

Största problemet med få fokuspunkter som jag ser det är att man rätt ofta måste komponera om bilden (rikta om kameran) efter att man fokuserat och det kan i vissa fall (på stora bländaröppningar) göra att skärpan inte längre sitter exakt rätt. Dessutom kan det göra att kameran automatiskt fokuserar om på fel ställe efter omkomponering om man har "fel" autofokusläge påslaget. Det finns på D60 tre autofokuslägen: AF-S (static, AF-A (automatic) och AF-C (continuous). Komponerar man ofta om/fotograferar statiska objekt är det bäst att använda AF-S läget, medan om man fotograferar rörliga objekt är AF-C bäst (men kräver att man följer objektet med fokuspunkten för att den inte ska göra fel). AF-A gör att kameran väljer själv. Den gör ofta rätt men ibland funkar det inte nåt vidare.

Jag använder bara AF-S och AF-C. AF-A blir man tokig på om man behöver komponera om, kanske funkar bättre ju fler AF-punkter man har.

Ok, men om jag uppfattat det rätt så är det inget jätte problem med D60`ns 3 punkter jämfört med 11 punkter om man överlag bara ska fota vanliga familje bilder samt i naturen!? Inställningsmässigt i övrigt (menyer), är dom ok på D60`n? Om jag nu skulle växa ur en D60 så kanske även att D3000 skulle kännas lika? Vill gärna lägga ut så lite som möjligt och prova på lite ;)!
Autoläget som jag antar att min sambo bara kommer att välja in till 100% när hon ska fota ungarna, är det lika vasst på D60`n som på D3000?

/Martin

Du kommer knappast att uppleva dom tre AF-punkterna som nåt problem, det blir vanligen så pass stort skärpedjup med DX-kameror (som D60/D3000) att det inte är så jättenoga med fokuseringen. Det finns nånslags guideläge på D3000 som gör det lite lättare för nybörjare att lära sig hantera kameran, men inte är det svårt att lära sig använda en D60 heller. Beroende på hur intresserad du blir av fotandet kan du efter en tid tex. köpa ett skarpt och ljusstarkt fast objektiv (som Nikon AF-S DX 35mm f/1.8 för 2000 kronor) eller nån telezoom. När du har samlat på dig några högklassiga objektiv kanske det blir aktuellt att uppgradera till en bättre kamera. Men det kan ändå vara trevligt att ha kvar en D60/D3000 eftersom den är så liten och lätt, i synnerhet i kombination med 35mm/1.8-objektivet. D60/D3000 är en utmärkt kamera så länge man inte har behov av att ta tio bilder i sekunden, eller fota i halvmörker utan blixt ...

Inte ofta jag känner mig begränsad av att D60 bara har tre AF-punkter.

Autolägena är det nog ingen skillnad på. Har inte använt dem mer än en handfull gånger, men då har de presterat bra tycker jag. Man har ju dock ingen kontroll på läget.

Du växer ur D60 och D3000 lika fort, ingen skillnad där...

Det lutar åt en D60, en fundering till? Har D3000 något som gör att den skulle vara bättre vid köp av ett zoom objektiv fram över?

/Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto