Annons

Nikon D60, en bra "förstagångs" kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan, jag ska snart köpa min första systemkamera och är lite osäker på vilken modell jag ska välja.

Den jag har funderat mest på är Nikon D60. En släkting till mig skaffade en sådan i början av sommaren och hon är väldigt nöjd med den.Men vad jag har förstått så klassas den som en "budget" kamera, jag är rädd att jag sattsar för lågt och kommer växa ur den.

Är det en bra "första gångs" kamera om man inte har någon större erfarenhet av systemkamera?
Jag har läst att den saknar inbyggd AF-motor, är det ett problem?

Är det någin som har erfarenhet av denna kamera som kan ge sin åsikt? Eller har ni några förslag på någon annan modell som skulle passa en "första gångare"?

Om man är nybörjare och bara har begränsad erfarenhet av systemkameror så är D60 en superkamera, väldigt pedagogisk, tar bra bilder, väger inte så mycket... Det negativa är att den inte har så många dedikerade knappar, det gör den lite långsam när man ska ändra vissa inställningar, t.ex. ISO, vitbalans, ljusmätning osv.
Men har man inte använt en systemkamera förut så är det en utmärkt kamera att lära sig fota med. När man märker att man vuxit ur kameran så har man antagligen tagit en hel del bilder med den och det kanske ändå är dags att se sig om efter en ny. Och då väljer man kanske en modell som motsvarar D80/D90 eller kanske t.o.m. D300.
Men en D60 kommer no att hålla dig syselsat ett par år iaf... ;)
Det diskuteras mycket här på FS om att D40/D40x/D60 saknar AF-motor, och hur det påverkar vilka objektiv man kan köpa. Man blir begränsad på begagnatmarknaden, men bland de nya objektiven som kommer ut nu så har alla inbyggd motor, även 3:e hands tillverkarna. Så funderar du på att handla begagnade objetiv så finns det kanske andra kameror som är smartare att välja, men vill du ha nya grejer så spelar det ingen större roll.

AndyK skrev:
Det negativa är att den inte har så många dedikerade knappar, det gör den lite långsam när man ska ändra vissa inställningar, t.ex. ISO, vitbalans, ljusmätning osv.

På D60:n har man möjligheten att programmera "tidsutlösarknappen" till ett antal olika val. Bland annat val av ISO och vitbalans.. Bara tryck ner knappen och snurra på bakre hjulet så vips så kan man tex ändra iso-talet på bråkdelen av en sekund.

Jag hade förmånen att testa D60:n under en veckas tid. Kan varmt rekommendera den kameran.

D Nilsson skrev:
På D60:n har man möjligheten att programmera "tidsutlösarknappen" till ett antal olika val.

Jag hade förmånen att testa D60:n under en veckas tid. Kan varmt rekommendera den kameran.

Jovisst går det att programmera "tidsutlösarknappen", (jag har ISO där) men du kan bara välja en sak i taget att lägga på den knappen. Man jag överlever... ;)

Jag rekommenderar också kameran varmt, har använt den i drygt 4 månader nu och är väldigt nöjd

Jag håller med de som säger att du skall börja med denna och sen köpa upp dig den dagen du känner dig begränsad. Det viktigaste är att du väljer rätt "märke" som du vill bygga vidare på. Idag är kamerahusen är kortlivade (för många personer) medans objektiven är de som är långlivade.

Det va kul att höra att ni har bra saker att säga om kameran! Man känner sig alltid lite vilsen så här första gången man ska köpa något man aldrig haft förut!

Tack för att ni tog er tid att svara!

snysop skrev:
Jag håller med de som säger att du skall börja med denna och sen köpa upp dig den dagen du känner dig begränsad. Det viktigaste är att du väljer rätt "märke" som du vill bygga vidare på. Idag är kamerahusen är kortlivade (för många personer) medans objektiven är de som är långlivade.

Jag var faktiskt ner till fotobutiken tidigare idag och han som jobbade sa ungefär samma sak!

Re: Re: Nikon D60, en bra "förstagångs" kamera?

Erik Schalin skrev:
Ja, OM du har tänkt köpa fast optik.
Nej, OM du inte har tänkt köpa fast optik.

Som du kanske förstått så är jag väldigt ny när det gäller fotografering, så också fototermer.
Därför får du gärna utveckla det du skrivit lite mer.

Jag pratade som jag skrev här ovanför med en kille på fotobutiken idag och enligt han så skulle det inte vara ett problem så länge man väljer ett bra objektiv.

Senast ändrad:
Re: Re: Nikon D60, en bra "förstagångs" kamera?

Erik Schalin skrev:
Ja, OM du har tänkt köpa fast optik.
Nej, OM du inte har tänkt köpa fast optik.

Nu är jag noll kunnig hos både Nikon och Canon... men gör inte avsaknaden av AF i huset att man måste köpa typ HSM, VR odyl vilket gör att objektiven blir dyra? Eller är HSM och VR bildstabilisering...? Som sagt... noll kunnig. :)

Är inte även en fast 50mm nästan ett måste att ha även hos "er"? Just för att de är ljusstarka och billiga - vilket gör att många nybörjare köper dem för att kunna få de där "suddiga bakgrundsbilderna" som man ofta vill ha?

Re: Re: Re: Nikon D60, en bra "förstagångs" kamera?

StrawberryDaquiri skrev:
Som du kanske förstått så är jag väldigt ny när det gäller fotografering, så också fototermer.

Jag pratade dom jag skrev här ovanför med en kille på fotobutiken idag och enligt han så skulle det inte vara ett problem så länge man väljer ett bra objektiv.

Ett "fast" objektiv kan man inte zooma med. Det är alltid inställt på ett viss "brännvidd".

Den kameran jag kollat på säljs med 18-55mm AF-S DX NIKKOR objektiv vilket inte säger mig mycket.

Men som karin skrev här ovanför så är jag ute efter det är suddiga bakgrundsbilderna, någon som har nått tips på ett bra objektiv?

StrawberryDaquiri skrev:
Men som karin skrev här ovanför så är jag ute efter det är suddiga bakgrundsbilderna, någon som har nått tips på ett bra objektiv?

;) Det var det som fick mig att köpa en systemare för några år sedan. :)

Här har du en som är billig: http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=28007
Det står iofs AF - så det kanske innebär att den har AF? Vilket innebär att den går att använda med den kamera du vill köpa?

Här har du en annan (som är mer som den jag har):
http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=28007

Skillnaderna i dessa båda är bländaren. Den billiga har en mindre bländare: 1.8 medans den dyrare har en något större bländare: 1.4

En stor bländare ger mer möjlighet till suddig bakgrund. Både 1.8 & 1.4 är stora bländare så du kommer få dina suddiga bakgrundsbilder med båda dessa.

Nu hittade jag lite info:

Autofokus eller ej?
D60 har liksom D40 och D40x ingen inbyggd autofokusmotor, så AF får man bara med objektiv med AF-S- eller AF-I-motor då fokusmotor sitter inbyggt i dessa (samtliga DX-objektiv har AF-S-motor t ex). Andra objektiv avsedda för Nikon fungerar, men bara med manuell fokus. Anledningen till att AF-motorn är borta är vikt, storlek och kostnad.

Saxat från Cyberphotos sida om D60.

Detta innebär att du INTE kan använda de objektiven jag nämnt ovan. Du får leta efter objektiv som har AFS eller AFI i namnet + att bländaren skall vara stor, dvs 1.4 eller 1.8 eller något annat under/runt 2.0.

Vilket bara finns hos Sigma, för nästan 4000 kr styck:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123802
eller
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123107

StrawberryDaquiri skrev:
Den kameran jag kollat på säljs med 18-55mm AF-S DX NIKKOR objektiv vilket inte säger mig mycket.

Kit-objektivet är bra, det som heter 18-55 AF-S DX VR, med bildstabilisering alltså, om det inte heter ngt med VR så har det inte bildstabilisering. Men optiskt sett är det ingen skillnad.

Om jag skulle köpt min kamera idag hade jag skippat kit-objektivet, inte för att det inte är prisvärt, utan för att man kan få ganska mycket bättre objektiv för bara några tusen extra. Allt är ju upp till ens plånbok.
Jag hade nog köpt huset för sig och sen ett Sigma 18-50 2.8 eller Tamron 17-50 2.8 till huset. De objektiven är ganska mycket ljusstarkare än kit-objektivet och gör även att du får kortare skärpedjup, med suddig bakgrund som resultat.

AndyK skrev:
Om jag skulle köpt min kamera idag hade jag skippat kit-objektivet, inte för att det inte är prisvärt, utan för att man kan få ganska mycket bättre objektiv för bara några tusen extra. Allt är ju upp till ens plånbok.
Jag hade nog köpt huset för sig och sen ett Sigma 18-50 2.8 eller Tamron 17-50 2.8 till huset. De objektiven är ganska mycket ljusstarkare än kit-objektivet och gör även att du får kortare skärpedjup, med suddig bakgrund som resultat.

Jag skulle inte köpt denna kamera då man inte kan använda sig av de bra och billiga fasta 50mm (just som Erik sa).

Jag hade hellre skaffat en kamera med AF i huset och skippat kitobjektivet (men bara om det krisar i kassan) och satsat bara på 50mm så länge.

Sen köpa någon billig telezoom för att "ha" och se vad man använder mest. Efter ett tag så upptäcker man vad man fotar mest och då kan man köpa bra optik i just "de" brännvidderna. (jag använder t.ex väldigt sällan brännvider under 50mm har jag märkt)... Tycker bättre om att fylla ut bilderna med motivet än att "få med allt". (I början ville jag få med allt i bilden...)

Re: Re: Re: Nikon D60, en bra "förstagångs" kamera?

StrawberryDaquiri skrev:

Jag pratade som jag skrev här ovanför med en kille på fotobutiken idag och enligt han så skulle det inte vara ett problem så länge man väljer ett bra objektiv.
OK
Vi börjar med brännvidd, beskrivs med enheten mm.
Här kan du testa lite hur olika brännvidder påverkar en bild när man står på samma plats.

http://www.tamroneurope.com/flc.htm

StrawberryDaquiri skrev:
18-55mm AF-S DX NIKKOR objektiv vilket inte säger mig mycket.
Med en zoomoptik får du alla brännvidder mellan ytterlighterna. I detta fallet från 18mm till 55mm.

Fast optik ger den brännvidd som du köper. Du får zooma med fötterna.

ANNONS
Götaplatsens Foto