Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D60, en bra "förstagångs" kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
StrawberryDaquiri skrev:
18-55mm AF-S DX NIKKOR
I din beskrivning utelämnade du värdena till största bländare, 3,5-5,6.

18-55/3,5-5,6G DX VR AF-S

Vid 18mm är den största möjliga bländaren 3,5.
Vid 55mm är den största möjliga bländaren 5,6.

Stor bländare:
Ljusare sökarbild.
kortare skärpedjup.
Mer ljus kommer in & du får snabbare tider (kan fota i mörkare miljö).
större & tyngre & dyrare

Re: Re: Re: Nikon D60, en bra "förstagångs" kamera?

snysop skrev:
...man måste köpa typ HSM...

Är inte även en fast 50mm nästan ett måste att ha även hos "er"?
1 För att få AF måste du hålla dig till de optiker som har en motor i sig.
Mikons = AFS (AFI)
Sigma = HSM
Tamron = ?

2 Nej

Re: Re: Re: Nikon D60, en bra "förstagångs" kamera?

AndyK skrev:
Sigmas nya fasta objektiv har inbyggd motor.
Jajamen

Men det måste köpas nytt, det finns inte på begagnatmarknaden, det blir lite dyrare helt enkelt.
Det är säkert så också att Nikon kommer släppa AFS-varianter OM de konstruerar om objektiven.

Men begagnat finns det som sagt inget.

Jag tror att jag gav 1500 för mitt 85/1,8 för några år sedan. Nytt kostar det 3800.

Erik Schalin skrev:
I din beskrivning utelämnade du värdena till största bländare, 3,5-5,6.

18-55/3,5-5,6G DX VR AF-S

Vid 18mm är den största möjliga bländaren 3,5.
Vid 55mm är den största möjliga bländaren 5,6.

Stor bländare:
Ljusare sökarbild.
kortare skärpedjup.
Mer ljus kommer in & du får snabbare tider (kan fota i mörkare miljö).
större & tyngre & dyrare

Så för att få en bild med en starkskärpa på ett motiv och sedan en suddig bakgrund borde jag ha ett objektiv med större bländare?

StrawberryDaquiri skrev:
Så för att få en bild med en starkskärpa på ett motiv och sedan en suddig bakgrund borde jag ha ett objektiv med större bländare?
Ja

Men allt är relativt.
Du kommer få mer av denna effekten än med en kompaktkamera.

Jag tycker du skall ta med kompisen och ta ett par bilder med största bländare. Låna(butik eller kompis) sedan en optik med maxbländare 1,8 och ta ett par bilder utomhus.

Ta med bilderna hem och jämför resutatet på datorskärmen.

Beroende på vad du tycker så kommer du veta vad du VILL välja. Sedan kanske det till sist är plånboken som styr i alla fall.

För det är givetvis så att 18-55an är en bra optik för pengarna det kostar.

StrawberryDaquiri skrev:

Ju större bländare (lägre tal) ju kortare skärpedjup, det i sin tur ger skärpa där du fokuserar och suddig bakgrund/förgrund.

Erik Schalin skrev:
Ja

Men allt är relativt.
Du kommer få mer av denna effekten än med en kompaktkamera.

Jag tycker du skall ta med kompisen och ta ett par bilder med största bländare. Låna(butik eller kompis) sedan en optik med maxbländare 1,8 och ta ett par bilder utomhus.

Ta med bilderna hem och jämför resutatet på datorskärmen.

Beroende på vad du tycker så kommer du veta vad du VILL välja. Sedan kanske det till sist är plånboken som styr i alla fall.

För det är givetvis så att 18-55an är en bra optik för pengarna det kostar.

Ja det är väl helt enkelt att prova sig fram som gäller. Det är ju svårt att veta vad man kommer sakna och vad man kommer bli nöjd med innan man har testat! Men tack för jätte bra tips!

Senast ändrad:
En sak till jag funderar på som jag måste fråga över med risk för att verka lite dum :)

Jag har en Nikon S550, jag köpte den för 2 månader sen så den är väldigt ny. Jag är väldigt nöjd med den och tycker den tar väldigt klara och fina bilder, dock är den itne så bra att använda för närbilder.
Min sambo som inte alls delar mitt fotointresse tycker det vär "lite väl" att redan köpa en till kamera. Men enligt mig så kan man inte få ut samma sak av en kompaktkamera som en systemkamera.
Har jag fel? Jag är lite nervös för att jag ska lägga ut pengar på den här systemkameran som jag går och trånar efter och när jag sen får den så kanske jag blir besviken för att den inte alls var så mycket bättre än den jag hade.

Som sagt det här är en fråga jag ställer med risk för att verka lite dum, glöm itne att jag aldrig haft någon systemkamera förut :)

Nu dök det upp en fråga till om D60, läste manualen på nikonshemsida. Ratten på översidan där det står S, visst är det där man kan välja slutartid?

StrawberryDaquiri skrev:
Nu dök det upp en fråga till om D60, läste manualen på nikonshemsida. Ratten på översidan där det står S, visst är det där man kan välja slutartid?

S = slutarprioritet, dvs du väljer vilken hastighet på slutaren du vill ha, så ställer kameran in bländaren automatiskt.
A = bländarprioritet, dvs du väljer vilken storlek på bländare du vill ha, så ställer kameran automatiskt in slutar hastigheten.
M= manuellt, dvs du ställer in både slutare och bländare manuellt.

StrawberryDaquiri skrev:
En sak till jag funderar på som jag måste fråga över med risk för att verka lite dum :)

Jag har en Nikon S550, jag köpte den för 2 månader sen så den är väldigt ny. Jag är väldigt nöjd med den och tycker den tar väldigt klara och fina bilder, dock är den itne så bra att använda för närbilder.
Min sambo som inte alls delar mitt fotointresse tycker det vär "lite väl" att redan köpa en till kamera. Men enligt mig så kan man inte få ut samma sak av en kompaktkamera som en systemkamera.
Har jag fel? Jag är lite nervös för att jag ska lägga ut pengar på den här systemkameran som jag går och trånar efter och när jag sen får den så kanske jag blir besviken för att den inte alls var så mycket bättre än den jag hade.

Som sagt det här är en fråga jag ställer med risk för att verka lite dum, glöm itne att jag aldrig haft någon systemkamera förut :)

En S550 är en perfekt kamera att alltid ha med sig i fickan, kanske speciellt på fester och liknande tillfällen.
Den tar bra bilder, men du kan inte påverka kameran speciellt mycket. En systemkamera kan du styra "precis som du vill".
Med en kompakt får du i stort sett likadana bilder hela tiden, med en systemkamera kan man påverka mycket mer och få sin egen prägel på bildena.

AndyK skrev:
En S550 är en perfekt kamera att alltid ha med sig i fickan, kanske speciellt på fester och liknande tillfällen.
Den tar bra bilder, men du kan inte påverka kameran speciellt mycket. En systemkamera kan du styra "precis som du vill".
Med en kompakt får du i stort sett likadana bilder hela tiden, med en systemkamera kan man påverka mycket mer och få sin egen prägel på bildena.

Ja det känns som det är svårt ( kanske omöjligt ) att utvecklas med en kompaktkamera!

Hi, hi. Jag som tycker att jag utvecklas hela tiden med min kompaktkamera, och bilderna blir varierade. Detta trotts att min kompakt bara har automatik och inga manuella möjligheter alls. Vad jag vill säga är att det hänger inte bara på kameran.

snysop skrev:
Nu hittade jag lite info:

Autofokus eller ej?
D60 har liksom D40 och D40x ingen inbyggd autofokusmotor, så AF får man bara med objektiv med AF-S- eller AF-I-motor då fokusmotor sitter inbyggt i dessa (samtliga DX-objektiv har AF-S-motor t ex). Andra objektiv avsedda för Nikon fungerar, men bara med manuell fokus. Anledningen till att AF-motorn är borta är vikt, storlek och kostnad.

Det här med objektiv till D40/D40x/D60 dyker upp i diskussioner då och då, för ett tag sedan (i samband med en tråd på Dpreview) gjorde jag en mycket hastigt sammanställd lista över objektiv som ger autofokus med de här kamerorna:

AF-S 12-24 F/4
AF-S 14-24/2.8
AF-S 16-85/3.5-5.6 VR
AF-S 17-55/2.8
AF-S 18-55/3.5-5.6 VR
AF-S 18-135/3.5-5.6
AF-S 18-70/3.5-4.5
AF-S 18-200/3.5-5.6 VR
AF-S 24-70/2,8
AF-S 24-120/3.5-5.6 VR
AF-S 24-85/3.5-4.5G
AF-S 55-200/4-5.6 VR
AF-S 60/2.8 Micro
AF-S 70-200/2.8 VR
AF-S 70-300/4.5-5.6 VR
AF-S 105/2.8 VR Micro
AF-S 200/2 VR
AF-S 200-400/4 VR
AF-S 300/2.8 VR
AF-S 400/2.8 VR
AF-S 500/4 VR
AF-S 600/4 VR

Sedan finns det några objektiv som slutat tillverkas men som fortfarande finns kvar i handeln:

AF-S 18-55/3.5-5.6G (utan VR alltså)
AF-S 55-200/4.0-5.6 (utan VR alltså)
AF-S 17-35/2.8D

Plus att man kan hitta de här begagnade till varierande priser
AF-S 28-70/2.8D
AF-S 80-200/2.8D
och i kategorin begagnade finns även följande äldre supertelen i tre varianter vardera (AF-I, AF-S I och AF-S II): 300/2,8, 400/2,8, 500/4, 600/4

Sedan har vi en hög med HSM-objektiv från Sigma:

4,5/2,8 HSM Circular Fisheye
10/2,8 HSM Fisheye
10-20/4,0-5,6 HSM
12-24/4,5-5,6 HSM
17-70/2,8-4,5 HSM Macro
18-125/3,8-5,6 HSM
18-50/3,5-5,6 HSM
18-50/2,8 Macro HSM
30/1,4 HSM
50/1,4 HSM
50-150/2,8 II HSM
50-500/4-6,3 HSM
55-200/4-5,6 HSM
70-200/2,8 II HSM Macro
120-400/4,5-5,6 HSM
100-300/4,0 HSM
120-300/2,8 HSM
150-500/5-6,3 HSM
150/2,8 HSM Macro
180/3,5 HSM Macro
200-500/2,8 HSM
300/2,8 IF HSM
300-800/5,6 HSM
500/4,5 HSM
800/5,6 HSM

Totalt sett finns det drygt ett femtiotal objektiv att köpa nya som ger autofokus med D40/D40x/D60. Jämför man det med objektivutbudet till kameror från Sony, Pentax eller Olympus så har jag svårt att se att den borttagna fokusmotorn är någon speciellt stor nackdel :)

Det enda jag spontant verkligen saknar (om vi diskuterar D40/D40x/D60 alltså) är en AF-S-version av 50/1,8 så att det fanns ett riktigt billigt ljusstarkt objektiv som ger AF. Vi får väl hoppas att Nikon fixar detta snart.

Sedan kan man ju lägga till att Nikons tre nya tilt/shift-objektiv (24mm, 45mm och 85mm) inte har autofokus med någon kamera, så där spelar ju den borttagna autofokusmotorn heller ingen roll :)

Sist men inte minst har vi det enorma utbudet av gamla manuella Nikon-objektiv där ägare till D40/D40x/D60 inte heller upplever någon nackdel jämfört med till exempel D50/D70/D80 (och sannolikt den uppkommande D90)

Grevture skrev:

Det enda jag spontant verkligen saknar (om vi diskuterar D40/D40x/D60 alltså) är en AF-S-version av 50/1,8 så att det fanns ett riktigt billigt ljusstarkt objektiv som ger AF. Vi får väl hoppas att Nikon fixar detta snart.

Japp och det var därför jag skulle ratat denna kamera om jag varit i köpartagen nu. Min 50mm/1.4 är guld värd när man vill leka. :)

Förresten, är det någon prisskillnad mellan AFS-optik och AF-optik? Kan ju också vara en anledning att välja någon med AF i huset.

snysop skrev:
Förresten, är det någon prisskillnad mellan AFS-optik och AF-optik? Kan ju också vara en anledning att välja någon med AF i huset.

Det är svårt att svara exakt på, det finns så vitt jag vet mycket få objektiv där det säljs en AF-version och en AF-S-version parallellt så man kan jämföra.

Men generellt skulle jag svara nej. De flesta nya Nikon-objektiv som släppts de senaste åren har antingen kostat ungefär motsvarande eller något mindre än den äldre version de ersatt.

Ta gamla 105 Micro och jämför med nya versionen som fick både VR och AF-S -- och blev lite billigare.

Jag tror det till största delen handlar om att många av de äldre objektiven tillverkas på ett jämförelsevis mindre effektivt sätt. När de gör nya objektiv passar de på att göra dem så att de kräver mindre och mindre manuellt arbete vid montering och efterjustering.

Dessutom misstänker jag att teknik som AF-S (och för den delen VR) inte kostar så förfärligt mycket när man väl en gång har tagit kostnaden att utveckla den.

Tänk på att ett traditionellt AF-objektiv måste ha en mekanisk länkning (med ohyggligt snäva toleranser!) till kamerahuset och jag gissar att en sådan länkning ofta kan vara dyrare att bygga än att sätta in en motor i själva objektivet.

Fredrik183 skrev:
Hi, hi. Jag som tycker att jag utvecklas hela tiden med min kompaktkamera, och bilderna blir varierade. Detta trotts att min kompakt bara har automatik och inga manuella möjligheter alls. Vad jag vill säga är att det hänger inte bara på kameran.

Självklart har du rätt! Det beror ju på personen också hur man utvecklas. Dock så är det ju självklart lättare att lära sig arbeta med en systemkamera om man har en :)

Grevture skrev:
objektiv som ger autofokus med de här kamerorna:

AF-S 60/2.8 Micro
30/1,4 HSM
50/1,4 HSM
150/2,8 HSM Macro
Tjusig lista.

Utbudet är inte litet men om man vill fokusera på ljusstarka lätta optiker så blev det inte så mycket kvar.

Och andra sidan så skulle Sigmas 30 & 50 räcka långt.

2,8-zoomar finns det gott om men de är tunga & dyra. Begagnat kan det vara lite knepigt att få tag på dessa.

ANNONS
Götaplatsens Foto