Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d60 objektiv val 70-300

Produkter
(logga in för att koppla)

PetteRR

Avslutat medlemskap
Tjena! är ganska nybörjare inom foto, men nu är de iaf dags för ett nytt tele objektiv. Står i valet mellan 2 st ena från cyberphoto och andra från elgiganten, min budget är inte den största så hade tänkt max runt två tusen med filter.

"Tamron AF 70-300/4-5,6 Di LD till Nikon AF, Ny version med inbyggd motor till D40/D40x/D60, kostar 1680kr

"Sigma AF 70-300/4-5.6 DG för Nikon, Kraftig telezoom med SLD-glas (Special Low Dispertion) för kompensation av kromatisk aberration ger klara fina färger och mycket god kontrast. Närgräns 1,5 meter i normal-läge, 95 cm i makro-läge.
Ett utmärkt val för porträtt, natur, kostar 1490kr

Så vilket av dom här två bör man välja?

Hej ! Inget av dom här objektiven är bra ! Du har AF-motor i det ena,men med en sådan här lång brännvid behöver du bildstabilisering också.Dessutom är dom här objektiven inte optiskt bra heller,kromatisk abbertion, en massa konstiga reflexer,dålig färgåtergivning m.m.Satsa hellre på Nikons 70-300 VR ,ny eller om du hittar begagnad. MVH.

D60-ägare här, har ett sådant Sigma du talar om. Inget bra objektiv, man blir konstant missnöjd med skärpan speciellt på de längre brännvidderna. Och med maxbländare 5.6 på 300 mm brännvidd är man tvungen att pressa upp ISO högt t.o.m. i dagsljus för att hålla slutartiderna korta.

Tycker om objektivet för porträttbilder på de kortaste brännvidderna, där är skärpan i alla fall acceptabel och ger fina porträttbilder med trevlig bokeh. I dagsljus i alla fall.

Har laddat upp en hel del bilder tagna med objektivet ifråga; en landskapsbild som jag tycker mycket om, ett par porträtt, en hel del makrobilder på insekter och några fågelbilder. Nu är jag ju ingen höjdarfotograf ännu och har i flera fall ställt in kameran lite fel rent teoretiskt, så du kan ju ta det i beaktande om du ser på bilderna. Tänk också på att bilderna är rejält förminskade här på FS...

ANNONS
Götaplatsens Foto