Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)

Nedews

Ny medlem
Hejsan.
Tänker köpa min första systemkamera, och funderar på en "Nikon D60".
Men jag ringde till nikon och fråga vad man kunde andvända för objektiv, och han sa att bla Sigma inte passade på Nikons kameror, Stämmer det?
Någon som har en lista på vad för objektiv som passar?
Skulle vilja ha något billigt som man kan Ta bilder på långt avstånd och som man kan ta bra närbilder med?!

Tack i förhand

Vissa objektiv från Sigma passar, nämligen de som har tillägget "HSM". De objektiv från Nikon som passar heter "AF-S". Även Tamron har vissa som passar, men jag vet inte vad de heter ("inbyggd motor" brukar det stå helt enkelt).

Passar o passar, nog ''passar'' väl alla Sigmor med Nikon fattning, dvs, alla;) sen hur tillfredställnande dom passar beror ju som Martin sa om de har HSM motor ellr inte, dvs, inbyggd fokusmotor. D60 har ju ingn fokusmotor inbyggd.
Iaf inte mkt o oroa sig för, märken som Sigma, Tamron mm trycker numera in fokusmotor i de nya modelerna just pga lanseringen av D40(x)/D60. Även många äldre modeler uppdateras med fokusmotor inbyggd.

Håll koll på beteckningen ''HSM'' när du tittar på Sigmaoptik du e intresserad av, samt om de kort o gott står att det e fokusmotor i en eventuellt intressant Tamronoptik.

Re: Re: Re: Re: Re: Nikon D60

realeye skrev:
Vilket håll går de nyare kamerorna åt generellt?

Autofokusmotor i objektivet eller i kameran. Vilket är troligvis vanligast om 5 år?

Ultraljudsmotorer i objektiven är standard på i princip alla nya objektivkonstruktioner.

ANNONS
Götaplatsens Foto