Annons

Nikon D610?

Produkter
(logga in för att koppla)
För att ingen förstår skillnaden eller poängen med två Nikon-forum på Fotosidan. Var placerar man t.ex. D600 vs D800-trådar?

Bra ställd fråga! Bara för att fabrikanten kallar en modell "pro" och en annan för "semipro" eller "entusiast" så struntar många yrkesfotografer i det och använder vilken som yrkesmässigt.

Ju mindre kategorisering desto bättre. Och ur jämföreslesynpunkt, som du tar upp, skulle det bli oerhört jobbigt med 2 trådar som då ständigt skulle få hänvisa till varandra.

Proforumet borde nog i första hand vara inriktad på just yrkesmässig fotografering- oavsett vilken beteckning tillverkaren satt på verktyget,

//Lennart
 
Jag har en d600, ligger på över 20 000 exponeringar.
Alltså jag kan förstå när man bländar ner till f/22 för att göra något seriöst eller om man har en massa otur och det ligger stora korn av damm, då har man problem.
Men, ärligt, bländar ni verkligen ner till f/16-22?
Jag är fasen lite stolt över mig själv om jag ens orkar ligga på f/11 någon enstaka gång.

Min d600 tuffar på som tåget, lika så min d800e, hade d600 varit aningen längre i greppet hade jag köpt två d600 utan att tveka istället för en av varje.

Jag har sett bilder med oljefläckar, självklart är det ett riktigt problem om man får det, som tur är har jag sluppit och misstänker att det inte kommer hända nu när den är någotsånär inkörd.
 
Nikon D610 släppt - 0,5 mer fps

En Sb-900 - 910, upgrade? Nu utan sensorskräp?

The most appealing addition is a quiet continuous mode. After activating it by selecting Qc on the mode sub dial, you'll be able to shoot at up to 3 fps with limited mechanical noise. Additionally, the traditional continuous mode has been boosted from 5.5 fps to 6. There are minor white balance improvements with the D610, too, enabling improved skin tone reproduction when shooting in artificial light.

http://www.engadget.com/2013/10/08/nikons-d610-hands-on/

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 
Redan

Nu skruvar Nikon upp takten för modelluppgraderingar. Redan efter ett år. Kanske oljan på sensorn är orsaken. Trist att ha den gamla modellen. Eller hur?
 
Kände inte att det var tillräckligt med nytt socker för att jag skulle bli besviken på min d600. Hade ruttnat mer på mer förändring och närmande av 800..

So I'm still a Happy wanker :)

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 
Nu skruvar Nikon upp takten för modelluppgraderingar. Redan efter ett år. Kanske oljan på sensorn är orsaken. Trist att ha den gamla modellen. Eller hur?

Så länge din kamera fungerar har den ju inte blivit sämre, bildkvaliteten är ju lika bra i den gamla som i den nya. Jag har svårt att komma på ett tillfälle där 6 fps istället för 5,5 gör någon skillnad. Jag sörjer definitivt inte att jag har den "gamla" modellen, jag har haft stor nytta av den det senaste året.

Jag förmodar att Nikon såg det här som enda utvägen att slippa fortsatta spekulationer om oljestänk och därmed sälja fler kameror (?). Nu är det bara för alla försmådda gnällspikar att sätta igång med klagovisorna: hur kan de med, men tänk på oss då, varför har den inte ditt eller datt när de ändå var i farten, kunde de inte gjort si eller så istället?
 
Tror Emil är inne på rätt spår. Det har trollats så mycket på forum om D600 att "ingen" vågar köpa den. Sen är det ju kul att se hur media rapporterar om den....fstoppers skriver "you can expect to see the now obsolete D600 bodies to start hitting retirement soon" haha, va fan...om det enda som skiljer D600 och D610 är 0,5 fps, liiite bättre tätning och inget skräp så är väl D610 i s f lika obsolet.
 
Jag har en d600, ligger på över 20 000 exponeringar.
Alltså jag kan förstå när man bländar ner till f/22 för att göra något seriöst eller om man har en massa otur och det ligger stora korn av damm, då har man problem.
Men, ärligt, bländar ni verkligen ner till f/16-22?
Jag är fasen lite stolt över mig själv om jag ens orkar ligga på f/11 någon enstaka gång.

Min d600 tuffar på som tåget, lika så min d800e, hade d600 varit aningen längre i greppet hade jag köpt två d600 utan att tveka istället för en av varje.

Jag har sett bilder med oljefläckar, självklart är det ett riktigt problem om man får det, som tur är har jag sluppit och misstänker att det inte kommer hända nu när den är någotsånär inkörd.

Jo, ibland kan man vilja fota på mindre bländare och när bilden är full av så många dammkorn att det är omöjligt att klona bort, då är det ett problem.

Har du fotat så många exponeringar och inte märkt av något problem med olja/damm lär du inte göra det sedan heller nej... Problemet uppstår ganska direkt. Avundas dig, för förutom det problemet är D600 en väldigt fin kamera.
 
Sant 39. Problemet är mer att dem bara täcker 20% av sökarytan.

Nä, problemet är inte att det behövs fler fokuspunkter eller att de sitter tätt.
Det stpra problemet som jag ser det är en massa bieffenter som Niko s 39-punkters AF array för med sig.

Av någon anledning (kommer inte ihåg hur det hänger ihop) så är det detta som sätter begränsningen att man inte kan justera bländaren u der filmning. Det är den ena stora bristen.

Den andra är AF-känsligheten vid svagt ljus. Vill man ku na använda TC som resulterar i f/8 så tappar man AF-funktion på denna, medan det fungerar med 51-punkters arrayen.

Jag hade hoppats och trott att AF skumle vara uppgraderat. Det är ju det i de billigare aps-c modellerna o h Nikon skulle kunnat räddat ansiktet tack vare en skillnad. Nu är detta istället ett stlrt svek mot de kunder som köpt D600. Oansvarigt och dåligt av Nikon tycker jag.


/Mats
 
Nä, problemet är inte att det behövs fler fokuspunkter eller att de sitter tätt.
Det stpra problemet som jag ser det är en massa bieffenter som Niko s 39-punkters AF array för med sig.

Av någon anledning (kommer inte ihåg hur det hänger ihop) så är det detta som sätter begränsningen att man inte kan justera bländaren u der filmning. Det är den ena stora bristen.

Den andra är AF-känsligheten vid svagt ljus. Vill man ku na använda TC som resulterar i f/8 så tappar man AF-funktion på denna, medan det fungerar med 51-punkters arrayen.

Jag hade hoppats och trott att AF skumle vara uppgraderat. Det är ju det i de billigare aps-c modellerna o h Nikon skulle kunnat räddat ansiktet tack vare en skillnad. Nu är detta istället ett stlrt svek mot de kunder som köpt D600. Oansvarigt och dåligt av Nikon tycker jag.


/Mats

Det vore bra om du kollade upp hur det egentligen är innan du spyr galla över Nikon på fora.

"Nikon Multi-CAM 4800 autofokussensormodul med TTL-fasidentifiering, finjustering, 39 fokuspunkter (inklusive 9 korsformade sensorer; de 33 punkterna i mitten är tillgängliga med bländare som är mindre än f/5,6 och större än f/8, medan de 7 mittersta fokuspunkterna är tillgängliga vid f/8) och AF-hjälplampa (räckvidd cirka 0,5-3 m)"

Alltså sju fokuspunkter dom är känsliga vid största bländare f/8 på D610. Sammanlagt 33 st upp till f/5,6. Vilket är exakt samma som på D600 förvisso så på den punkten ingen uppgradering. Men heller inget "svek".
 
Obsolet

Tror Emil är inne på rätt spår. Det har trollats så mycket på forum om D600 att "ingen" vågar köpa den. Sen är det ju kul att se hur media rapporterar om den....fstoppers skriver "you can expect to see the now obsolete D600 bodies to start hitting retirement soon" haha, va fan...om det enda som skiljer D600 och D610 är 0,5 fps, liiite bättre tätning och inget skräp så är väl D610 i s f lika obsolet.

Nu blir det rea på D600. Förhoppningsvis kanonrea!
 
Det hela är ju såklart en blygsam uppdatering och riktigt hur stort problem det varit med olja och damm lär vi aldrig få veta. Men på det hela så tycker jag D610 verkar vara en liten guldklimp ;-). Jag klaras mig gott på ett kamerahus som det är men om jag skulle behöva två så vore D610 en mycket intressant kandidat =).
 
Det vore bra om du kollade upp hur det egentligen är innan du spyr galla över Nikon på fora.

"Nikon Multi-CAM 4800 autofokussensormodul med TTL-fasidentifiering, finjustering, 39 fokuspunkter (inklusive 9 korsformade sensorer; de 33 punkterna i mitten är tillgängliga med bländare som är mindre än f/5,6 och större än f/8, medan de 7 mittersta fokuspunkterna är tillgängliga vid f/8) och AF-hjälplampa (räckvidd cirka 0,5-3 m)"

Alltså sju fokuspunkter dom är känsliga vid största bländare f/8 på D610. Sammanlagt 33 st upp till f/5,6. Vilket är exakt samma som på D600 förvisso så på den punkten ingen uppgradering. Men heller inget "svek".

Men snälla nån!
Vilket djävla tonläge! Varför detta påhopp???

Vaddå spyr galla över Nikon på fora?

Det jag menar med svek mot de som köpt D600 är att mman ersätter kameran med en ny modell som inte inehåller någon egentlig förändring utom att rätta till ett konstruktionsfel. Alltså att inte erkänna det som ett fel mot sina kunder och kompensera dem, utan istället hävda att D600 är ok, men ändå just pga av detta lansera en ny modell som inte innehåller någon skillnad.

Kunder som får dras med en (kanske) felaktig produkt som sjunker drastiskt i värde på andrahandsmarknaden.

Det är min åsikt att jag tycker det är dåligt och så tycker jag och det ser jag inget fel med att skriva på ett fora heller. Du får såklart tycka att Nikon sköter det här snyggt. jag tycker det som sagt inte och min gissning är att det är ganska många som inte heller tycker det.

Att även D600 skulle klara AF vid F/8 förändrar inte detta ett endaste dugg ju, eller hur? Det är ju ingen skillnad, så vad menar du egentligen med att kolla upp fakta innan?

Jag trodde inte att D600 fixade AF med objektiv med största bländare F/8, men det är ju bra att det gör det såklart. Jo, jag hade väl fel i den saken, so what? Menar du att om jag hade varit mer kunnig och känt till att D600 klarade AF vid F/8 och kollat upp det så skulle det förändra saken att Nikon då blir generösare mot sina kunder eller något?

Jag är så less på såna här personliga påhopp som förekommer här då och då. jag har anmält ditt inlägg till moderatorerna så får de avgöra om de tycker att det är ok att skriva med det där tonläget som du har mot mig.

/Mats
 
ANNONS