Annons

Nikon D610?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad tror ni om denna? Ska tydligen vara mer eller mindre exakt som D600 fast utan problem med fläckar osv. Kan ju vara värt det om priset är det samma eller billigare t.om.

När tror ni att vi kan få se denna i affärerna?

Ni får det att låta som att alla med D600 har problem med fläckar, är det så? Menar ni att en majoritet har det så undrar jag hur ni kan veta det?
Det vore konstigt att komma med en D610 med enda skillnaden att den inte har problem med fläckar.
Finns det andra problem med D600 än fläckarna? Jag har inte hört något men jag vet ju inte allt.

Mvh från en nyfiken Sven


Jaha, jag menade det inte så i alla fall. Mycket stor chans att jag köper mig en D600 när den sjunker i pris i och med D610 :)
 
Det var faktiskt AF punkterna som gjorde att jag tvekade mellan D600 & D800. När jag väl testade kamerorna sida vid sida kändes inte skillnaden sådär jättestor direkt. Valet föll på D600 pga U1 & U2 lägena som man vant sig vid från D7000.

Skillnad i AF punkter: http://www.digitalreviewcanada.com/wp-content/uploads/2012/09/Nikon-D600-vs-D800-AF-points2.jpg

Ja U1 och U2 är himmel smidigt saknar dessa på D800 är nog det såg saknar mäst
 
Angående skillnad i AF-täckning. Snabbgooglade fram en jämförelsebild mellan D600 och D800.
Visst är det skillnad, men jag tycker inte det är natt och dag direkt. Speciellt om man vill ha en punkt så långt ut i hörnet som möjligt är skillnaden, tja, mindre än jag i förstone trodde i alla fall.
 

Bilagor

  • 2hx5d9d.jpg
    2hx5d9d.jpg
    60 KB · Visningar: 479
Min egen erfarenhet är nog att alla mina kameror blivit lika smutsiga (D5000, D90, D7000) det var bara det att ingen annan lipade över det så jag orkade inte heller.

Min d40 och D80 har också varit lika smutsiga, dvs nästan inte alls. D600 är på en helt annan nivå. Jag hade 100-tals dammkorn på min sensor - efter att jag hade försökt rengöra den. Den hade då nästan precis passerat 3000 exp. Fick lämnat in den i somras och håller nu ett öga på sensorn. För oss med B-exemplar av D600 känns denna release som en spark i magen.
 
Min d40 och D80 har också varit lika smutsiga, dvs nästan inte alls. D600 är på en helt annan nivå. Jag hade 100-tals dammkorn på min sensor - efter att jag hade försökt rengöra den. Den hade då nästan precis passerat 3000 exp. Fick lämnat in den i somras och håller nu ett öga på sensorn. För oss med B-exemplar av D600 känns denna release som en spark i magen.

Har den hållt sig någorlunda ren efter att du fick tillbaks den?
 
Har den hållt sig någorlunda ren efter att du fick tillbaks den?

Nix. De rengjorde den bara grundligt så ingenting är utbytt vilket andra har fått har jag läst. Det är Inte lika mkt som innan men har å andra sidan bara tagit ca 1000 bilder efteråt. Problemet skulle blir bättre efter 3000 exp har jag läst, har inte märkt av det än... Det kanske bara gällde oljan? Vilket jag inte verkar haft problem med å andra sidan. Vad kan det vara nu, 40 prickar på f22 kanske? ca 15 på f8. Runt 10 prickar på f22 är vad jag är van vid från tidigare, flera år gamla, kameror som bara behöver rengöras någon gång per år. Byter objektiv väldigt sällan. Använder inte zoom som kan skjuta in damm.

Problemet förra omgången var att ingenting försvann trots egna försök att rengöra den. Vet inte ens om jag kommer bry mig om att ens försöka rengöra själv denna gång. Man ska inte behöva rengöra sensorn en gång i veckan med risk för att skada den osv. Damm visst, men inte av den här kalibern... Så går i tankar på att skicka in den igen. Efter tredje gången kan man ju få den utbytt, förhoppningsvis till ett bättre exemplar. I november har jag haft den ett år.
 
Lämnade in och hämtade min D600 för sensorrengöring i Måndags förra veckan - efter cirka 4-5000 foton och mängder med byten av glugg vid rodoes och dylikt var det lite damm på min sensor vid f/22. Hämtade ut min D600 på säljstartdagen för ett år sedan och känner inte på någotsätt igen mig med diskussionerna som förts på internet om olje/damm på sensorn.

Fick dock reda på att om jag var intresserad kunde jag lämna in den och får allt på garanti, lowpass filter osv. osv. en rejäl listan med byten och uppdateringar utan kostnad från NIKON. Det skulle ta 2-3 veckor fick jag reda på - något att fundera över.

Tror och vill tro att det är en oerhört kompetent kamera som fått mycket stryk via "internet tyckare".
 
Nix. De rengjorde den bara grundligt så ingenting är utbytt vilket andra har fått har jag läst. Det är Inte lika mkt som innan men har å andra sidan bara tagit ca 1000 bilder efteråt. Problemet skulle blir bättre efter 3000 exp har jag läst, har inte märkt av det än... Det kanske bara gällde oljan? Vilket jag inte verkar haft problem med å andra sidan. Vad kan det vara nu, 40 prickar på f22 kanske? ca 15 på f8. Runt 10 prickar på f22 är vad jag är van vid från tidigare, flera år gamla, kameror som bara behöver rengöras någon gång per år. Byter objektiv väldigt sällan. Använder inte zoom som kan skjuta in damm.

Problemet förra omgången var att ingenting försvann trots egna försök att rengöra den. Vet inte ens om jag kommer bry mig om att ens försöka rengöra själv denna gång. Man ska inte behöva rengöra sensorn en gång i veckan med risk för att skada den osv. Damm visst, men inte av den här kalibern... Så går i tankar på att skicka in den igen. Efter tredje gången kan man ju få den utbytt, förhoppningsvis till ett bättre exemplar. I november har jag haft den ett år.

Vad gäller damm & prickar hittade jag den här:
http://digitalphototimes.com/nikonn...roblem-caused-by-scratches-in-the-mirror-box/
 

Känner till den teorin och att det då ska bli bättre efter hand. Min "kant" eller vad man ska säga ser dock ut som den ska och problemet med damm verkar inte försvinna... Får se om man kanske får saker utbytt om jag lämnar in den en andra gång. Har hört från folk att det har både hjälpt och inte hjälpt.
 
Menybankerna är ett riktigt dåligt system. De är helt feldesignade. User lägen är bättre.

Jag kör med extended menu banks och tycker det fungerar fint. Så länge man förstår hur det hänger ihop (som inte är så himla avancerat). Sedan går det fort att byta bank. Det går säkert någon sekund mer tid än att byta bank än det gör u-läge men å andra sidan är valmöjligheterna betydligt fler. Det går säkert att göra bättre men annorlunda måste inte vara fel. För att få hela funktionaliteten av meny banker ut på huset så behövs därtill...en knapp plus hjulen förstås. Hmm...qual-knappen skulle lätt kunna designas om till menuknapp för qaulitybyte kan inte vara en populär åtgärd nuförtiden =). Så där (efter en liten fundering) håller jag med om feldesignen.
 
Jag kör med extended menu banks och tycker det fungerar fint. Så länge man förstår hur det hänger ihop (som inte är så himla avancerat). Sedan går det fort att byta bank. Det går säkert någon sekund mer tid än att byta bank än det gör u-läge men å andra sidan är valmöjligheterna betydligt fler. Det går säkert att göra bättre men annorlunda måste inte vara fel. För att få hela funktionaliteten av meny banker ut på huset så behövs därtill...en knapp plus hjulen förstås. Hmm...qual-knappen skulle lätt kunna designas om till menuknapp för qaulitybyte kan inte vara en populär åtgärd nuförtiden =). Så där (efter en liten fundering) håller jag med om feldesignen.

Att bankarna är bra och mycket går att programmera utmärkt Har D300 och D800
Men fördelen med U1 och U2 på min D7000 är att jag kan skifta mellan dessa två, och även A och M där så har jag fyra ganska individuella lägen som jag kan skifta mellan UTAN att ta ögonen från slutaren., Normalt har jag U1 !/1000 del för flygande fågel Auto iso, kontinuerligt AF, och U2 1/100 - 1/250 del statiskt af för långsammare motiv, byter utan att ens ta ögat från sökaren går blixtsnabbt!
Kunde de båda funktionerna gå att kombinera blev jag lycklig!
 
ANNONS