Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 + SB800 trådlöst, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Hej,
Jag har sökt men inte hittat information som är begriplig för mig hur jag får min SB800 att fjärrutlösas med min Nikon D70, har sökt i forumen och i handboken...

Jag undrar således hur jag i praktiken skall göra om jag vill att den inbyggda blixten + min SB800 skall avfyras samtidigt, SB800 står på ett stativ och är inte fysiskt ihop kopplad med min D70.

Tips?

Mvh
Anders

Kanal 3, grupp A är hemligheten

Du hittar info på sid. 151 i instruktionsboken till D70'n

Ställ in SB-800 på"Remote" och "ch3" samt "Group A"
Ställ in D70'n på "blixtläge", "Kommandoläge"

Sedan är det bara att blixtra på.

/Allan

andersgunnare skrev:
Jag undrar således hur jag i praktiken skall göra om jag vill att den inbyggda blixten + min SB800 skall avfyras samtidigt...

Allan har redan svarat. Men jag fastnat på "avfyras samtidigt". I fall du inte är medveten, den inbyggda blixten kommer inte att belysa motivet, bara att trigga SB-800.

Re: Re: Nikon D70 + SB800 trådlöst, hur?

timofej skrev:
I fall du inte är medveten, den inbyggda blixten kommer inte att belysa motivet, bara att trigga SB-800.
Den triggar SB800:an i Remote-läget, men hjälper också till att belysa motivet i SU4-läget.

Har också funderingar på detta. Har provat med SU-4 läget men då fyras blixten av innan korten tas. Skulle vilja ha tips om hur man kan få både inbyggda OCH SB800 att belysa motivet.

/Pär B

maxim skrev:
men med kabel blir det väl inte trådlöst?
Haha, nej det är nog helt riktigt det... :)
Förlåt, får skylla på att jag inte fått i mig dagens första kaffe ännu...

Nej, en SB800 kan bara vara *trådlös* om en annan SB800 sitter på D70:n (SB600 kan inte vara "Master", vilket ju den inbyggda blixten kan).

Det verkar dock som att det kommer en separat "Commander-enhet" nu när D200 släpps.

Lite intressant att releasen också nämner:
SG-3IR IR Panel for Built-in Flash (x1)

Kanske ett snorbilligt alternativ för att eliminera spillljus från den interna blixtens iTTL-kommunikation och endast använda den för att styra andra blixtar...

Re: Kanal 3, grupp A är hemligheten

LillebrorGrimm skrev:
Du hittar info på sid. 151 i instruktionsboken till D70'n

Ställ in SB-800 på"Remote" och "ch3" samt "Group A"
Ställ in D70'n på "blixtläge", "Kommandoläge"

Sedan är det bara att blixtra på.

/Allan

Hittar inget om Remote i instruktionsboken. Well, leta leta!

ANNONS
Götaplatsens Foto