Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D700 eller Canon EOS 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Halloj!

Har lite svårt att bestämma mig för vilken kamerautrustning man ska fortsätta med. Har för tillfället en Nikon D80 + Sigma 17-70 macro, Nikkor 50mm, ett kitobjektiv och en SB-600.
Använder den utrustningen när jag fotar livespelningar och konserter, vilket jag ägnar mest tid åt.
Min fråga är: vilken av följande kamerorna är värda att skaffa?

PS. Jag har provfotat med båda.
 
Vad, mer specifikt, vill du ha svar på? Båda kameror lämpar sig väl till det du vill, fast jag skulle tippa på att D700 ger mindre brus på höga ISO.

Vilken kamera gillade du bäst?
 
Du spar ju lite pengar på D700, eftersom 50:an och blixten passar till den också. Dessutom, som Camilla påpekade, har troligen D700 bättre mörkerprestanda.
 
Min vän som också fotar mycket konserter, använder en Canon EOS 7D. Jag har dock inte testat den just vid dåliga ljusförhållanden.
Nikon D700 skulle dock vara den enklare lösningen eftersom jag redan har lite utrustning. Dock är frågan om mina resterande objektiv passar till kamerahuset.?
 
Min vän som också fotar mycket konserter, använder en Canon EOS 7D. Jag har dock inte testat den just vid dåliga ljusförhållanden.
Nikon D700 skulle dock vara den enklare lösningen eftersom jag redan har lite utrustning. Dock är frågan om mina resterande objektiv passar till kamerahuset.?

Av de du räknar upp kan du, som jag skrev tidigare, bara använda 50:an. Köper du en Canon, kan du inte använda ens den...

Per.
 
Jag måste komma med ett litet påpekande. Det går alldeles utmärkt att använda alla aktuella objektiv på en D700. Med grundinställningen kommer kameran att ställa sig i DX-läge med färre pixlar och beskärning till DX-format. Genom att ändra en inställning får du alla pixlar men om du zoomar till vidvinkelläget får du mörka hörn.

Om du däremot zoomar ut till 1,5 ggr brännvidden vid vidvinkelläget försvinner vinjetteringen och du får samma bildvinkel som på en DX-kamera.

Ett exempel. Jag har en Tokina 12-24 DX. På min D300 (DXformat) får jag bildvinkel motsvarande 18-36. Om jag zoomar till 18mm-läget på min D700 kan jag fota med alla pixlar tillgängliga och jag får ingen, eller väldigt svag, vinjettering. Då har jag en zoom som är begränsad till 18-24mm men funkar alldeles utmärkt :)

/FW
 
Jag måste komma med ett litet påpekande. Det går alldeles utmärkt att använda alla aktuella objektiv på en D700. Med grundinställningen kommer kameran att ställa sig i DX-läge med färre pixlar och beskärning till DX-format.

Hm. Jag borde inte uttala mig om saker jag inte behärskar. Du har givetvis alldeles rätt!

Per.
 
ANNONS