Annons

Nikon d7000 oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

bowseer

Medlem
Hejsan! Jag har en nikon d7000 som jag tagit ca 11 tusen exponeringar med. Men nu får jag inte längre någon bra skärpa i bilderna. Det märks mest på porträtt bilder.

Någon som vet vad det kan bero på?

Vad är det för objektiv det gäller? Har för mig att det går att göra AF justering själv med d7000, om du nu har bakfokus frontfokus.

Det där ser inte roligt ut. Fotar du i raw eller jpeg? Blev det bara sådär en dag plötsligt?

Denna bild är jpeg men det blir samma i raw :S Ja precis kameran har vart super bra innan men nu ser alla bilder ut såhär. Fotar jag till exempel en landskaps bild så syns det ju så klart mindre men oskärpan finns där endå!

Denna bild är jpeg men det blir samma i raw :S Ja precis kameran har vart super bra innan men nu ser alla bilder ut såhär. Fotar jag till exempel en landskaps bild så syns det ju så klart mindre men oskärpan finns där endå!

Har du inte råka pilla med skärpeinställställningarna i dom olika jpeg lägena. Och en raw fil måste du ju alltid skärpa, det kanske du är medveten om? Men väldigt märkligt att det bara blev sådär.

Har du inte råka pilla med skärpeinställställningarna i dom olika jpeg lägena. Och en raw fil måste du ju alltid skärpa, det kanske du är medveten om? Men väldigt märkligt att det bara blev sådär.

Det tror jag inte, men kan man inte återställa den till fabriksinställningar på något sätt?

Vad hade du för inställningar för den exempelbilden? Det ser ju rätt mörkt ut och är inomhus så stor risk för kameraskakning om slutartiden blev lång tänkte jag.

En annan idé; har du satt på något filter du inte haft förut?

Fick ingen focus alls då

HEJ!
När det gäller Sigma 10-20 och Nikon d7000 så behöver Sigman förmodligen skickas in till verkstaden för att fixas för att den ska fokusera rätt med L-view. Detta görs gratis, dvs kostar dig ingenting.

Ring och prata med Tura Scandinavia
www.tura.se

Headoffice
Tura Scandinavia AB
Energigatan 15
SE-434 37 KUNGSBACKA
Sweden
Phone +46 (0)300-56 89 00
Fax +46 (0)300-56 89 29
Orderphone +46 (0)300-56 89 20
E-mail: [email protected]

Hade själv samma problem med min Sigma 10-20 samt min D7000. Felet åtgärdades snabbt av Tura och kostade inget.

Mvh
/chi

ANNONS
Götaplatsens Foto