Tobias.Eriksson
Medlem
hej har nyligen köpt mig en nikon D7000 med 18-105 vr objektiv. funderar på att köpa ett bättre objektiv. men vad för objektiv ska man köpa ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
hej har nyligen köpt mig en nikon D7000 med 18-105 vr objektiv. funderar på att köpa ett bättre objektiv. men vad för objektiv ska man köpa ?
Underligt att du valde det "kitobjektivet". Om du hade valt 16-85mm:tern hade du haft ett bättre objektiv + mer vidvinkel. Verkligt bra som allround och på resor, litet och behändigt. Den kortaste brännvidden är väldigt användbar. Sedan kan man ju gå vidare med macro och annat, men satsa på objektiv med fast brännvidd.//K
Jag har samma objektiv som du, fast på en D5100. Jag kommer att byta ut det mot ett Nikkor AF-S 16-85mm f/3.5-5.6G DX ED VR i stället. Det är framför allt följande punkter som gör att jag vill byta ut det:hej har nyligen köpt mig en nikon D7000 med 18-105 vr objektiv. funderar på att köpa ett bättre objektiv. men vad för objektiv ska man köpa ?
Visst, men fasta gluggar är inget för mig....till exempel, för ungefär samma peng, kanske något mindre, får man nya 85/1,8, och vips har man en superlösning för ansiktsporträtt. (Jag har Sigmas 85/1,4, men kör man på bländare 2,0 lär skillnaden vara liten.) Om nu den typen av fotografering är något som lockar.
Jag har provat ett lånat Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro och det objektivet skulle jag inte rekommendera. Se min recension. Jag betalar mycket heller det priset för att slippa distorsion och kromatisk abersion än jag betalar för en större bländare.Man får ju till exempel ett begagnat 17-55/2,8 för lite mer, ett nytt Sigma 17-50/2,8 med stabilisering för lite mer och flera andra liknande för mindre pengar. 16-85 är inte direkt dålig, men alldeles för ljussvag för att motivera sitt pris.
Jag har provat ett lånat Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro och det objektivet skulle jag inte rekommendera. Se min recension. Jag betalar mycket heller det priset för att slippa distorsion och kromatisk abersion än jag betalar för en större bländare.
Nej, då har du inte förstått mig riktigt rätt. Jag beklagar att jag uttryckte mig otydligt.Ja, jag hade förstått det om du hade fått mindre distorsion och CA med 16-85 än med 18-50/2,8!
Där håller jag inte med. Sigman är ljusstarkare, men den betalar priset med sämre optik.Det är alltså inte bara ljussvagt, det är lika dåligt optiskt också. CA och distorsion är för övrigt lätt att korrigera i Lightroom och liknande program, det är mycket svårare med brus på höga ISO för att inte tala om att förkorta skärpedjupet.
Titta på testerna ovan. Sigma-objektiven har mer kromatisk aberration än Nikon-objektivet. I distorsion ligger de ungefär lika. Nikons 16-85mm har dock mer vignettering.Det du möjligen lurar dig på är att en del kameror har automatisk korrektion, så har du testat och jämfört kan bilderna från 16-85 ha varit korrigerade från början medan de från 18-50 var okorrigerade eftersom Nikon knappast korrigerar andra tillverkares objektiv.
Många olika bud i tråden. Jag köpte min D90 med 18-105 men tyckte att det va lite "mjukt" i teckningen. Så jag sålde det och köpte 16-85, som jag är väldigt nöjd med! En bra brännvidd, praktiskt omfång för det mesta. Och ibland slående bildkvalitet!! Och då kan jag jämföar med det fasta 50/1,8 som jag också kör. Idag på en D7000.
Sedan kan man ju trilla in på kortare zoomar eller fasta, men det är ju upp till dig och det du plåtar. Vill du ha något som är bra och allround, så är 16-85 mitt råd. Jag har haft mitt i 4 år nu och har inga planer på att byta. Efter det, kan du komplettera med brännvidder eller ljusstyrkor som du känner att du saknar. Lycka till!
Mitt 16-85 kom med posten igår. Jag har inte hunnit testa den så mycket ännu, men jag blev redan vid första bilden imponerad av skärpan. Jag har aldrig upplevt min 18-105:a som oskarp, men 16-85:an har en helt annan klass på skärpan, nästan i samma nivå som proffsobjektiv som 24-70 f/2.8. Fast bara i mitten av bilden. Fullt öppen eller på korta brännvidder är kantskärpan inte bättre än på andra kittobjektiv. Zoomar man in eller bländar ner så blir kantskärpan genast bättre samtidigt som man slipper vignetteringen, men skärpan blir aldrig riktigt lika bra i hörnen som den blir i mitten.16-85 är en av mest underskattade Nikon-objektiven, innan jag köpte mitt makro-objektiv så fotade jag med det som ett makro. Den är knivskarp och har en riktigt bra färgåtergivning.
Svårt att säga utan att veta vad du saknar. Anser du att det är några brister på ditt nuvarande eller har du tänkt utöka med någon annan brännvidd?