Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80, D70 eller D40X?

Produkter
(logga in för att koppla)

joakimm

Aktiv medlem
Har funderat de senaste veckorna på vilken av de tre kombatanterna som är det vettigaste valet.

Har kommit fram till att D80:n antagligen är det vettigaste valet då jag tror att jag kommer att "växa ur" D40X:n alldeles för fort och att det är värt priskillnaden D70 / D80 emellan.

Vad tror ni? Samt vilket objektiv är det vettigaste om man bara tänker utifrån bildkvalitet?

Precis som du säger kommer du förmodligen växa ur d40x ganska fort om du vill fota seriöst, d70 har ett antal år på nacken och börjar slacka efter i funktioner, bildkvalitet etc.
så d80 är ett utmärkt val eller varför inte en d200?
begagnad eller ny, priserna är väl rätt så låga på den nu.

Objektiv så är nikons 18-70 alldels utmärkt, om du köper den tillsammans med d80 så får du ett grymt pris. Eller varför inte Sigmas 18-50/f2,8 hsm kanon bildkvalitet och ljusstyrka till ett bra pris :)

joakimm skrev:
Samt vilket objektiv är det vettigaste om man bara tänker utifrån bildkvalitet?

Bortsett från vad som sagts ovan (18-70 är utmärkt för detpriset när det kommer i ett kit) så om man *bara* ska titta utifrån bildkvalitet så är det traditinellt 17-55/2.8 som gäller för DX-kamerorna. Men om man nu är rädd att växa ut DX-formatet också så kan man ja satsa på nya 24-70/2.8. Men då snackar vi en helt annan prisklass än 18-70/3.5-5.6! Men vi snacka ju också en annan bildkvalitet :)

Kalle

Har funderat på en D200 men det är trots allt en prisskillnad på runt 2000 begagnat. Det får nog bli D80:n med 18-70 beggad för min del.

Är det någon som har erfarenhet av beg.köp av kamera?

Eller

Är det någon som vet svagheter som D80:n har, sånt som man vid ett beg.köp bör kontrollera extra noga?

Kolla bara den här annonsen innan du ger upp tankarna på D200.

D200 hus + Nikon 18-55 II AF-S + Nikon 50mm f/1.8 AF + väska + 6 Gb minne för 10.000:-

http://www.blocket.se/vi/14825190.htm?ca=10_s

Såg den igår och blev avundsjuk på den som just nu går i köptankar, så det kanske kan vara nåt för dig.

Vet inte så mycket om andra än d70 d100 d80.
Har haft och fotat med d70 och gjort slut på en d100.
Har nu en d80.
Jag gillar d80:n bättre än dom andra. "Finare bilder", bättre omfång i färger och kontrast..övergångar.
Större och mer lättarbetad bild bak på kameran.
Snabbare att få in rawbilder i datorn även om pixlarna är mer.
Rätt bra kamera.
Mvh/-Anders

Köp D80 med 18-70. Ett friskt kitobjektiv är i princip lika skarpt och bra som sigma EX 18-50/2.8, endast ljusstyrkan är sämre.

För mellanskillnaden upp till ett nytt Sigma med HSM-motor hade jag hellre försökt få tag i en bra blixt. Nikons trådlösa styrning med den inbyggda blixten är bra för kreativiteten. SB600 bör finnas för 2000kr lätt beggad eller från usa.

Svar på Gustav Solbergers inlägg:

Såg den annonsen, har hårdbevakning på blocket! Men tyvärr ligger den för stor bit över min tilltänkta budget som ligger runt 8000kr, kanske inte verkar så mycket med 2000 men som studerande så är det en ganska stor summa. Men allt beror på vilket sommarjobb jag kan få..

Chano skrev:
Vet inte så mycket om andra än d70 d100 d80.
Har haft och fotat med d70 och gjort slut på en d100.
Har nu en d80.

Hur är D80:n jämnfört med D70:n? Vad är den stora skillnaden?

Man kan ju trots allt spara ett par tusen spänn på att investera i en D70 istället för en D80..

Varför skulle man växa ur d40x snabbare än d80? Visst är det några xtra funktioner på d80 men en duktig fotograf tar nog ganska lika bilder med dom båda...
Eller bara yrar jag totalt nu???

mvh jensa

jeens skrev:
Varför skulle man växa ur d40x snabbare än d80? Visst är det några xtra funktioner på d80 men en duktig fotograf tar nog ganska lika bilder med dom båda...
Eller bara yrar jag totalt nu???

mvh jensa

Nja, jag vet inte om jag håller med dig där. D80:n kostar ju mer av en anledning som jag antar (har inte fotat med nån av dem) stavas sensor, autofokus, byggkvalitet, objektivkompabilitet, ljusmätning, bildprocessor, inställningsmöjligheter mm.

Rätta mig om jag har fel..?

Som jag sa..
Helt enkelt bättre bild.
Bättre övergångar i färg och kontrast.
D70 är mer lik en dia velvia om du vet hur den funkade..analog.
d80 börjar mer likna vanlig bildfilm för pappersbilder
Större omfång och lättare övergångar.
Det är vad jag får för mig i alla fall.
Roligare att titta på bilden bak i kameran..större och mer likt det som kommer in i datorn.
Batterigrepp om man vill.
Jag beöver det så..för mer kapasitet.
Jag skulle spara ett tag till om jag var dig.
Eller en beggad 200.
Samma sensor.
Jag gör slut på kameror för min utemiljö.
Året runt ute, i ryggsäck, i skoterpulka eller på ryggen, i regn eller snö.
D100 har faktiskt varit en överlevare i flera år.
D80 har jag bara haft sen våren 2007 så jag vet inte.
Ingen digital har dock kommit så långt som mina analoga F90x som fortfarande funkar och har legat i kyla och värme många år. Men det var ju en digital du funderade på.
Mvh/-Anders

Visst har du rätt i vad du skriver men klarar verkligen en "vanlig amatör" att nyttja kameran fullt ut så pass att man ser nån större skillnad på bilderna??

mvh jensa

jeens skrev:
Visst har du rätt i vad du skriver men klarar verkligen en "vanlig amatör" att nyttja kameran fullt ut så pass att man ser nån större skillnad på bilderna??

mvh jensa

När det gäller inställningar och reglage har jag redan läst så mkt om den att jag kan den utan och innan. Rent fototekniskt kommer jag inte att kunna utnyttja den till fullo direkt från början, men som sagt så tror jag att en D40X inte skulle stimulera mig på samma sätt som en D80, önskar dock att så var fallet eftersom den är så mycket billigare.

Lite reflektioner och erfarenheter:
- saker att kolla på D80: jag verkar inte vara den ende som hade en fläck på sensorn vid leverans, läste andra som "drabbats". Så det är helt enkelt att ta provbilder på en gång som visar detta. Annars är D80 väldigt gedigen och lider inte av några konstigheter.
- jag har inte testat D40X mer än i affär, men bildkvalitemässigt är den ju jämförbar med D80. D80 är rejälare byggd, ligger även för mig med inte alltför stora händer bättre i händerna. Inställningsmöjligheterna och AF:en är faktiskt användbara.
- frågan om att D40x bara ger AF på gluggar med inbyggd motor tyckte jag först var rätt ointressant, men när man sedan skaffar fina gluggar som Nikon 50/1,8 (1200 spänn och superskärpa) eller Tamrons fantastiska 90/2,8 macro blir man tacksam över att huset har AF-motor.
- D70 ger inte samma bildkvalitet även om det fortfarande är en bra kamera, och den lilla sökaren och skärmen känns omoderna i jämförelse.

Vad jag kom på i hastigheten. /Leo

hpz skrev:
D200 är prutläge. Du kan lätt pruta ner en D200 duktigt!!!

Jasså? Hur mycket bör jag kunna pruta ner en D200 med exempelvis Nikons 18-70 och diverse utrustning som minneskort och kanske en väska om utgångspriset ligger på ca 10000?

En DSLR sjunker snabbt i pris beroende på att nya modeller kommer. Jag sålde min D2X (använd drygt två år) för 16500 Kr (nypris 46000 kr) och min D70 (ännu äldre) för 3500 Kr (nypris 10000 kr). Man kan alltså räkna med att en begagnad DSLR bör kosta ca 35-50% av nypriset om kameran är minst ett år gammal, normalt använd och i gott skick. Ett minst ett år gammalt D200-hus borde sålunda kunna köpas för ca 5500-7500 kr idag. Övrig utrustning som objektiv och minneskort får värderas separat. Objektiv kan hålla värdet lite bättre än kameror då nya objektivmodeller inte lika ofta lanseras och hållbarheten är längre. Ett begagnat AF-objektiv i gott skick bör normalt betinga ett värde på 50-75% av sitt nypris. Detta gäller inte kitobjektiv som säljs separat där värdet blir mycket litet. Minneskort, extrabatterier, filter, väskor mm värderas betydligt lägre då någon egentlig andrahandsmarknad saknas för dessa produkter.

ANNONS
Götaplatsens Foto