Annons

Nikon D80, glapp i objektivfästet?

Produkter
(logga in för att koppla)

thorseye

Medlem
Jag köpte en ny Nikon D80 i vintras, efter att min förra D80 blev stulen i höstas. Köpte kitobjektivet 18-135mm till och har till och från märkt av en märklig sak som jag inte tidigare (med min förra D80) såg röken av.

Vad som händer är att när jag startar kameran ibland så kan jag inte göra något utan får meddelandet "f--" där inställningen för bländaren brukar stå. Kan inte göra något med kameran, inte ändra några inställningar i detta läge.

För att lösa det har jag tagit bort objektivet, satt dit det igen, och ibland funkar det. Det känns som att det skulle kunna ha att göra med att det är glapp i kontakten mellan gluggen och kameran, men det kanske är något annat? Kan jag göra något för att få bukt på det här, finns det någon smartare lösning än att ta bort och sätta dit objektivet varenda gång det händer?

Jag hade precis samma problem med den kombinationen kamera och glugg. Jag behövde dock inte ta bort objektivet utan det räckte med att vrida till det lite så fick jag kontakt. 18-135 på min D300:a funkar klockrent.

Okej, så det verkar vara något "standardfel" med den här kombinationen då. Ska testa om det räcker att vrida lite nästa gång det händer, tack för tipset.

ANNONS
Götaplatsens Foto