Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

billybuster

Aktiv medlem
Jag har en nikon d700 som jag älskar. Jag har även kvar min gamla d80 som jag inte använder så mycket men hade nog använt den mer om jag kunde filma med den. Visst jag skulle kunna köpa en filmkamera istället men jag känner att jag vill ha två kameror ifall ifall. Nu är frågan ifall det är lönt att sälja d80 och köpa en inte för dyr kamera som går att filma med. Jag har kollat på d90 och d5000, fler förslag?

alltså jag tycker filma med systemkamera är värdelöst, bättre att köpa en halvdan riktig filmkamera, ljudet är ju sämst när man filmar med systemare, men det är ju jag det bara ,fota ska man göra med systemkamera å inget annat.

... men allt blir så mycket snyggare när man filmar med systemkamera. Kort skärpedjup och grym isoprestanda (beror iofs en del på kamera) är inget en vanlig videokamera kan skryta med.
Men iaf, ingen av dom billigare Nikon-kamerorna är några höjdare på att filma (tycker jag iaf) på grund av kraftig rolling shutter (typ gelebild) och usel komprimering. Tyvärr är det Canon du ska titta på om du ska ha en hyfsat billig systemare att filma med.
Men har vi tur så kanske kanske Nikon släpper en uppföljar till D90 snart som filmar som en guuuud (eller nåt :p)!

alltså jag tycker filma med systemkamera är värdelöst, bättre att köpa en halvdan riktig filmkamera, ljudet är ju sämst när man filmar med systemare, men det är ju jag det bara ,fota ska man göra med systemkamera å inget annat.

Så sa jag från början med men efter att ha fotat mycket skate och är föredetta filmare så hade de varit en kul grej att ha ifall ifall och "leka" med

Skillnaden mellan d80 och d90 är enorm, D90 har i prinip samma bildkvalitet som en D2x och den kostade 35tusen samtidigt som d80 kostade 9tusen.

Ja bildkvalitet snackar jag om då, ville bara bemärka att det inte bara är filmningen som är sklilnaden mellan d80-d90

Men skillnaden är väl knappast enorm rent generellt, är väl mest på högt ISO D90 är betydande vassare.

Håller fullständigt med dig ! Men det är numera standard så man kan inte välja bort det,tyvärr.........! Det börjar likna utvecklingen som på mobiltelefoner men som tur är så är det fortfarande stillbildsfunktionen som är prioriterad och hoppas det förblir så,annars blir det till slut en kamera med 20 halvtaskiga funktioner !

Håller fullständigt med dig ! Men det är numera standard så man kan inte välja bort det,tyvärr.........! Det börjar likna utvecklingen som på mobiltelefoner men som tur är så är det fortfarande stillbildsfunktionen som är prioriterad och hoppas det förblir så,annars blir det till slut en kamera med 20 halvtaskiga funktioner !

Du kan välja bort det genom att helt enkelt inte använda det. Det är inte heller direkt ivägen eller kostar mer rent hårdvarumässigt (nåt som mobilkameror faktiskt gör). Utvecklingskostnaden lär inte vara så snuskigt farligt heller (om man jämför med vad resten lär kosta).
Men sen ska man ju tänka på att mobilkameror oftast tar ganska urusla bilder (tekniskt iaf) medans dslrer faktiskt filmar riktigt bra (med lite nikonundantag såklart). Jämför en film med random filmkamera för runt 15000 och nåt som är filmat med t ex en 7D så kommer du nog se att 7Dn lär vara mest mycket snyggare (i rätt händer såklart).

Alltså, jag förstår verkligen inte alls varför man är så förbannat anti med att kunna filma med en systemkamera. :\

Jag håller också med. Man köper ju en systemkamera för att stillbilder. Annars kan man köpa en filmkamera men om man kan filma med den som en rolig sak och dessutom om man fotar mycket skate så är det rätt nice att kunna filma när man är ute och plåtar istället för att ta med en systemkamera och en filmkamera. En kul grej.

Du kan välja bort det genom att helt enkelt inte använda det. Det är inte heller direkt ivägen eller kostar mer rent hårdvarumässigt (nåt som mobilkameror faktiskt gör). Utvecklingskostnaden lär inte vara så snuskigt farligt heller (om man jämför med vad resten lär kosta).
Men sen ska man ju tänka på att mobilkameror oftast tar ganska urusla bilder (tekniskt iaf) medans dslrer faktiskt filmar riktigt bra (med lite nikonundantag såklart). Jämför en film med random filmkamera för runt 15000 och nåt som är filmat med t ex en 7D så kommer du nog se att 7Dn lär vara mest mycket snyggare (i rätt händer såklart).

Alltså, jag förstår verkligen inte alls varför man är så förbannat anti med att kunna filma med en systemkamera. :\

Att filma med en system kamera är ju ett bra tillbehör. Tänk bara på alla de tidningar som har tidning på webben också. De e ju kanon att kunna filma också utan att ta med två kameror. Håller med dig!!!

Ut och filma med systemkameran

Filma med systemkameror är ju jäkligt fint. Jag har just börjat utforska filmfunktionen i min D5000, och det är så läckert. Att göra uttrycksfulla HDvideoklipp, och sätta ihop dem i windovs 7 live movie maker med musik är prio ett just nu. Äntligen kan man få kraftigt mättade färger i sin film. Starta på Livfull, öka på färg och kontrast vid behov, exprimentera. Polfilter. Svartvitt.

Ta kontrollen över bländaren.
Innan man slår på live view måste man vrida om väljarratten till A (eller M). Välj sen vilken bländare du vill ha. Tex minsta F22. Slå därefter på live view så håller den F22 åt dig. Nu har man ett enormt skärpedjup på en vidvinkel, och kan gå runt och filma hur som helst utan att behöva tänka på att focusera manuellt, som annars är fallet. Det blir som fixfocus. Mycket användbart i folkmassor, hundar som springer mm.

Exponeringskompensationen.
Öka den tills din view screen ser aldeles ljus och skimmrande och gärna lite motljus på det. Eller minska ner för djup svärta och djupa sköna färger. LÅS sen exponeringen varje gång, annars flackar ljuset när automatiken ändrar.

Man måste behandla kameran mycket varsamt, inga snabba panoreringar, inga hopp, eller gupp, det blir flimmer och streck i bilden. Man ska filma mjukt och fint. Stativ/handhållet

Jag lovar, det kan bli riktigt fina filmer.
//Mats

Det kommer, ...jag har massor av bra ideer : )
Filma med systemkamera är omständigt och lite krävande. Man får vara noggrann, det ger resultat.
Ut och filma alla Nikonägare, det är lika kul som stllbildsfoto.

Personlig åsikt gissar jag på då det är klart överbevisat att filma med DSLR har många fördelar genemot både vanliga "konsument" filmkameror och även mot proffsutrustning (givetivs har proffsutrustning fördelar genetemot DLSR också).

Googla lite på nätet och se vad ni får upp.

Lite fördelar med en DSLR är mot en vanlig filmkamera är tex skärpedjup, optik och kvalitet på optik, möjlighet med annan optik än den som kommer till etc.

Det må vara värdelöst för de som inte kan använda det men för de som kan så är det nog långt från värdelöst.

Ska du sälja din D80 och du är sugen på att börja filma så är mitt tips en D5000.
Du har en vridbar display, bra för filming, framförallt vid udda vinklar (dessutom smidigt vid udda vinklar av stillbildsfoto, tex macro).

Dessutom har du som sagt utbytbar optik, du kan tex använda ett 50mm 1.4 eller 1.8 och få kort skärpedjup, nånting du kommer att sakna (till stor del) med en vanlig filmkamera.

Du har dessutom en extrakamera när du tar stillbilder.

Ett par länkar till filmer filmade med olika DSLR.

Första videon är en klättringvideo filmad med D3s (även stillbilderna med D3s givetvis)

Andra filmen är lite av en info-film om den första filmen.

Tredje filmen är helt filmad med två stycken D300s.

Den fjärde är helt och hållet filmad + fotad med D3s, en film som visar upp många bra natursekvenser.

http://www.youtube.com/watch?v=F37rsS0KUXk&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=ZNgdN48RnRY

http://fstoppers.com/fashionweek/

http://www.youtube.com/watch?v=R46ca9zBP4A

Fast det e klart, DSLR är värdelösa att filma med. ;-)

Det finns många bakåtsträvare även innom fotobranschen.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto