Annons

Nikon D850 problem med VR-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

pewa

Medlem
Jag ser långt bak i manualen till min nya D850 (s. 285) att vissa objektiv enligt en lista inte ska användas "för långa exponeringar eller bilder som tas med hög ISO-känslighet". Gäller bland andra 16-35 /f4 och 24-120 /f4, som jag råkar ha. Detta eftersom styrsystemet för VR enligt manualen kan orsaka "dimma" som förstör bilderna, eller som Thom Hagen kallar det, "VR Image flare". Märkligt, gäller det bara D850? Samtidigt säljs ju 24-120-objektivet ofta i paket med 850:an. Och hur långa exponeringar och hur högt ISO handlar det om? Vågar man köra VR med dessa över huvud taget?

Det står också till slut att "vi rekommenderar att du stänger av vibrationsreducering när andra VR-objektiv används", vilket jag dock tror är en felöversättning, annars låter det orimligt. Det ska antagligen vara rekommendation att stänga av VR när dessa objektiv (enligt listan) används (?) Men jag blir ändå osäker, VR är ju en fördel med båda dessa objektiv, ska det inte användas alls?
 

Faunaandfaces

Ny medlem
"VR image flare" gäller inte någon specifik kamera och är absolut inte någon lag. Det är en risk som kan hända med kombinationen av långa slutartider och stabilt stativ. Det är en ganska liten risk men vill man vara säker är det bara att stänga av VR när kameran står på stativ och slutartiderna är långa.
 

pewa

Medlem
"VR image flare" gäller inte någon specifik kamera och är absolut inte någon lag. Det är en risk som kan hända med kombinationen av långa slutartider och stabilt stativ. Det är en ganska liten risk men vill man vara säker är det bara att stänga av VR när kameran står på stativ och slutartiderna är långa.
Det låter i så fall inte så farligt, det är väl en rätt generell regel att inte använda VR i kombination med stativ. Möjligen en annan sak med monopod, fast jag hör lite olika råd där. Men hur är det med höga ISO och risken för "dimma" med VR?
 
Senast ändrad:

esbtse

Aktiv medlem
Jag ser långt bak i manualen till min nya D850 (s. 285) att vissa objektiv enligt en lista inte ska användas "för långa exponeringar eller bilder som tas med hög ISO-känslighet". Gäller bland andra 16-35 /f4 och 24-120 /f4, som jag råkar ha. Detta eftersom styrsystemet för VR enligt manualen kan orsaka "dimma" som förstör bilderna, eller som Thom Hagen kallar det, "VR Image flare". Märkligt, gäller det bara D850? Samtidigt säljs ju 24-120-objektivet ofta i paket med 850:an. Och hur långa exponeringar och hur högt ISO handlar det om? Vågar man köra VR med dessa över huvud taget?

Det står också till slut att "vi rekommenderar att du stänger av vibrationsreducering när andra VR-objektiv används", vilket jag dock tror är en felöversättning, annars låter det orimligt. Det ska antagligen vara rekommendation att stänga av VR när dessa objektiv (enligt listan) används (?) Men jag blir ändå osäker, VR är ju en fördel med båda dessa objektiv, ska det inte användas alls?
Tack för informationen jag sparar till en D850 och denna info är guld värd
 

lonian

Aktiv medlem
Jag stänger alltid av VR när jag kör med stativ och använder inte högre ISO än 6400. Vad är en hög ISO? Det går ju så extremt högt nuförtiden. På högsta ISO setting så ser det ju bara grötigt ut ändå.
 

PMD

Aktiv medlem
Det står också till slut att "vi rekommenderar att du stänger av vibrationsreducering när andra VR-objektiv används", vilket jag dock tror är en felöversättning, annars låter det orimligt. Det ska antagligen vara rekommendation att stänga av VR när dessa objektiv (enligt listan) används (?) Men jag blir ändå osäker, VR är ju en fördel med båda dessa objektiv, ska det inte användas alls?
I den engelskspråkiga manualen för Europa står det "We recommend turning vibration reduction off when using other VR lenses".

I den japanska manualen står det: "その他のレンズをお使いの場合、画像への影響を避けるためにVRはOFFにして ください"。 vilket Google Translate översätter till "När du använder andra objektiv, stäng av VR för att undvika att bilder påverkas".
 

pewa

Medlem
I den engelskspråkiga manualen för Europa står det "We recommend turning vibration reduction off when using other VR lenses".

I den japanska manualen står det: "その他のレンズをお使いの場合、画像への影響を避けるためにVRはOFFにして ください"。 vilket Google Translate översätter till "När du använder andra objektiv, stäng av VR för att undvika att bilder påverkas".
Suveränt att du kollade de andra översättningarna, tack! Men jag blir inte riktigt klok på det ändå. De kan väl rimligen inte mena att man ska stänga av VR på alla objektiv när man använder dem med D850, exempelvis 500PF f/5,6VR, eller 24-70 f/2,8VR, oavsett om man har dem på fri hand eller på stativ? Handlar det inte om bara när man använder stativ?
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, formuleringen verkar vara lite underlig. Manualskribenter är dock inte alltid konstruktörer av den maskin de skriver om, så det kanske beror på en missuppfattning mellan en ingenjör och en manualförfattare.

(Eller så förstår vi inte sammanhanget).
 

thommym

Aktiv medlem
Suveränt att du kollade de andra översättningarna, tack! Men jag blir inte riktigt klok på det ändå. De kan väl rimligen inte mena att man ska stänga av VR på alla objektiv när man använder dem med D850, exempelvis 500PF f/5,6VR, eller 24-70 f/2,8VR, oavsett om man har dem på fri hand eller på stativ? Handlar det inte om bara när man använder stativ?
Jo, helt säkert menar de att uppmaningen bara gäller för tillfällen när man använder stativ.
Fanns en tråd i DPreview om detta för några år sen.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, det gäller inte bara Nikon. Även Canon rekommenderar att man stänger av IS när man sätter en del sådana objektiv på stativ. Antingen för att resultatet inte blir bra eller för att det tar ström helt i onödan, när man ändå har stativ. Eller både och.
En del nyare IS-objektiv begriper att de sitter på stativ (det är "onaturligt" stilla) och stänger av funktionen automatiskt då.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om du har läst Thom Hogan så skriver han att de listade objektiven har en konstruktion i VR-mekanismen som ger ifrån sig pyttelite ljus (positioneringsavläsning som ”läcker”) som kan förpesta bilden. Detta då i praktiken när man har väldigt lite ljus relativt vad VR-mekanismen orsakar. Fenomenet har därmed såsom han beskriver orsaken inget att göra med just D850, men fenomenet blev säkert mer märkbart när sensorerna blev bättre. I allmänhet är det ju en äldre, eller halvgammal, generation objektiv det handlar om, även om flera av dem aldrig har ersatts av nya.

Den sista uppmaningen avser säkert om kameran sitter på stativ och eventuellt extremt korta slutartider.

Men nu blir det här lite det här med att sittta och läsa och bli nervös för allt hemskt som kan inträffa… Märker man det inte så finns det inget problem, så det är väl bara att testa om man uppfattar att det ens finns ett problem vid ens normala bruk. Sedan är 24-120/4 inte världshistoriens bästa objektiv, utan mer ett praktiskt objektiv, så jagar man maximal kvalitet använder man nog något annat.
 
ANNONS