Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90 Fota porträtt, barn ,närbilder på människor

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag ladat upp två bilder. Säg gärna vad jag kan göra för att det ska bli bättre.

Har tyvärr inte tid att läsa hela manualen innan jag börjar fota. Har inte dom förutsättnningarna.

Hej, din fjant här ;-)
Vem är jag att bedöma dina bilder, men men....Jag tycker iallafall de är alldeles utmärkta även om någon här säkert kommer att hitta saker att klaga på som konstruktiv kritik. Kanske har du lite väl ljusa ytor på minstingen, på kinderna typ. Ett tips om du tar den typen av bilder på barnen är att skaffa 50/f1,8 (eller f1,4) objektivet som det snackats om. Helt otroligt vilka fina porträtt man kan få när det gäller att blurra bakgrunden och sätta skärpan exakt där man vill ha den. Dessutom bra med stor bländare då det kan ge kortare slutartider utan att man behöver dra upp ISO för mkt (även om D90 klarar detta mkt bra). Vilket naturligtvis är bra för rörliga motiv som barn. Den kostar inte mer än kring tusenlappen och är ett bra komplement till kitobjektivet trots att den brännviddsmässigt naturligtvis redan är täckt.
En annan grej är att testa att köra lite blixt (helst extern, men inbyggda borde ge ok resultat) på porträtt utomhus, med kanske -0,7 i blixtexponering. Iallafall när det är soligt. Ger bilderna en extra lyster, lättar upp skuggor, utan att det blir "blixtigt".

Mvh/
AC
 
En alldeles egen fjant :) Vad trevligt.

Du får gärna bedöma mina bilder =). Vet att jag är kass på kameran men jag har en vilja att lära mig men tyvärr lite ont om tid. Jag är glad för dina tips som jag också ska ta till mig. Är du säker på att en amatör som jag ska lägga pengar på ett nytt objektiv? ;) Hi, hi...

Tack för alla tips!


Hej, din fjant här ;-)
Vem är jag att bedöma dina bilder, men men....Jag tycker iallafall de är alldeles utmärkta även om någon här säkert kommer att hitta saker att klaga på som konstruktiv kritik. Kanske har du lite väl ljusa ytor på minstingen, på kinderna typ. Ett tips om du tar den typen av bilder på barnen är att skaffa 50/f1,8 (eller f1,4) objektivet som det snackats om. Helt otroligt vilka fina porträtt man kan få när det gäller att blurra bakgrunden och sätta skärpan exakt där man vill ha den. Dessutom bra med stor bländare då det kan ge kortare slutartider utan att man behöver dra upp ISO för mkt (även om D90 klarar detta mkt bra). Vilket naturligtvis är bra för rörliga motiv som barn. Den kostar inte mer än kring tusenlappen och är ett bra komplement till kitobjektivet trots att den brännviddsmässigt naturligtvis redan är täckt.
En annan grej är att testa att köra lite blixt (helst extern, men inbyggda borde ge ok resultat) på porträtt utomhus, med kanske -0,7 i blixtexponering. Iallafall när det är soligt. Ger bilderna en extra lyster, lättar upp skuggor, utan att det blir "blixtigt".

Mvh/
AC
 
Vet inte om jag "vågar" fråga dig... men vad är det för skillnad?

Kanske ska läsa på först men hinner inte ;)

Varför hinner du inte läsa igenom manualen ? Jättebra sängläsning.
Den här tråden har ju ändå hållit på sen den 23:e , ca 2 veckor nu.
Slösa inte för mycket tid på forumet, bäst är att läsa på lite.
Sen om man inte förstår vad man läst är ju en annan sak, då är det bara att fråga.
 
Vet inte om jag "vågar" fråga dig... men vad är det för skillnad?

Kanske ska läsa på först men hinner inte ;)

Ju lägre "f-tal", desto större maximal bländaröppning på objektivet. Vilket förutom mer ljus (och därmed möjlighet till kortare slutartid) ger mindre skärpedjup (det hänger förstås ihop optiskt). Objektiv med stor bländare(=ljusstarka) är i regel dyrare jämfört med motsvarande med mindre maxbländare. 50mm/f1,8 är betydligt billigare är motsvarande 1,4.

/A
 
Har barn. Ta hand om barn samtidigt som jag läser manualen är svårt men att ha datorn stå på i ett hörn funkar.



Varför hinner du inte läsa igenom manualen ? Jättebra sängläsning.
Den här tråden har ju ändå hållit på sen den 23:e , ca 2 veckor nu.
Slösa inte för mycket tid på forumet, bäst är att läsa på lite.
Sen om man inte förstår vad man läst är ju en annan sak, då är det bara att fråga.
 
Ok,tack då vet jag.

Ju lägre "f-tal", desto större maximal bländaröppning på objektivet. Vilket förutom mer ljus (och därmed möjlighet till kortare slutartid) ger mindre skärpedjup (det hänger förstås ihop optiskt). Objektiv med stor bländare(=ljusstarka) är i regel dyrare jämfört med motsvarande med mindre maxbländare. 50mm/f1,8 är betydligt billigare är motsvarande 1,4.

/A
 
http://bildochfoto.se/2007/02/05/mer-att-tanka-pa-for-ditt-digitala-foto/

Här har du en länk Åsa från vilken du kan hämta massor av information. Du kan anmäla dig till kurser (som verkar gratis) och kan läsa allehanda fakta om grunderna kring det tekniska runt fotografi. Man lär även ut bildteknik rent allmänt. Börja där och googla dig sedan vidare så hittar du mycket på nätet att frossa i. Ge sedan ungarna varsin glass så har dom att göra en stund ;-)
Mvh
JB
P.S.
Nu ser jag att kurerna inte verkade vara gratis precis, men det finns säker en hel del sådant också om man bara söker.
 
Åh, tack. Sparar ner i favoriter, ska köpa hem glass till helgen.=) Vilka fina bilder du har på barnen.

http://bildochfoto.se/2007/02/05/mer-att-tanka-pa-for-ditt-digitala-foto/

Här har du en länk Åsa från vilken du kan hämta massor av information. Du kan anmäla dig till kurser (som verkar gratis) och kan läsa allehanda fakta om grunderna kring det tekniska runt fotografi. Man lär även ut bildteknik rent allmänt. Börja där och googla dig sedan vidare så hittar du mycket på nätet att frossa i. Ge sedan ungarna varsin glass så har dom att göra en stund ;-)
Mvh
JB
P.S.
Nu ser jag att kurerna inte verkade vara gratis precis, men det finns säker en hel del sådant också om man bara söker.
 
ANNONS