Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon D90 [vilka objektiv är kompatibla?]
- Trådstartare marden
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Nej jag tror inte det.
Alla AF borde funka, kanske det finns ngt enstaka undantag. Det finns alltid en komplett tabell över passande och opassande Nikon-optik i manualen.
Du får ingen ljusmätning med gamla manuella gluggar. Och vissa jättegamla måste man modifiera.
Alla AF borde funka, kanske det finns ngt enstaka undantag. Det finns alltid en komplett tabell över passande och opassande Nikon-optik i manualen.
Du får ingen ljusmätning med gamla manuella gluggar. Och vissa jättegamla måste man modifiera.
ROYSAN
Aktiv medlem
Och om de gamla inte är modifierade kan du skada kameran.
Det finns en liten grej som känner av om bländaren är inställd på minsta, gäller en viss objektivserie.
Kolla den lilla brytaren som finns c:a klockan 8 om man ser kamera framifrån, elelr strax ovanför knappen fäör skärpedjupskontroll. Ett gammalt objektiv kan klämma sönder denna lilla brytare.
Själv har jag bytt mattskiva i min D90, och satt in en med mikroprisma och snittbildmätare, och kan därför köra jättegamla objektiv dock utan ljusmätning, men väl snabba att fokusera emd mattskivan.
Kan även sätta kameran på ett spegelteleskop och ställa fokus manuellt med den.
För övrigt är D90 helt makalöst trevlig och bra, (tycker jag)
Skall nu sälja D80 som även den är toppen.
Det finns en liten grej som känner av om bländaren är inställd på minsta, gäller en viss objektivserie.
Kolla den lilla brytaren som finns c:a klockan 8 om man ser kamera framifrån, elelr strax ovanför knappen fäör skärpedjupskontroll. Ett gammalt objektiv kan klämma sönder denna lilla brytare.
Själv har jag bytt mattskiva i min D90, och satt in en med mikroprisma och snittbildmätare, och kan därför köra jättegamla objektiv dock utan ljusmätning, men väl snabba att fokusera emd mattskivan.
Kan även sätta kameran på ett spegelteleskop och ställa fokus manuellt med den.
För övrigt är D90 helt makalöst trevlig och bra, (tycker jag)
Skall nu sälja D80 som även den är toppen.
AndyK
Aktiv medlem
Finns det något/några objektiv som en Nikon D90 inte kan ha?
Om ett objektiv har funkat på din D40, så funkar det på en D90.