Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D95

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett proffs är ett proffs för att han är så pass duktig på vad han ska göra att folk hellre betalar honom/henne för att göra något i stället för att göra det själv.

Det är ingen skillnad på en fotograf och en snickare (förutom att de flesta snickare har grymt mycket mer i lön) i detta hänseende.

Jag anlitar en snickare för att jag litar på att han/hon gör ett jobb bättre, snabbare och mer effektivt än vad jag hade klarat göra det själv. Vilka verktyg snickaren använder får jag helt enkelt acceptera att denne yrkesperson klarar att välja själv. Ibland kanske jag tycker hammaren verkar lite för stor, ibland kanske jag tycker att den är lite för liten - men antagligen har ju valet en logisk bakgrund i sättet personen arbetar på.

Bara mitt trappa blir bra är jag nöjd.

Alltså behövs det kvalitetsverktyg (hammare, kameror) i alla storlekar för att passa till olika typer av jobb. Kvaliten på verktyget är då viktigare än vilken storlek den har. Det finns dåliga stora hammare (kameror) och bra stora hammare (kameror). Det finns dåliga/bra varianter av de små också.

Många snickare har flera olika hammare med sig ut på jobben.

Lägstanivån på hammare, symaskiner och kameror blir allt bättre över tiden.

Utvecklas användaren i samma takt?

Nu ryktas det om 100% täckning i sökaren. fixar man därtill vinklingsbar skärm, och kör 100 som bas-iso är jag en D95-köpare :)

Just ISO100 är det största frågetecknet för mig just nu - både vad det gäller D3100 och det som vi just nu kallar "D95". Hur dom har löst det, och hur lågt detta ISO egentligen är.

Eftersom båda sensorerna är av typen "high speed CMOS" enligt uppgift vet jag hur jag hade gjort det iaf...

Hejsan! ber om ursäkt om denna fråga inte hör hemma i denna tråd.

Det är så att jag planerar att köpa en D90 inom en väldigt snar framtid och undrar om det är värt det eller om jag ska vänta tills efterträdaren kommer?

Hejsan! ber om ursäkt om denna fråga inte hör hemma i denna tråd.

Det är så att jag planerar att köpa en D90 inom en väldigt snar framtid och undrar om det är värt det eller om jag ska vänta tills efterträdaren kommer?

Alltså.. vänta några veckor..och köp D7000 som den kommer heta eller en väldigt prisnedsatt D90. Dumt att betala fullt pris nu...

Just ISO100 är det största frågetecknet för mig just nu - både vad det gäller D3100 och det som vi just nu kallar "D95". Hur dom har löst det, och hur lågt detta ISO egentligen är.

Eftersom båda sensorerna är av typen "high speed CMOS" enligt uppgift vet jag hur jag hade gjort det iaf...

och du menar?

...men det kan vara värt att kolla upp tillgängligheten på D90 om du funderar på att köpa en sån till bra pris. När en ny modell närmar sig börjar det nämligen bli svårt att få tag på den gamla....

Vart en D90 idag iaf. Jag kom fram till att jag skulle klara mig med den utan problem, så jag åkte till siba (d90 fanns till kampanjpris 6995:). Det fanns bara en kvar så jag köpte, men fick den för 6000:- istället då det var en ytterst liten repa på kameran :).

Ni som varit med ett tag, är det troligt att D90 kommer sänkas i pris när efterföljaren kommer? När det gäller 50d och 60d verkar det ju som att 50d var billigare precis innan 60d släpptes än den är nu faktiskt. Och vad säger ryktena om efterföljaren förutom Sony sensorn? Jag är i valet och kvalet mellan 50D och D90 men samtidigt lockar efterföljaren till D90 lite.

Ni som varit med ett tag, är det troligt att D90 kommer sänkas i pris när efterföljaren kommer? När det gäller 50d och 60d verkar det ju som att 50d var billigare precis innan 60d släpptes än den är nu faktiskt. Och vad säger ryktena om efterföljaren förutom Sony sensorn? Jag är i valet och kvalet mellan 50D och D90 men samtidigt lockar efterföljaren till D90 lite.

Du väljer inte kamera - du väljer ett system av kamerahus, objektiv, blixt mm. Canons och Nikons kameror är likvärdiga i fråga om bildkvalitet. Det är andra faktorer som får fälla avgörandet för vad du skall välja.

Vart en D90 idag iaf. Jag kom fram till att jag skulle klara mig med den utan problem, så jag åkte till siba (d90 fanns till kampanjpris 6995:). Det fanns bara en kvar så jag köpte, men fick den för 6000:- istället då det var en ytterst liten repa på kameran :).

Du kommer inte bli missnöjd. Det lär ändå inte vara några revolutionerande skillnader mellan D90 och uppföljaren. Möjligtvis på video-området.. men video i en stillbildskamera är ändå inte så viktigt enligt mig, speciellt inte om det inte finns inbyggd bildstabilisering i kamerahuset.

ANNONS
Götaplatsens Foto