Annons

Nikon el Canon med 400/5.6 objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Bro

Aktiv medlem
1:a inlägget. Jag skall köpa en bra systemkamera samt ett teleobjektiv på antagligen 400 mm för fågelfotografering. Fins det något bra objektiv till Nikons D80 eller är det Canon 400D med deras 400/5.6 som jäller om man inte skall gå i konkurs?

kamerorna är inbördes ganska lika, bara o ta vad som känns bäst.
Om man tänker vidare på tele så faller nog fördelen till canon, som har ett större utbud att tele-objektiv.
Så vitt jag vet tillverkar inte nikon LÄNGRE 400/5.6, canon har visserligen ett för ca 13 000:-

om man vill testa på så kommer det ofta upp diverse manuella 400mm objektiv (både för nikon o canon) på begagnatmarknaden (blocket.se // tradera.com) för ca 2000. kanske inte är det lättaste med manuella till fåglar men det är iaf samma känsla.

hoppas du blev lite klokare nu iaf.

canon

Nikon har inget. Canon har det skarpaste 400/5,6 som marknaden kan uppbringa för under 12000 (Hegethorns). Är det 400:at som ska avgöra är väl valet lätt?

300/4

Jag skulle nog fundera på att skaffa ett 300/4 och en 1,4-gångers konverter. Du får lite mer brännvidd och två objektiv i ett. Konvertern kan du dessutom ha till andra objektiv som du kanske kommer köpa i framtiden.

Lycka till med ditt köp!
Johan

Peter Bro skrev:
1:a inlägget. Jag skall köpa en bra systemkamera samt ett teleobjektiv på antagligen 400 mm för fågelfotografering. Fins det något bra objektiv till Nikons D80 eller är det Canon 400D med deras 400/5.6 som jäller om man inte skall gå i konkurs?
Nikons 300 4,0 af-s fungerar ypperligt med deras TC 14E. En mycket skarp optik som är fullt i klass med 2,8 modellen rent optiskt. Den har dessutom en fantastisk närgräns 1,45 m, med andra ord ett suveränt insectsmacro på köpet. Du förlorar endast marginellt i af-speed med konvertern. prismässigt ligger den i nivå med Canons 400 5,6 men är dock lite lättare att få tag på begagnad.

5D är väl ändå inget realistiskt alternativ till 400D! Desutom är det väl knappast för teleegenskaperna man köper 5D. Men EF 400/5,6 känns svårslagen för priset i den brännviddsklassen, så 400D och 400/5,6 tycker jag är det uppenbara valet, om just 400 är den viktiga brännvidden för dig. EF 400/5,6 är omodernt (ingen IS), ganska taskigt m a p ljusstyrka (f5,6), men för priset oerhört bra. Snabbt och skarpt, det enda man kunde önska sig är lite bättre närgräns.

Funkar det verkligen med endast f5.6 till fågelfoto ?

Det blir väl till att alltid släpa med sig stativ då kan jag tänka och glömma fåglar i flykt.

Jag förstår att det är en prissak, men hur roligt är det igentligen att behöva jobba med så undermålig utrustning ?

Usch... Jag såg priserna på f2.8 bestarna, det är tur man inte är fågelfoto intresserad :)

/kent.

Det finns en som säljer Sigma 120-300 2,8 just nu bland fotosidans annonser. Det är en toppklassad glugg. jag tror han skulle ha 13000 för den och den var med Canonfattning. Bättre glugg än så får du inte.

Håller med Paul.
120-300 i kombination med Canons oslagbara konvertrar, ingen annan tillverkare kommer i närheten.
Det blir tungt, men det är knappast ett argument som biter på en fågelfotograf.

Re: Re: Nikon el Canon med 400/5.6 objektiv

paul innergård skrev:
Nikons 300 4,0 af-s fungerar ypperligt med deras TC 14E. En mycket skarp optik som är fullt i klass med 2,8 modellen rent optiskt. Den har dessutom en fantastisk närgräns 1,45 m, med andra ord ett suveränt insectsmacro på köpet. Du förlorar endast marginellt i af-speed med konvertern. prismässigt ligger den i nivå med Canons 400 5,6 men är dock lite lättare att få tag på begagnad.

Lite OT kanske, men kan inte låta bli att fundera
över alla superlativer jag läst angående Nikons
300 4,0. Köpte ett nytt sånt i våras, och blev
besviken.Skärpan kan (i mitt fall) beskrivas som acceptabel mellanklass. Sålde gluggen. Köpte en något begagnade 300 2,8 - visst det kostade, men vilket objektiv. En nästan orimlig skärpa, underbar kontras och färgåtergivning. Jag har t.ex. roat mig med att fota insekter, det funkar fint!
-Kanske var mitt ex av 300 4,0 inte helt ok, jag
vet inte.

/Roger

Zoso skrev:
Funkar det verkligen med endast f5.6 till fågelfoto ?

Det blir väl till att alltid släpa med sig stativ då kan jag tänka och glömma fåglar i flykt.

Jag förstår att det är en prissak, men hur roligt är det igentligen att behöva jobba med så undermålig utrustning ?

/kent.

Hej

Funkar rätt bra med 5.6 och "undermålig" utrustning :) :) Man kan ju ta bra bilder med de flesta gluggar. 400mm 5.6 fördelar är ju för priset är det skarpt, kontrastrikt, relativt snabb AF och smidigt och lätt. Man bär och svänger inte runt en 2.8 glugg lika snabbt som en 5.6 glugg.

Här är lite av mina Canon 400mm 5.6 bilder, alla djurbilderna är tagna handhållet eller en del på beanbag, sälhuvud med enbenstativ, inga med vanligt stativ förutom ölburksbilderna. Ha bilderna i orginal. Fåglar i flykt funkar bra

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/400mm_f56_testgallery&page=all

Har ju ett Canon 500mm f/4 men för snabba flyktbilder och för längre vandringar köpte jag ett 400mm DO f/4, men var inte helt nöjd med skärpan och kontrasten, jämfört med mitt 500mm, så jag sålde det och köpte Canon 400mm 5.6 som jag är nöjd med.

Intressant test som visar att 400mm 5.6 är bra mycket skarpare och kontrastrikare än det extremt mycket dyrare 400mm DO f/4.

http://www.michaelfurtman.com/comparing_canon_400s.htm

Han tycker skärpan är så dålig vid full öppning f/4 på 400mm DO att han i testen kör den på bländare 5.6, ändå är 400mm 5.6 skarpare. Då försvinner lite fördelarna med en ljusstarkare glugg om man ändå behöver blända ner för att få bättre skärpa.

http://www.michaelfurtman.com/test_images.htm

Re: Re: Re: Nikon el Canon med 400/5.6 objektiv

HRL skrev:
Lite OT kanske, men kan inte låta bli att fundera
över alla superlativer jag läst angående Nikons
300 4,0. Köpte ett nytt sånt i våras, och blev
besviken.Skärpan kan (i mitt fall) beskrivas som acceptabel mellanklass. Sålde gluggen. Köpte en något begagnade 300 2,8 - visst det kostade, men vilket objektiv. En nästan orimlig skärpa, underbar kontras och färgåtergivning. Jag har t.ex. roat mig med att fota insekter, det funkar fint!
-Kanske var mitt ex av 300 4,0 inte helt ok, jag
vet inte.

/Roger

Hej

Visst är det väl så att 2.8 är skarpare, men skall väl inte vara någon jätte skillnad. Kan ju vara fel på din glugg. Jag har själv haft Nikon 300mm f/4 AF-S och var nöjd med skärpan då på filmtiden, hade kanske inte varit nöjd idag med digitalt ??

Något som är viktigt är att man testar att kamera och glugg fokuserar korrekt, ställer den fokusen tex 1cm framför objektet så blir det ju inte så skarpt och då tänker man att gluggen inte är skarp och säljer den. Man kan kalibrera kamera/glugg eller testa med ett annat exemplar av samma glugg.

Här är lite MTF kurvor på 300mm

http://xoomer.alice.it/ripolini/300_MTF_tests.htm

MVH

Omar

Re: Re: Re: Re: Nikon el Canon med 400/5.6 objektiv

Omar skrev:
Hej

Visst är det väl så att 2.8 är skarpare, men skall väl inte vara någon jätte skillnad. Kan ju vara fel på din glugg. Jag har själv haft Nikon 300mm f/4 AF-S och var nöjd med skärpan då på filmtiden, hade kanske inte varit nöjd idag med digitalt ??

Något som är viktigt är att man testar att kamera och glugg fokuserar korrekt, ställer den fokusen tex 1cm framför objektet så blir det ju inte så skarpt och då tänker man att gluggen inte är skarp och säljer den. Man kan kalibrera kamera/glugg eller testa med ett annat exemplar av samma glugg.

Här är lite MTF kurvor på 300mm

Du kan högst troligt vara på rätt spår, jag gjorde aldrig någon kalibrering mellan min D200
och detta objektiv. Men jag får glädja mig åt
min 300 2,8 istället, bra med extra ljusstyrka
eftersom jag använder konvertrar rätt ofta.

http://xoomer.alice.it/ripolini/300_MTF_tests.htm

MVH

Omar

Är det fåglar du är ute efter ska du helt klart satsa på 400mm framför 300mm, och gärna en kamera med 1,6x beskärningsfaktor. 400D + 400mm f/5,6L låter utmärkt. Alternativt en begagnad 1D MkI om du vill ha riktigt snabb autofokus.

/Pontus

Omar skrev:
Hej

Funkar rätt bra med 5.6 och "undermålig" utrustning :) :) Man kan ju ta bra bilder med de flesta gluggar. 400mm 5.6 fördelar är ju för priset är det skarpt, kontrastrikt, relativt snabb AF och smidigt och lätt. Man bär och svänger inte runt en 2.8 glugg lika snabbt som en 5.6 glugg.

Här är lite av mina Canon 400mm 5.6 bilder, alla djurbilderna är tagna handhållet eller en del på beanbag, sälhuvud med enbenstativ, inga med vanligt stativ förutom ölburksbilderna. Ha bilderna i orginal. Fåglar i flykt funkar bra

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/400mm_f56_testgallery&page=all

Har ju ett Canon 500mm f/4 men för snabba flyktbilder och för längre vandringar köpte jag ett 400mm DO f/4, men var inte helt nöjd med skärpan och kontrasten, jämfört med mitt 500mm, så jag sålde det och köpte Canon 400mm 5.6 som jag är nöjd med.

Intressant test som visar att 400mm 5.6 är bra mycket skarpare och kontrastrikare än det extremt mycket dyrare 400mm DO f/4.

http://www.michaelfurtman.com/comparing_canon_400s.htm

Han tycker skärpan är så dålig vid full öppning f/4 på 400mm DO att han i testen kör den på bländare 5.6, ändå är 400mm 5.6 skarpare. Då försvinner lite fördelarna med en ljusstarkare glugg om man ändå behöver blända ner för att få bättre skärpa.

http://www.michaelfurtman.com/test_images.htm

Fina bilder.

Jag hade lite svårt att tänka mig att f5.6 verkligen skulle räcka till vid just fågelfoto, själv fotar jag aldrig med långa telen, trots det så skulle jag aldrig klara mig med så pass ljussvaga gluggar.

Jag antar att det är fina dagar i dagsljus som det är användbart, sen lär man väl få köra på höga Iso när inte ljuset räcker till.

Men det måste vara en stor fördel att det är smidigare och lättare att använda på frihand, på det området får ju f2.8 bestarna ge sig.

PS ! Jag menade inte att objektivet skulle hålla dålig klass med "undermålig utrustning", det var endast ljusstyrkan jag tänkte på.

/kent.

Senast ändrad:
Zoso skrev:
Fina bilder.

Jag hade lite svårt att tänka mig att f5.6 verkligen skulle räcka till vid just fågelfoto, själv fotar jag aldrig med långa telen, trots det så skulle jag aldrig klara mig med så pass ljussvaga gluggar.

Jag antar att det är fina dagar i dagsljus som det är användbart, sen lär man väl få köra på höga Iso när inte ljuset räcker till.

Men det måste vara en stor fördel att det är smidigare och lättare att använda på frihand, på det området får ju f2.8 bestarna ge sig.

PS ! Jag menade inte att objektivet skulle hålla dålig klass med "undermålig utrustning", det var endast ljusstyrkan jag tänkte på.

/kent.
Drar du upp Iso och använder full öppning, då funkar 5,6 under normala dagsljusförhållanden. Visst vore bl 4 bättre men 5,6 funkar.

ANNONS
Götaplatsens Foto