Annons

Nikon err - pga kyla?

Produkter
(logga in för att koppla)

59sound

Aktiv medlem
Hejsan! Köpte en begagnad D80 i september som börjat strula till och från, det är den klassiska ERR i displayen som dyker upp när slutaren hakar upp sig.

Det verkar som det är kylan som är problemet eller om man tar för mycket bilder för snabbt i mitt fall, och vad jag läst här på forumet kostar det +2000 att laga problemet? Är jag körd nu och måste köpa ett nytt kamerahus, eller vad bör jag göra?

Tack för svar!

Har liknande problem med en D80. När kameran är kall (men inte batteriet) kan man ta en bild - sen blinkar batterimätaren - stänger av och startar om kameran - fullt igen - tar en bild - mätaren blinkar osv.

Gäller oavsett om batteriet är varmt eller kallt alltså. Inget "ERR" i displayen (om jag minns rätt) dock.

Yes den funkar inomhus, tror faktiskt inte den hakat upp sig någon gång inomhus när jag tänker efter. Men riktigt störande problem då man gärna är utomhus och tar bilder!

Har du kört med olika objektiv och problemet kvarstår? Testa rengör kontakterna mellan hus och objektiv. Kan vara fukt eller någon del som ändrar storlek pga temperaturen och som sedan kärvar med en annan del som inte ändrar storlek, tex, en metall- mot en plast-del. Hur många exponeringar har kameran gjort?

Har du kört med olika objektiv och problemet kvarstår? Testa rengör kontakterna mellan hus och objektiv. Kan vara fukt eller någon del som ändrar storlek pga temperaturen och som sedan kärvar med en annan del som inte ändrar storlek, tex, en metall- mot en plast-del. Hur många exponeringar har kameran gjort?

Ja det är samma problem med de 2 objektiven jag har, jag ska testa att rengöra! Jag vet inte, laddar kameran just nu men ska kika lite senare.

Har du otur är slutaren sliten i förtid, men det verkar svårt att veta exakt, bästa är kanske att fråga en verkstad om dom känner igen problemet. Föresten, vad menar du med kyla? Allt under noll? Eller krävs det 10-20 minus?

Har du otur är slutaren sliten i förtid, men det verkar svårt att veta exakt, bästa är kanske att fråga en verkstad om dom känner igen problemet. Föresten, vad menar du med kyla? Allt under noll? Eller krävs det 10-20 minus?

Ja det vore en väldig otur!

Allt under eller tom. runt noll verkar det som. Var ute och fotade igår i ungefär -6 och då funkade den ca 20 bilder, sen började den strula. Gick in i bilen som kanske var ~20-25 grader varm, testar kameran och då funkar den, sedan gör jag exakt samma sak med samma resultat?

Låter som batteriet är kasst. Batterier fungerar dåligt i kyla o kan ej leverera den ström och spänning som krävs för att hålla igång kameran. Hur tror du ett kasst batteri uppför sig då?

Min D70 dog efter 26 000 exponeringar. Jag har läst att 35 000 är ungefär vad man bör förvänta sig att D70 och D80 ska klara av. Se det här som en varningssignal på att kameran är på sista versen. D90 ska klara 100 000, enl Nikon.

Jag hoppas för din skull att det är kontakterna som spökar och inte slutaren. Slutarbyte kan bli dyrt, riktigt dyrt. 3000-5000 kr fick jag höra från reparatören som jag tog min D70 till. En klart motiverad utgift på en D700 eller D3, men inte på en D80.

Hoppas inte det är som du säger Victor, surt då man köpte den nyss!

Ang batteri ska jag testa det när jag kommer hem senare.

När jag ändå har det på tråden, vilken kamera är bra att avancera upp till från en D80? Funderar lite över D7000?

När jag ändå har det på tråden, vilken kamera är bra att avancera upp till från en D80? Funderar lite över D7000?

Vad jag har förstått så är det ganska stor uppgradering från D80 till D90, och en minst lika stor från D90 till D7000. D90 (ca 7000 kr) kan ju vara ett bra alternativ om du inte vill slänga upp fullt pris för en D7000 (ca 11 000 kr). Bör även påpekas att D90 kommer att försvinna från hyllorna kring nyår, den blir inte så mkt billigare än så här.

http://www.kenrockwell.com/nikon/d90.htm
http://www.kenrockwell.com/nikon/d7000.htm

NJa.. jag tror väl att det snittar runt 50 tusen exponeringar som snitt. om det inte var mer tom.
Sen finns det dom som kan ge sig i förväg tyvärr.

Ska du uppåt sen så är det nog som du säger D7000.
Jag har själv D80 och drömmer om D7000 :)

Testade att lägga batterierna i frysen i 2 timmar och mycket väl, ERR!

Är det med andra ord batterierna som inte pallar trycket, och ska det verkligen bli så?

Testade att lägga batterierna i frysen i 2 timmar och mycket väl, ERR!

Är det med andra ord batterierna som inte pallar trycket, och ska det verkligen bli så?

Just presis som ett gammalt startbatteri i bilen.........

Batteriet orkar inte att hålla spenningen uppe när det blir kallt.

Löp o köp nytt! Hälst 2, så har du ett varmt i fickan.

ANNONS
Götaplatsens Foto