Annons

Nikon F2

Produkter
(logga in för att koppla)

målare

Avslutat medlemskap
Hejsan,

Jag funderar på att skaffa nytt, begagnat. Har fastnat för Nikon F2AS - lagom mycket funktioner, trevliga finesser och ingen automatik, fint hantverk dessutom.

Men - jag är helt grön med Nikons system, så jag undrar helt enkelt:

Målar jag in mig i ett hörn om jag väljer denna kameran med avseende på det urval av objektiv som passar? Efter vad jag kan förstå lär det inte vara några större problem att använda vare sig gamla objektiv på relativt nya kameror, som "nyare" objektiv på gamla - om man valt Nikon. Klart man får ge upp såna moderna saker som AF om man har ett äldre hus, men det bryr jag mig inte om.

Egentligen bryr jag mig inte om objektivens årsmodell överhuvudtaget, men jag frågar för att jag inte helt fattat innebörden av deras AI-grej .. "Automatic Aperture Index" - stämmer det? Jag vill helst slippa kompensera för missvisande ljusmätare om objektivet inte är helt kompatibelt - bara använda kameran 'as is' utan strul.

Så kort och gott - blir det problem att hitta optik för den här kameran?

Tack ska ni ha,

Joakim

Det är länge sedan jag hade en Nikon, men det var just en F2AS.
Mycket trevlig kamera, gedigen och pålitlig, MEN ett "as" att släpa på.

Om du vill ha en kamera av den typen skulle jag idag välja en Nikon F3.
Lite smidigare och mycket bättre på alla punkter.

Tycker jag :)

F3

Jag skulle nog också rekommendera en F3. Jag har en F3Hp själv! Den är inte så tung, lite mindre och så är det jätte bra med slutarautomatik i vissa situationer!

Du lär inte ha några problem att hitta proffsobjektiv, för relativt billig peng begagnat till båda kamerorna. Kolla på "nikkor" på ebay till exempel!

Vad du än väljer så lycka till!

F2AS är en AI-kamera. Det betyder att du kan använda AI-, AI-S och de senaste AF-objektiven med full funktion (så länge de inte heter "G" och saknar bländarring).

Objektiv utan AI (tillverkade före ca 1977) kan användas om du mäter nedbländat.

Således inte särskilt svårt att hitta optik.

Det blir inga problem att hitta bra beg optik till kameran. På tex Blocket shoppar man snart ihop en "grundsats" för vad en digitalkompakt kostar.

Vad fint! Jag fick höra vad jag hoppades på :)

Gunnar: Jag gillar tunga kameror med mycket metall, det känns rejält - och man behöver aldrig undra om man stoppade ner den i väskan ;) Min Mamiya X1000 väger omkring ett kilo utan objektiv, och så himla mycket tyngre är väl inte en F2?

Jag har provat en F3, vilken modell vet jag inte, men jag var inte särskilt förtjust i de små vassa sega reglagen som vrids några grader under de större rattarna... Av/På och någon annan funktion satt i såna reglage om jag inte minns fel. Och jag gillade inte helt sökarens utformning... annars var den fin. Den första kamera jag hållt i med avtagbart prisma (yay).

En tanke som dök upp nu ... F2AS har väl en DP-12(?) sökare? Är den upplyst, så man kan fota i skymning/mörker?

Pär: Jag är mer inne på bländarautomatik när man måste vara snabb... Fast å andra sidan, det är enklare att vrida på bländarringen än tidsratten... Hmm, nä.. Bäst att strunta i både och ;)

Jim: Tack, det var precis vad jag ville veta.

*håller med Boris och lättad av Jörgens tips*

Det låter lovande!

Tack ska ni ha.

Joakim

Jag har en Nikon F2A, nästan samma kamera som AS. Enda skillnaden är att exponeringsmätaren har visare istället för lysdioder.

Det är den Nikon-kamera jag har som jag använder minst. Jag har en Fm och en plastracer (Nikon F70). Jag har tidigare ägt en FA och en F-301.

Jag har en viss savghet för mässing, kugghjul och fin mekanik. det var väl därför jag köpte F2an en gång i tiden, utan att ens ha sett den. Det skulle vara svårt att skiljas från min F2 som jag köpte ny och vårdat ömt.
Men det är sällan jag längtar efter att använda den... Den är hård i avtrycket, högljudd och ganska långsam att jobba med, i synnerhet om man vill fotografera rörliga motiv.

Min FM är tung så det räcker och utstrålar tillräckligt med kvalité. Vi jag ha den känsla du snackar om plockar jag hellre upp min Leica M2 ur kameraväskan.

I dagens läge skulle jag nog välja en Nikon Fe, för automatikens skull eller den föreslagna F3.

För all del Urban, men av någon konstig anledning känner jag mer för en tung, rejäl, långsam och lite halvknepig kamera som jag måste _jobba_ med än en kamera som gör hälften åt mig utan ett pip (eller med ett pip).

Det har nåt med blandningen tung mekanik/optik att göra, och ju mindre elektronik mellan mig och optiken desto mysigare.

Synd att du har svårt att lämna din F2 ifrån dig, för jag vore intresserad :)

Men en sak ... jag undrar om den märkliga sökarens utformningen, på utsidan då. Varför så stor? Jag har inte lyckats hitta bilder på vad reglagen till höger om sökaren (sett från fotografens håll förstås) egentligen är. Jag misstänker att hjulet högst upp är ASA-inställningen, men sitter då tidsinställningen liksom halvt dold, rakt vertikalt därunder på själva huset?

Kan man vrida på tidsratten på huset när prismat är på, eller blir tidsinställningen integrerad i ASA-ratten när man sätter dit prismat?

Hoppas jag gör mig förstådd.

Joakim

F2AS

Hej,

Jag har en F2AS som jag funderar på att sälja.. Knappast finns samma modell i samma skick, dvs. helt nytt, bara sju (7) rullar film tagna! Hör av dig om det låter intressant..

Mvh,

Veso

Det är mycket riktigt ASA-inställningen som sitter till höger om prismatintegrerad med en koppling till slutartiden. Ljusmätaren sitter i prismat, därav storleken. Det är en endast batteriförsörjningen som sitter i kamerahuset. Så plockar du av prismasökaren så sitter den egentliga tidsinställningen under.
Det finns en viss likhet mellan F2 ans konstruktionoch Leicametern som jag har till min M2. Med kopplingen till slutartiden.
Det är en tidstypisk konstruktion från senare delen av femtiotalet och början av sextiotalet. F2:an är ju i grund och botten en morderniserad Nikon F, dvs Nikon första spegelreflexkamera som släpptes 1959.

ANNONS
Götaplatsens Foto