Annons

Nikon F60, bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Koja

Aktiv medlem
Hej!

Jag hade tänkt köpa en analog systemkamera så fort lönen kommer. Jag är dock inte så insatt i analoga systemkameror, så jag vet inte riktigt vilka som är bra.

Den jag har kollat in är Nikon F60. Endast kamerahuset kostar 600kr.

Sen finns de två objektiv med för 1000kr/styck:

* Sigma Hyperzoom Macro 28-200mm

* Sigma DL Macro Super 70-300mm

Paketpris på ALLT detta är 2000kr.

Till dej som är erfaren fotograf å kan mkt om det här, så skulle jag uppskatta om du kunde komma med lite tips. :D

Sedan skulle jag vilja veta om det är någon större skillnad på F60 och F401? Har två stycken erbjudanden, med ungefär lika utrustning, men vilken är bäst utav dom?

Förövrigt så hade jag siktat på ca 2000kr iaf, med objektiv. Det borde räcka gott och väl.. jag har en sån dålig uppfattning på vad jag egentligen borde ge för kamerorna.

Tack för alla svar!

Priserna låter rimliga, men absolut inte i fyndklass.

Men idag tycker jag inte det finns någon poäng i att köpa ett hus i snikklassen när mycket bättre hus kostar lika lite. Kolla bland radannonserna här, säkert finns det gott om paket med t ex F90x eller F80 och objektiv för samma pengar.

I valet mellan F401 och F60 skulle jag ta F60. Båda är snikmodeller i samma klass men F60 är nyare.

jimh skrev:
Priserna låter rimliga, men absolut inte i fyndklass.

Men idag tycker jag inte det finns någon poäng i att köpa ett hus i snikklassen när mycket bättre hus kostar lika lite. Kolla bland radannonserna här, säkert finns det gott om paket med t ex F90x eller F80 och objektiv för samma pengar.

I valet mellan F401 och F60 skulle jag ta F60. Båda är snikmodeller i samma klass men F60 är nyare.

Okej. Jag ska kika lite på annonserna här. Hade inte hunnit lägga märke till att det fanns en sådan sektion här. Registrerade mig nyss nämligen.

Är det något annat jag bör veta inför mitt köp?

Tack så mycket.

Hmm. Visst får du mycket för dina 600 kronor om du lägger dem på en F60, men jag tycker inte det är en av Nikons höjdare. Lite sådär i kvalitetskänsla osv. F401 känns rejälare men är ordentligt omodern. Av dem två hade jag satsat på F60.

Om budgeten är riktigt tight så råder jag dig att kika på en F801s. Visserligen känns autofokusen lite stenålders, och den väsnas en del, men det är ett jättebra bygge som man alltid kan lita på. Toppensökare också. Man kan hitta dem för runt 800 kronor.

Vad gäller zoomarna är jag kanske fel person att fråga, men hur mycket omfång behöver du?
Jag hade, lite fördomsfullt, undvikit 28-200, pga det stora zoomomfånget som innebär många kompromisser i konstruktionen.

Ett bra paket för runt 2000 skulle vara F801s och en 35-70/2,8. Tror nog att en SB24 blixt skulle kunna följa med i det priset. Vet inte om det hjälper dig...

Red: Jim hann före. Och visst är det ett bra paket med F90x. Verkar mycket vettigt.

Koja skrev:
Är det något annat jag bör veta inför mitt köp?
Ja, att det verkligen är köparens marknad.

Yrkeshus som för bara ett par år sen gick för 8000 går knappt att sälja idag, och när de går är det för struntsummor. Alla säljare har förståeligt nog inte hängt med i prisutvecklingen, så många annonserar ut sina prylar för fantasisummor.

Det finns t ex en F100 för 2500 kr och en för 8000 kr utannonserat nu. Den för 8000 kr lär nog bli kvar hos ägaren. Och det skulle inte förvåna mig om även den för 2500 kr tar en stund att sälja även om det är sorgligt små pengar för en enormt bra kamera.

En köpesannons, kanske lite öppen i fråga om modeller, men med ett pristak satt, kan säkert ge bra utdelning idag.

MattiasL skrev:
Om budgeten är riktigt tight så råder jag dig att kika på en F801s.
Det har också varit min standardrekommendation länge, och är faktiskt den kamera jag alltid faller tillbaka till själv trots att jag köpt både nyare och mer avancerade kameror.

Men idag är det frågan om det är värt att köpa ens en F801. Det är som om alla kameror kostar ungefär lika mycket idag om man undantar de allra finaste som F100 och F5. Och då känns F90x som ett bra val om man vill ha en gedigen kamera som kan ta manuella objektiv, och F80 som en modern finessrik kamera om man är beredd att pruta bort tegelstenskänslan och ljusmätning med manuella objektiv.

Tight å tight, det får kosta vad det kosta vill bara jag får en bra kamera som jag slipper bli besviken på. Men det ska helst ligga runt 2000-klassen om jag säger så.

Jag går ju just nu andra året på Medieprogrammet på gymnasiet så... och kamerorna man får låna är Nikon FM2 som jag antar är äldre än de flesta nämnda kameror här? Jag, som nybörjare, vet ju inte riktigt hur en bra kamera ska vara riktigt, men å andra sidan, när jag vet det så vill jag inte att jag ska behöva bli besviken över mitt inköp.
Jag kan ju inte direkt se vad som är dåligt på FM2:an t ex. Det kan ju lika gärna vara en jättebra kamera? I varje fall så har jag tänkt köpa en egen, för det är jämt krångel med att det är lång kö på kamerorna osv. Så egentligen är ju mitt enda krav att de inte är sämre än denna. Sen ska den ju självklart räcka långt också.

Jag kollade på F100 på blocket tidigare idag, och jag fastnade för den faktiskt. Den såg ny och fräsch ut och väldigt bekväm. Men 2500 för bara kamerahuset svider nog lite väl för min ekonomi just nu.

Uppskattar verkligen alla svar, för jag vill jättegärna göra en bra deal när jag köper min kamera. Jag är en sådan som jämt ska ha mest valuta för pengarna och forskar om vad som är bäst. Annars slutar det alltid med att jag ångrar mej av någon anledning.

FM2 är en mycket bra kamera. Efterföljaren FM3a tillverkades fram till förra året. Är det en sån helmanuell kamera du är ute efter kan du ju kolla på Nikon F3 också. Det är Nikons yrkeshus från 80-talet. Går att hitta för en tusenlapp.

jimh skrev:
FM2 är en mycket bra kamera. Efterföljaren FM3a tillverkades fram till förra året. Är det en sån helmanuell kamera du är ute efter kan du ju kolla på Nikon F3 också. Det är Nikons yrkeshus från 80-talet. Går att hitta för en tusenlapp.

Okej, ja där ser man.
Det jag vill är att jag ska kunna ställa in alla inställningar själv. Men det kan man väl göra med de flesta systemkameror, bara att man kan ställa in så att den blir automatisk på vissa? Eller är jag helt ute och cyklar? Som sagt, jag är nybörjare på det här så jag har mycket kvar att lära. :p

Har hittat en rad annonser på Canon Eos 300. Är den bra? Har hittat flera sånna för runt 500kr. (På tradera visserligen så priset lär väl stiga...tänkte inte på det.)

Med några få undantag kan man ställa in allt manuellt på alla systemkameror. Ingen av de kameror som nämnts i tråden hör till undantagen.

EOS 300 är Canons motsvarighet till F60. Fungerande kamera, men inget att bli upphetsad över.

jimh skrev:
Med några få undantag kan man ställa in allt manuellt på alla systemkameror. Ingen av de kameror som nämnts i tråden hör till undantagen.

EOS 300 är Canons motsvarighet till F60. Fungerande kamera, men inget att bli upphetsad över.

Okej, vad bra. Jag har kikat på lite annonser nu och jag har även kikat runt lite på forumet och sett vad andra personer har gett för tips.

http://www.blocket.se/vi/9779085.htm?ca=6_s - Minolta Dynax 700si
http://www.blocket.se/vi/9801052.htm?ca=6_s - Pentax MZ 50
http://www.blocket.se/vi/9326714.htm?ca=6_s - Nikon F80

Dessa kameror är några av dom jag kikat på. Priserna enligt mig verkar ju väldigt bra. Vilken skulle ni ha huggit på i min situation?

Hur stor är möjligheten att kunna använda "helmanuella objektiv" till "halvautomatiska kameror"?

Tack ännu en gång

Koja skrev:
Hur stor är möjligheten att kunna använda "helmanuella objektiv" till "halvautomatiska kameror"?
Dålig när det gäller Minolta.
Dålig när det gäller Canon.
Mycket bra när det gäller Pentax.
Bra när det gäller Nikon, men man behöver vara vaksam och välja rätt kamera.

F80 är ett bra hus, men inte för manuella objektiv. Med såna blir du av med ljusmätningen. Skall du köra gamla manuella objektiv på en autofokuserad Nikon skall du ha F4, F601, F801, F70, F90, F100, F5 eller F6 (kan ha glömt någon). Det är de kameror som tillåter inställning av bländare med bländarringen vilket är ett krav när man kör gamla objektiv. De tre sistnämnda har fördelen att vara kompatibla både framåt och bakåt: De kan hantera såväl gamla manuella objektiv där man måste använda bländarringen som de nyaste objektiven som inte ens har bländarring.

jimh skrev:
Dålig när det gäller Minolta.
Dålig när det gäller Canon.
Mycket bra när det gäller Pentax.
Bra när det gäller Nikon, men man behöver vara vaksam och välja rätt kamera.

F80 är ett bra hus, men inte för manuella objektiv. Med såna blir du av med ljusmätningen. Skall du köra gamla manuella objektiv på en autofokuserad Nikon skall du ha F4, F601, F801, F70, F90, F100, F5 eller F6 (kan ha glömt någon). Det är de kameror som tillåter inställning av bländare med bländarringen vilket är ett krav när man kör gamla objektiv. De tre sistnämnda har fördelen att vara kompatibla både framåt och bakåt: De kan hantera såväl gamla manuella objektiv där man måste använda bländarringen som de nyaste objektiven som inte ens har bländarring.

Nikon F90 skriver du. Gäller det även Nikon F90x? Hittade en billig sådan. Anledningen till att jag vill kunna använda manuella objektiv är att jag har möjlighet att låna objektiv från skolan, och dessa är ju manuella.

Ja, även F90x.
Hittar du en billig sådan, tycker jag du ska slå till. Vad får du ge för den?

Av blocketannonserna tycker jag att Minoltan verkar ge mest för pengarna, men nu skulle den ju klara manuella gluggar, så då blev det ju inte lika kul längre..

Visst är det billigt, sett till vad man får för pengarna. Men jag tror det går att pruta lite till. Går det inte hade jag slagit till ändå.

500 för en F70 är ockås billigt förstås, men många brukar klaga på att den har skum ergonomi. Den är väl överhuvudtaget inte en av Nikons höjdpunkter. Du blir mer nöjd med F90x för 1200.

MattiasL skrev:
Visst är det billigt, sett till vad man får för pengarna. Men jag tror det går att pruta lite till. Går det inte hade jag slagit till ändå.

500 för en F70 är ockås billigt förstås, men många brukar klaga på att den har skum ergonomi. Den är väl överhuvudtaget inte en av Nikons höjdpunkter. Du blir mer nöjd med F90x för 1200.

Okej det verkar som att det blir F90x då. Är objektiven till den dyra? Finns det något dåligt med F90x?

Jag la ut en "köp"-annons tidigare, och det är en som erbjuder två st Minolta 7000 med två 35-70mm + en mängd olika filter + två blixtar. Allt detta för 800kr. Varför låter det för bra för att vara sant? Läste att den är väldigt billig iofs, men är den bra?

Skambud

Lägg skambud! Det är som sagt köparens marknad.

Själv har jag en F80 som jag är mycket nöjd med - den har givit mig exponeringar för livet!

/A

Föresten, letar du F80, se till att få med det bättre kitobjektivet 28-105 mm. Såldes även med 28-80 som är ett sämre objektiv.

Har själv 28-105 och det har räckt långt för mig. Det har även en OK "fusk macro".
/A

ANNONS
Götaplatsens Foto