MattiasL skrev:
500 för en F70 är ockås billigt förstås, men många brukar klaga på att den har skum ergonomi. Den är väl överhuvudtaget inte en av Nikons höjdpunkter. Du blir mer nöjd med F90x för 1200.
Jag har själv en F70 sedan året den kom. Ja 500:- är okej om du kan pruta 200:- till eller får bra pris på ett objektiv samtidigt.
Ja den duger, tar bra bilder osv snabb slutartid (1/4000 s) lätt och stryktålig, hyffsad AF. Men menyerna är grymt jobbiga gå hällre på en F4, F801 (S), F90 (X), F100 som har knappar för funktionerna ex. exp-kompensation, ljusmätningsmetod, frmamatningsmetod osv.
Har nu köpt en D50 och nästan hamnat i samma situation att jag måste gå in i en massa menyer för att byta funktioner. Men har man inte råd med en D200 så har man inte.
Således är mitt råd att titta på en proffs/semiproffskamera och pruta som fasen, vill inte motparten sälja tacka för dig och lämna ditt tel.nummer - ring nästa och pruta.
Som objektiv kan jag rekomendera cosina AF 19-35 3.5-4.5 (även tamron/soligor 19-35) Optiskt inte det bästa men såg ett nyss för 800:- Dock en mycket kul vinkel (nästan 90 grader) mycket användbart när man inte har råd med dyra skarpa märkes zoomar eller fasta vinkelgluggar = bra för liten plånbok!
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=49727
Titta givetvis på minolta canon och pentax också lås dig inte i nikon bara för att du lånar en från din skola just nu!