Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F7

Produkter
(logga in för att koppla)

Clasberg

Aktiv medlem
Nu när D3 och D300 kommer med stora nyheter vad gäller bl a autofocus (färg och motivsökning t.ex) är då frågan om en F 7 lika dum som tidigare?

Kostar det så mycket mer att ta nyheterna i digitalhusen och placera dem i ett analogt hus?

Eller kommer F 6 att vara den sista analoga modellen från Nikon?

Nej, det kostar nog inte så mycket att konstruera en analog med tekniken från D3...

Men, det måste ju finnas en marknad för det också, vilket jag inte tror att det gör.

Det var så att Nion började utveckla F6.
Sedan flyttades den utvecklade tekniken till D2 serien.

Jag gissar att en F7 aldrig kommer se dagens ljus utom i ett fall.
Det är billigare att lägga ner F6 och starta upp en F7.

Det är tveksamt att Nikon tycker det är värt att lägga ner utvecklingstid på en ny analog kamera, tid som de istället skulle kunna lägga på utveckling av sina kommande digitala kameror, och då förmodligen tjäna mer pengar på det.

Dyra analoga systemkameror idag säljer under en extremt kort period. Det är nästa bara samlare som köper och de köper direkt, sen dör försäljningen.

Vad jag vet så sker tillverkningen av F6 i en del av fabriken när det kommit in tillräckligt många beställningar. Sen görs väl en extra laddning till lagret.

Om tillverkningen av F6 är så självständig som det låter på Nikon så är F6 inte beroende av att D2-husen tillverkas.

Utvecklingskostnaden måste alltså räknas hem på några få månaders utökad försäljning.

Hej igen!

Roligt att jag inte blev helt idiotförklarad p g a min fråga!

Dessutom får jag av svaren känslan av att även om chansen att vi får se en F7:a är liten så är den inte obefintlig.

Är det verkligen "så illa" att det bara är samlare som köper dyra analoga systemkameror? Har proffsen helt gått över till digitalt (även de som kryper omkring i fuktiga djungler mm och de som inte behöver få fram ett resultat direkt)?

Samtidigt inser väl även jag att film kanske inte kommer att finnas kvar för evigt. De digitala kamerorna blir väl dessutom fortfarande bara bättre och bättre.

Köpte en D200 i höstas men använder den knappast alls. Det är i och för sig kul att kunna se resultatet direkt och det känns befriande att bara kunna knäppa iväg hur man vill (man kan dessutom hålla sig lugn när 5 åringen lånar den "för att bara ta några (=många) bilder" och hans kreativitet och säkert även min mår säkert bra av allt exprimentarande). De flesta digitala bilder jag har tagit "flyter omkring" i datorn hemma (några har jag skrivit ut och det är inget större fel på dem). Jag saknar dock känslan att fysiskt kunna ta i "originalbilden" och jag tycker det känns som jag kan hålla mer ordning på diabilderna som jag faktiskt fortfarande anser vara outstanding när man blåser upp dem på en stor duk.

Clasberg skrev:
Hej igen!

Roligt att jag inte blev helt idiotförklarad p g a min fråga!

Dessutom får jag av svaren känslan av att även om chansen att vi får se en F7:a är liten så är den inte obefintlig.

Är det verkligen "så illa" att det bara är samlare som köper dyra analoga systemkameror? Har proffsen helt gått över till digitalt (även de som kryper omkring i fuktiga djungler mm och de som inte behöver få fram ett resultat direkt)?

Samtidigt inser väl även jag att film kanske inte kommer att finnas kvar för evigt. De digitala kamerorna blir väl dessutom fortfarande bara bättre och bättre.

Köpte en D200 i höstas men använder den knappast alls. Det är i och för sig kul att kunna se resultatet direkt och det känns befriande att bara kunna knäppa iväg hur man vill (man kan dessutom hålla sig lugn när 5 åringen lånar den "för att bara ta några (=många) bilder" och hans kreativitet och säkert även min mår säkert bra av allt exprimentarande). De flesta digitala bilder jag har tagit "flyter omkring" i datorn hemma (några har jag skrivit ut och det är inget större fel på dem). Jag saknar dock känslan att fysiskt kunna ta i "originalbilden" och jag tycker det känns som jag kan hålla mer ordning på diabilderna som jag faktiskt fortfarande anser vara outstanding när man blåser upp dem på en stor duk.

När'å de e inte bara samlare! ;)
Vi fotokontnärer kör fortfarande mest analogt,
just för att bara behöva skanna om negativen/diabilderna efter en datorcrasch! ;)

Men den sk "framtiden", och med den den här digitala-massrörelsen, den jobbar mot oss!

Men alla meddelanden om att "motståndet måste upphöra" måste betraktas komma från fienden, och är falska, så jag ger inte upp! ;) :)

Nåja,
det digitala kommer jag att använda vid mindre viktiga bilder, som produktfoto, bilder till prospekt osv, osv.

Men för viktiga bilder, som tex gatufoto eller familjebilder, som jag vill spara säkert,
det tar jag i forsättningen även med film! :)

Clasberg skrev:

Inte då, jag kör en F3 och ibland en EM parallellt med D200'n. Har även en fundering just nu på att skaffa mig en Hasselblad.

Detta delvis efter en datorkrasch(dan innan dog dessutom min externa HD...), men framför allt för att det helt enkelt känns, hur ska jag säga, mer genuint att fota/hantera analoga negativ.

Att köra analogt endast för att det är säkrare än digitalt är väl inte helt genomtänkt? Filmen förstörs vid brand eller stöld, men du kan alltid spara en backup på digitala bilder på annan ort.

Jag har backup både hemma och hos mina föräldrar. Dessutom har jag versionshanterat filerna på så sätt att jag skriver aldrig över gamla backuper.

ogren skrev:
Att köra analogt endast för att det är säkrare än digitalt är väl inte helt genomtänkt? Filmen förstörs vid brand eller stöld, men du kan alltid spara en backup på digitala bilder på annan ort.

Jag har backup både hemma och hos mina föräldrar. Dessutom har jag versionshanterat filerna på så sätt att jag skriver aldrig över gamla backuper.

Ok, visst kan det brinna, både för film och digitalt! ;)

Men har haft en lätt resa hittils, inga backupper på annan ort, eller hos föräldrarna,
utan mina negativ har stått i bokhyllan sedan 1959.
Hoppas det digitala lagringsmaterialet håller lika länge!?

Har haft en datorcrash, då blev det litet jobb att skanna in litet negativen igen,
men ingen katastrof!

Å då det brukar brinna så ofta i husen, så har jag lagt negativen i ett bankfack!

Hoppas det nu bara inte brinner där!! ;)

Tjej som just blivit fotad på stan böjer sig fram mot kamera och säger.
-"Får jag se?"

Varpå fotografen svarar.
-"Va?, nä jag kör inte digitalt. Jag är riktig fotograf"

Nån som såg det här på TV? I nåt lekprogram, var det Mattias Klum?

Clasberg skrev:

Visst finns det yrkesfotografer och proffs som kör med film.

Fotokonstnärer tror jag sällan letar efter det senaste och mest högteknologiska.

Pressfotografer kör till 99,999 procent digitalt. Men det finns en liten klick som kör på film till feature jobb som porträtt, reportage och bilagor (mat, inredning mm). De använder så allt möjligt som Leica M, mellanformat, panorama, storformat etc. Men jag tror få av dem letar efter nya mer avancerade modeller. De kör ju film för att vara lite retro... ;)

Naturfotografer och reseskilldrare (som visar diabilder) ligger väl närmast till hands bland yrkesfotograferna. Men även där letar sig digitaltekniken in med sin överlägsna förmåga att fånga motiv i svagt ljus.

Jag sålde f ö min en Eos 1V HS till en fotograf på Moment som skulle till Afrika.

Bland amatörerna är det nog mest gubbar med god ekonomi och nikonhjärta som är målgrupp för F6/F7. En del samlar säkert.

De flesta tycker nog att den F5 räcker rätt långt...

froderberg skrev:

Bland amatörerna är det nog mest gubbar med god ekonomi och nikonhjärta som är målgrupp för F6/F7. En del samlar säkert.

Amatör? Ja.
Gubbe? Ja snart 46.
God ekonomi? Sådär - men skall inte klaga (en F6:a kostar ju ungefär lika mycket som en D200 medans en D3:a kräver betydligt mer ekonomiskt svängrum).
Nikonhjärta? Ja sedan 1976 då jag efter mycket sparande köpte en Nikkormat FT2.
Samlar? Ja lite. Använder ju knappt de där gamla husen som jag så gärna ville ha.

David G skrev:
Tjej som just blivit fotad på stan böjer sig fram mot kamera och säger.
-"Får jag se?"

Varpå fotografen svarar.
-"Va?, nä jag kör inte digitalt. Jag är riktig fotograf"

Nån som såg det här på TV? I nåt lekprogram, var det Mattias Klum?

Om programmet gick för någon månad sedan så var det Jens Assur. Jag har för mig att det var en liknande situation i det programmet.

Clasberg skrev:
Har proffsen helt gått över till digitalt (även de som kryper omkring i fuktiga djungler mm och de som inte behöver få fram ett resultat direkt)?
Jag tvivlar på att det är en fördel att använda en F6:a framför en D2:a i en fuktig djungel. Båda är elektroniska till max, så om man är rädd för att fukten ska slå ut elektroniken så är ingen av dem direkt lämplig. Då får man ta en gammal helmekanisk kamera istället.

RE Nikon F7

Skulle inte bli förvånad men jag tror inte att det blir någon F7:a. När Nikon F6 lanserades var det nog en del som höjde på ögonbryna, även jag. Tro att många med mig trode att F5:an var den sista analoga proffskameran. Om jag inta mins fel så sas det från Nikon att det fortfarande fanns en ganska stor marknad för analoga systemkameror vid lanseringen av F6:an

ANNONS
Götaplatsens Foto