Clasberg skrev:
Hej igen!
Roligt att jag inte blev helt idiotförklarad p g a min fråga!
Dessutom får jag av svaren känslan av att även om chansen att vi får se en F7:a är liten så är den inte obefintlig.
Är det verkligen "så illa" att det bara är samlare som köper dyra analoga systemkameror? Har proffsen helt gått över till digitalt (även de som kryper omkring i fuktiga djungler mm och de som inte behöver få fram ett resultat direkt)?
Samtidigt inser väl även jag att film kanske inte kommer att finnas kvar för evigt. De digitala kamerorna blir väl dessutom fortfarande bara bättre och bättre.
Köpte en D200 i höstas men använder den knappast alls. Det är i och för sig kul att kunna se resultatet direkt och det känns befriande att bara kunna knäppa iväg hur man vill (man kan dessutom hålla sig lugn när 5 åringen lånar den "för att bara ta några (=många) bilder" och hans kreativitet och säkert även min mår säkert bra av allt exprimentarande). De flesta digitala bilder jag har tagit "flyter omkring" i datorn hemma (några har jag skrivit ut och det är inget större fel på dem). Jag saknar dock känslan att fysiskt kunna ta i "originalbilden" och jag tycker det känns som jag kan hålla mer ordning på diabilderna som jag faktiskt fortfarande anser vara outstanding när man blåser upp dem på en stor duk.
När'å de e inte bara samlare!

Vi fotokontnärer kör fortfarande mest analogt,
just för att bara behöva skanna om negativen/diabilderna efter en datorcrasch!
Men den sk "framtiden", och med den den här digitala-massrörelsen, den jobbar mot oss!
Men alla meddelanden om att "motståndet måste upphöra" måste betraktas komma från fienden, och är falska, så jag ger inte upp!
Nåja,
det digitala kommer jag att använda vid mindre viktiga bilder, som produktfoto, bilder till prospekt osv, osv.
Men för viktiga bilder, som tex gatufoto eller familjebilder, som jag vill spara säkert,
det tar jag i forsättningen även med film!