Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon fe vs fm

Produkter
(logga in för att koppla)
Hallå!
Kan någon förklara vilka skillnader det är mellan nikon fe och fm. Vet att e står för elektric och m för manuall men vet inte mer än så!

MVH
Filip

FM är en helt manuell kamera, ingen automatik.
Den går att fotografera med utan batterier. Mätaren fungerar förstås inte.

FE har tidsautomatik vilket gör att du ställer in bländaren och kameran väljer tiden. Utan batterier kan du fotografera med B-inställning och 1/90 sekund. Självklart kan du fotografera utan automatik och välja tid/bländare själv så länge du har batteri i kameran.

Båda är snygga och sympatiska kameror.

Dessutom har FM fast sökarskiva medan FE har utbytbar. FM har tre lysdioder för under, rätt, över. FE har slutartidsskala och analog visare.

Men rent tekniskt så e de typ likvärdiga eller?

Kan köpa en fe2:a med 25mm och 35-105mm (tror d e canon) blixt + div timmbehör för 3700 kr.

Är detta ett ok pris om skicket är ok?

mvh
/F

Ok, eftersom ingen Nikonguru ställer upp så får väl jag dela med mig av min begränsade kunskap...

FM är helt manuell, du måste alltså ställa både bländare och slutartid själv (det finns ljusmätare).
FE har tidsautomatik, du ställer bländaren (och väljer därmed skärpedjup) och kameran ställer slutartiden åt dig. Den kan naturligtvis användas helt manuellt precis som FM om man vill. FE2 och FM2 är lite nyare modeller med lite förbättringar.

En annan skillnad är att FM/FM2 har helt manuell slutare, dvs den fungerar även utan batteri. FE/FE2 kräver batteri för att fungera. Att kunna använda kameran om batteriet lade av ansågs viktigt av proffsen på 70-talet, men ett batteri räcker (nästan) i evighet och kostar (nästan) ingenting alls. Köp en FE/FE2 och njut av smidigheten. FE2 har dessutom TTL-blixt vilket är väldigt smidigt om du någonsin vill använda blixt.

Nikons nya FM3a kombinerar FM2 och FE2 i samma kamera. Tidsautomatik OCH slutaren fungerar även utan batteri. Fin, men $$$!

Alla kamerorna har i princip samma mekanik, så de borde vara tekniskt likvärdiga.

Själv skulle jag utan att blinka välja en FE2, tidsautomatik, TTL-blixt och lite nyare än FE. Kolla runt på internethandlarna (länksidan här på fotosidan!) vad de tar för begagnade FE2:eek:r i det skick du är ute efter. Privat bör den vara lite billigare. Undvik om möjligt piratoptik, Nikon originaloptik från den här tiden är i världsklass och mycket billig idag. Titta tex efter en Series E 75-150/3.5, AI eller AIS 105/2.5, AI eller AIS 50/1.8 och en AIS 28/2.8.

/Martin

För tydlighetes skull vill jag bara säga att om 35 - 105 mm objektivet är Canon så kan du ju inte använda det på en Nikon kamera.

Men du kan ju kanske sälja det vidare och få tillbaka lite av pengarna.

Jag håller för övrigt med föregånde svar. Jag har själv en Fe som nu är 22 - 23 år gammal (inköpt 1979 eller tidigt 1980) och den går som en klocka.

Fe2 är en uppdatering. Bla så har den 1/2000 sek som kortaste slutartid jämfört med 1/1000 på Fe. Det extra steget har jag ibland saknat, speciellt när jag har Tri-X i kameran.

Thomas F

En liten notis:
FM med lysdioder i sökaren för exponeringsinställning är inga problem med vid avläsning i mörker. Däreomot kan jag tänka mig att det kan uppstå svårigheter att avläsa FE i vissa mörka fotograferingssituationer som inte har någon upplyst exponeringsskala.

Jo, i bland går det lite för fort. 1/4000 sek på Fe2, så är det.

I alla fall så har jag vid några tillfälle upplevt att jag saknar kortare tid än 1/1000. Det är ju inte alltid man vill blända ner allt för kraftigt för att inte överexponera.

Thomas F

ANNONS
Götaplatsens Foto