Annons

Nikon frågor!

LinnC

Medlem
Hej,

Jag är i behov av en ny kamera, då min gamla börjat sjunga på sista versen.

Planen var att köpa Nikon d850 men den är för dyr i nuläget, då jag är student och mestadels arbetslös i sommar.

Kameran ska både kunna användas professionellt och personligt.

Professionellt fotar jag både sport och porträtt/produkt samt events/bröllop. Ibland ska bilderna printas, vilket ställer lite högre krav.

Privat har jag inte så höga krav då kameran mest ska användas för Instagram, men filmfunktion och smartphone remote är ett krav.

Så, jag tänker att jag har typ 3 alternativ men skulle gärna vilja ha tips/råd!

Alternativen jag överväger är:

1) Försöka hitta en begagnad d850 (men det har inte lyckats än!!)

2) Köpa en begagnad d3-d4s för sport/event /porträtt och typ en d7100/5300 eller liknande för privat.

3) köpa en d750

Eller har nån andra förslag?
Bör vara Nikon dock då jag redan har hyfsade objektiv, så annars måste objektiv in i budgeten också.
 

Third eye

Aktiv medlem
Vad har du för budget? Det ligger 4 st begagnade D850 på blocket men de kanske är för dyra? Finns även helt nya för 2200 euro.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Börja med att tänka att du nog behöver två hus, jag skulle iaf inte ta ett bröllop med ett hus, både som säkerhet och att man oftast behöver växla objektiv. Kanske kan ett alternativ vara en D500 och en D750? Men det går säkert med en D800E eller D810 som ersättare till D750. Själv valde jag D500 och D750 för jag har snabbheten i D500 och fullformatssensor i D750, på något sätt så ger dessa två en spec lik en D850 till ett lägre pris.
 

LinnC

Medlem
Vad har du för budget? Det ligger 4 st begagnade D850 på blocket men de kanske är för dyra? Finns även helt nya för 2200 euro.

Ju billigare desto bättre😁 men taket är nog egentligen 15 000, kan eventuellt höja det lite för rätt kamera/kameror men då får jag leva på nudlar sen 😅

Kollade blocket nu, brukar faktiskt undvika det annars, men D850n ligger på £1939 inkl frakt så då är den ändå billigare ny 😏
 

LinnC

Medlem
Börja med att tänka att du nog behöver två hus, jag skulle iaf inte ta ett bröllop med ett hus, både som säkerhet och att man oftast behöver växla objektiv. Kanske kan ett alternativ vara en D500 och en D750? Men det går säkert med en D800E eller D810 som ersättare till D750. Själv valde jag D500 och D750 för jag har snabbheten i D500 och fullformatssensor i D750, på något sätt så ger dessa två en spec lik en D850 till ett lägre pris.
Ska kika på det, tack för tipset ☺

Men det blir troligtvis dyrare än om jag kör tex d7200/d7500 + d4/d810 som nog är mitt näst billigaste alternativ just nu. Så är det värt det? 😁
 

Falumas

Aktiv medlem
Vad har du för kamera nu?

D800E är fortfarande en bra kamera. D800 för den delen också.

Om kameran bara är lite gammal bara så kan den fortfarande fungera som andra kamera. Jag hade tills i slutet på förra året en D700 som backup. Nu har jag i princip två huvudkameror, en D800 och en Z6 som kompletterar varandra väl.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Köp D810 istället för D850, bilderna blir fantastiska med D810 och du kan fota bröllop med den, sen om du vill fota sport så finns ju D500, billig och bra kamera.
 

LinnC

Medlem
Vad har du för kamera nu?

D800E är fortfarande en bra kamera. D800 för den delen också.

Om kameran bara är lite gammal bara så kan den fortfarande fungera som andra kamera. Jag hade tills i slutet på förra året en D700 som backup. Nu har jag i princip två huvudkameror, en D800 och en Z6 som kompletterar varandra väl.
absolut, anledningen att jag inte kollat på 800/810 i första hand är att priset begagnat är högre än de andra jag kollat på, och den saknar wifi/smartphone app, har inte vinklingsbar skärm osv.

d750n har allt det, är billigare och iaf på pappret något snabbare.

Så som jag ser det, är det väl bara i extrema crop/print fall jag kanske inte får tillräckligt i 750? eller hade du rekommenderat att lägga 4k extra för d810 över d750?

Vet att jag troligtvis ändå kommer vilja köpa 850n då jag fastnat för den, men behöver något att jobba med så länge.
 

LinnC

Medlem
Känns ju inte som du behöver världens serietagning. Undrar om inte en D810 kan vara ett bra förstaval. Vet inte riktigt vad de ska ha en D7xxxx till, att jag skrev D500 var ju för serietagningen och den utmärkta AF.
Nja, eller ibland men det är nog inte prio ändå, med tanke på begränsad budget ☺

och det var isf för att ha d7200/d7500 mest privat, som sagt ett krav att kunna styra från appen för privat bruk och det kan man med den, men inte de äldre semiproffs/proffskamerorna. Tänker även att den kan funka till sport? det jag fotar ska publiceras omgående så då är det också guld att ha automatisk överföring direkt till platta/laptop. ibland är det krav på större upplösning men oftast är ska bilderna bara till webben och rätt små tryck. att den funkar i kasst ljus och har snabb fokus är dock viktigt.


Så ska jag köpa två kameror är det egentligen den jag har mest råd med som komplementkamera, då den finns ute för typ 4k 😁 och då kan jag få en bättre kamera till porträtt/bröllop/produkt osv i en äldre priffs eller semiproffskamer men ändå få en lättare kamera med de funktionerna jag vill ha till privata saker.

Eller tänker jag skevt? är det bättre att bara köpa d750 och spara så jag kan köpa d850 snabbare?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har själv två stycken D750, så det är inget dåligt val, hoppas jag :), Jämfört med D810 så är det väl i huvudsak mer pixlar i D810
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nja, eller ibland men det är nog inte prio ändå, med tanke på begränsad budget ☺

och det var isf för att ha d7200/d7500 mest privat, som sagt ett krav att kunna styra från appen för privat bruk och det kan man med den, men inte de äldre semiproffs/proffskamerorna. Tänker även att den kan funka till sport? det jag fotar ska publiceras omgående så då är det också guld att ha automatisk överföring direkt till platta/laptop. ibland är det krav på större upplösning men oftast är ska bilderna bara till webben och rätt små tryck. att den funkar i kasst ljus och har snabb fokus är dock viktigt.

Så ska jag köpa två kameror är det egentligen den jag har mest råd med som komplementkamera, då den finns ute för typ 4k 😁 och då kan jag få en bättre kamera till porträtt/bröllop/produkt osv i en äldre priffs eller semiproffskamer men ändå få en lättare kamera med de funktionerna jag vill ha till privata saker.

Eller tänker jag skevt? är det bättre att bara köpa d750 och spara så jag kan köpa d850 snabbare?
Om du vill ha något för privat bruk, kan en Z50 fungera?
 

LinnC

Medlem
Om du vill ha något för privat bruk, kan en Z50 fungera?
inte kollat på den! men det är väl en annan objektivfattning?

Det allra viktigaste för privat bruk är som sagt att kunna styra styra kameran från telefonen. Plus kunna filma för Youtube samt self tape/auditions.
 

Falumas

Aktiv medlem
absolut, anledningen att jag inte kollat på 800/810 i första hand är att priset begagnat är högre än de andra jag kollat på, och den saknar wifi/smartphone app, har inte vinklingsbar skärm osv.

d750n har allt det, är billigare och iaf på pappret något snabbare.

Så som jag ser det, är det väl bara i extrema crop/print fall jag kanske inte får tillräckligt i 750? eller hade du rekommenderat att lägga 4k extra för d810 över d750?

Vet att jag troligtvis ändå kommer vilja köpa 850n då jag fastnat för den, men behöver något att jobba med så länge.
Många pixlar

Nackdelar
Ger oftast lite lägre hastighet på seriebildstagning
Tar mycket mer plats på disken.
Gör ofta att man märker att bättre objektiv är en bra idé.

Fördelar
Ger betydligt bättre möjligheter att beskära bilden.
Ger möjlighet till större utskrifter.
Fler pixlar ger bättre bildkvalitet.

Jag avänder fortfarande min D800 för dom tillfällena då jag behöver mer pixlar även om mitt förstaval nästan alltid är min Z6:a.
 

Falumas

Aktiv medlem
inte kollat på den! men det är väl en annan objektivfattning?

Det allra viktigaste för privat bruk är som sagt att kunna styra styra kameran från telefonen. Plus kunna filma för Youtube samt self tape/auditions.
Det finns en adapter till Z kamerorna som gör att man helt förlustfritt kan använda ogamla Nikonobjektiv.

Använder flitigt AF-S 85/1.8 och AF-S 50/1.4 på min Z6
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det finns en adapter till Z kamerorna som gör att man helt förlustfritt kan använda ogamla Nikonobjektiv.

Använder flitigt AF-S 85/1.8 och AF-S 50/1.4 på min Z6
Förutsatt att de har inbyggd fokusmotor. Objektiv som använder fokusmotorn i huset bli manuellt fokuserade, eftersom adaptern saknar sådan motor.

Z50 är dock en DX-kamera, så det blir ju snävare bildvinklar etc än med de kameror tråden från början handlar om.

Tillägg: Det har varit strul med en del tredjepartsobjektiv också, så har man sådana bör man även förvissa sig om att de fungerar på Z eller går att uppdatera.
 
ANNONS