Annons

Nikon Micro Nikkor-P F=55mm 3.5 på Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)

bergholt

Aktiv medlem
Kloge mennesker,


Forleden oprettede jeg en tråd om et Zeiss Milvus 50mm f/2.0-objektiv, som skal bruges til projekt med billeder af gløderør.

Jeg har tilladt mig at oprette en ny tråd for overskuelighedens skyld.

Zeisss-objektivet er forholdsvist dyrt, og jeg fik nogle rigtigt gode råd i forhold til at manuelt fokus kunne være vanskeligt med dårligt syn (jeg bruger briller), så det er et rigtigt godt forbehold.

Forslaget var at prøve kræfter med et billigere objektivt med manuelt fokus først.

Jeg har fundet et Nikon Micro Nikkor-P Auto F=55mm 3.5 på eBay til en rigtig fornuftig pris - og der er rigtig mange fine anmeldelser rundt omkring på diverse sites -- fx også her på sitet.

Og så er vi vist endelige fremme ved mit spørgsmål: Kan et ældre objektiv som dette sættes på D3-kameraet uden problemer? Er der noget, der skal indstilles? Og er det kun fokus, der skal justeres manuelt? Eller er der andre ting også?

Mindste fokusdistance er omkring 20 centimeter, hvilket tiltaler mig. Jeg kommer, som nævnt i den anden tråd, fra et 35mm Pentax, som er på ca. 14 centimer, hvilket har givet et godt manøvrerum, synes jeg, i forhold til skud fra 'skæve vinkler'.

I forhold til projektet ville det passe ret godt med et vintageobjektiv, og jeg kan sagtens leve med en mindre grad af neutralitet.

Serienummeret på det er: 652551, hvis det skulle betyde noget i forhold til kompatibilitet.


Mange tak på forhånd,

Kasper
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Min upplevelse är att D3 inte klarar äldre manuella objektiv lika bra som t.ex. D2 gör. Jag har inte provat 55mm makro på D3 men manuellt 105mm micronikkor och mellanringar som gav errormeddelande. Med D2 däremot fungerade alla manuella objektiv jag testat utan problem.

På gamla pre-AI kan bländarringen behöva modifieras (AI-konverteras) på för att passa mot kamerahuset.

Håller med om att 55mm/3,5 micro är bra och prisvärt. Har haft ett AI-konverterat (som en av våra duktiga makrofotografer köpte).
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Hej igen,
Kontrollera att ditt objektiv är antingen AI, AI-S eller konverterat till AI.
Det har att göra med mätarkopplingen på äldre objektiv.
D3 och de flesta bättre (=dyrare) kamerahus från Nikon ger dig möjlighet att programmera in ett antal manuella objektiv. Man ställer in brännvidd och bländartal och vid objektivbyte väljer man manuellt att ställa in det objektiv man använder. Detta då äldre objektiv saknar elektroniken som moderna objektiv har. Finns ingen elektrisk kommunikation mellan objektiv och kamerahus.
Min erfarenhet är att det har fungerat bra. Förutsatt då att man kan fokusera bra. Det är väldigt personligt. Kanske jag har blivit lat kombinerat med en sämre syn. Andra tycker att det går bra att fokusera manuellt.
En väldigt bra resurs om allt som har att göra med nikonobjektiv är denna
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/index.html
Roland Vink har en massiv databas om de allra flesta objektiv som Nikon gjort.
Väldigt användbart. Med hjälp av objektivets serienummer kan man ofta få en god uppfattning om hur gammalt ett objektiv är. Roland uppdaterar data med jämna mellanrum.
En annnan resurs, som dock inte uppdateras längre, är denna:
http://www.naturfotograf.com/index2.html
Björn Rörslett står/stod bakom den. Mycket personliga uppfattningar om de äldre objektiven.

Lycka till!
 

bergholt

Aktiv medlem
Min upplevelse är att D3 inte klarar äldre manuella objektiv lika bra som t.ex. D2 gör. Jag har inte provat 55mm makro på D3 men manuellt 105mm micronikkor och mellanringar som gav errormeddelande. Med D2 däremot fungerade alla manuella objektiv jag testat utan problem.

På gamla pre-AI kan bländarringen behöva modifieras (AI-konverteras) på för att passa mot kamerahuset.

Håller med om att 55mm/3,5 micro är bra och prisvärt. Har haft ett AI-konverterat (som en av våra duktiga makrofotografer köpte).
Mange tak for din kommentar. Det er interessant. Hvordan kan det mon være, at D2 klarer sig bedre?
 

bergholt

Aktiv medlem
Hej igen,
Kontrollera att ditt objektiv är antingen AI, AI-S eller konverterat till AI.
Det har att göra med mätarkopplingen på äldre objektiv.
D3 och de flesta bättre (=dyrare) kamerahus från Nikon ger dig möjlighet att programmera in ett antal manuella objektiv. Man ställer in brännvidd och bländartal och vid objektivbyte väljer man manuellt att ställa in det objektiv man använder. Detta då äldre objektiv saknar elektroniken som moderna objektiv har. Finns ingen elektrisk kommunikation mellan objektiv och kamerahus.
Min erfarenhet är att det har fungerat bra. Förutsatt då att man kan fokusera bra. Det är väldigt personligt. Kanske jag har blivit lat kombinerat med en sämre syn. Andra tycker att det går bra att fokusera manuellt.
En väldigt bra resurs om allt som har att göra med nikonobjektiv är denna
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/index.html
Roland Vink har en massiv databas om de allra flesta objektiv som Nikon gjort.
Väldigt användbart. Med hjälp av objektivets serienummer kan man ofta få en god uppfattning om hur gammalt ett objektiv är. Roland uppdaterar data med jämna mellanrum.
En annnan resurs, som dock inte uppdateras längre, är denna:
http://www.naturfotograf.com/index2.html
Björn Rörslett står/stod bakom den. Mycket personliga uppfattningar om de äldre objektiven.

Lycka till!
Fantastisk, tak! Smart med programmeringsmuligheden. Umiddelbart ser det ud til, at efterfølgerende 2.8 er AI, så jeg går nok efter den i stedet for.

Der lader til at være lidt uoverensstemmelse over, hvilken der er bedst, men tænker, at en smule øget lysfølsomhed kun kan være en god ting.

Tak igen! :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Mange tak for din kommentar. Det er interessant. Hvordan kan det mon være, at D2 klarer sig bedre?
Det ska rimligen inte vara någon skillnad, så det låter lite mystiskt om det inte var något fel på kamerahuset.

AI-kopplingen fungerar så att objektivets bländarring puttar en fjäderbelastad ring framför sig, som kamerahuset sedan känner av elektroniskt var den står någonstans. Med AF-objektiv så används ringen normalt sett inte, utan kamerahuset kontrollerar bara att objektiv med bländarring står på minsta bländaren. Det går dock att använda bländarringen om man ställer om huset även autofokusobjektiv (eller egentligen objektiv med CPU), givet att objektivet har bländarring och huset AI-koppling.

Om du tittar på ditt kamerahus från fattningssidan utan ett objektivet monterat så står kopplingen lite snett till höger ovanför fattningen. Sedan puttas den åt samma håll som du vrider fast obejktivet när du monterar det, och olika mycket beroende på vilken bländare du ställer in.
 

Ventures

Aktiv medlem
Mange tak for din kommentar. Det er interessant. Hvordan kan det mon være, at D2 klarer sig bedre?
D2 är en generation äldre och Nikon tyckte kanske när D3 utvecklades att köparna inte längre hade behov av att använda så gamla objektiv. D2 fungerade t.o.m med AF-mellanringen (TC-16A). Det finns förstås kompabilitetstabeller som kan vara bra att kolla.
 

ztenlund

Aktiv medlem
D2 är en generation äldre och Nikon tyckte kanske när D3 utvecklades att köparna inte längre hade behov av att använda så gamla objektiv. D2 fungerade t.o.m med AF-mellanringen (TC-16A). Det finns förstås kompabilitetstabeller som kan vara bra att kolla.
Kruxet med TC-16A (som är en telekonverterare och inte en mellanring) är att den är "felkopplad", dvs kontakterna går inte riktigt dit de borde. Men nu pratade vi väl ändå om AI-objektiv och de har bara mekanisk koppling och inte heller D2-serien har en koppling man kan fälla undan för icke-AI-objektiv.

Sedan finns det ju gamla objektiv som inte passar av diverse skäl på olika kameror. Värst är kanske fiskögonen som går in i spegelhuset och därmed har ett strikt krav på att spegeln kan låsas i sitt uppfällda läge.

Tillägg: För att förklara för bergholt vad TC-16A är för något så är det en 1,6x -telekonverterare avsedd för att ge autofokus till manuellt fokuserade objektiv. Det är alltså en produkt som Nikon tog fram i början av autofokuseran.
 
Senast ändrad:

taz_k

Aktiv medlem
Jag har tidigare haft Nikon D700 och D800 och nästan uteslutande använt manuella objektiv. Mest Zeiss (21/2.8, 28/2, 35/1.4, 100/2MP).

Ett starkt tips är att byta mattskiva. Jag brukade beställa härifrån:

Det kräver dock en hel del nogrannhet att byta mattskiva och det är superviktigt att du har rent omkring dig så att det inte kommer in damm bakom den nya mattskivan. Det medföljer shims som man använder för att kalibrera var fokus landar.

Jag har f.ö ett Nikon 55/2.8 Ai-s. Fullt fungerande och i fint skick. Jag säljer det gärna om du skulle vara intresserad. Det står bara på hyllan annars. Låt säga 800kr.
 

bergholt

Aktiv medlem
Kære alle,


Havde overset de sidste svar her i tråden - herunder det fine tilbud på 55/28'erne - det beklager jeg! Jeg skal have slået 'notifications' til på en eller anden måde.

Status er, at jeg vandt en auktion på eBay på den udgave, der hedder 'Nikon AF Micro Nikkor 55mm f/2,8, FX' som er med også har auto-fokus - den skulle være lige så skarp som forgængerne uden.

Jeg har eksperimenteret lidt med makrobilleder og i går havde jeg det med på en aftentur i metroen.

Det føles meget plastik-agtigt, men det var jeg indstillet på efter at have læst anmeldelser, men jeg er godt tilfreds med resultaterne indtil videre.

Billedet af 6X5GT-gløderøret er med manuelt fokus og de to andre med autofokus i aftenbelysning.

Alt i alt et rigtig spændende projekt.

HCG_1970.jpg

jan-phlips-march-55-us-navy-army-scaled.jpg
 
Senast ändrad:
ANNONS