Annons

Nikon Nikkor 200-500 f/5.6E ED VR (D:E:G)

Produkter
(logga in för att koppla)

andsaw

Ny medlem
Hej
Har sökt på nätet men inte kunde hitta information om:
skillnad mellan beteckning på Nikkor 200-500 f/5.6 E, D, G. Tänker köpa en sån men det finns alla tre versioner(?)
Mvh. andsaw

Nej, det gör den inte. Den finns bara som E.

Generellt anger D, G och E följande på AF-objektiv:

Ingen bokstav: startläget på 80 talet, med bländarring för äldre kameror
D: som ovan, men nu skickar objektivet information om fokusavstånd för bättre exponeringsmätning med blixt
G: som D, men utan bländarring för äldre kameror
E: Som G, men med elektroniskt styrd bländare som inte fungerar på äldre kameror

Jag kan bara hitta en version och den heter Nikon AF-S Nikkor 200-500 mm f/5,6E ED VR. I begagnatannonser kan folk ha rört ihop bokstäverna.

E = elektroniskt styrd bländare
ED = ED-specialglas
VR = bildstabilisering

Fungerar finfint på D700 och D800, så D750 borde det fungera på också.

Som sagt ovan, alla digitala småbildskameror har stöd. Det är ursprungligen framtaget för PC-E-objektiven, där det förvisso även går att blända ned med knappen (på objektivet) med en del kameror utan stöd (dock inte alla) förutom det mycket nyare 19 mm. Alla utom det sistnämnda kom ganska kort efter D3 och det hade givetvis varit korkat att inte ha fullt stöd i den kameran som då fortfarande var aktuell. Däremot finns det även APS-C-kameror som är lite nyare än D3 som inte har stöd, t ex D90.

Tack och sista fråga: rekommenderar ni begagnade objektiv ?
Ja.
Testa zoomringen och var uppmärksam på skrapljud som är tecken på att skruvar inuti håller på att lossna. Lär kosta över 2000 att få reparerat, men kan lagas av den händige på en kvart om inte zoomringen har låst sig. Kolla att zoombegränsningsknappen är hel. Plast som lätt går sönder.

D750 ska funka alldeles utmärkt men man ska vara medveten om att det objektivet inte fungerar jättebra på kameror äldre än D810/D4s generationen. På de äldre kamerorna så fungerar AF inte något vidare, särskilt i lite sämre ljus. Jag körde det på D800 i början och hade stora problem med långsam och osäker fokus, efter att jag skaffade min D4s så har det funkat utan några problem.

Det kan gå alldeles utmärkt. Jag köper dock aldrig sådana utan att träffa säljaren och prova objektivet på platsen innan köpet.
Sen kan det vara lättare om man letar efter fabrikat där tillverkaren inte uppdaterar specifikationen på fattningen ideligen. Då slipper man det mesta av versionsfunderingarna ovan.

Det kan gå alldeles utmärkt. Jag köper dock aldrig sådana utan att träffa säljaren och prova objektivet på platsen innan köpet.
Sen kan det vara lättare om man letar efter fabrikat där tillverkaren inte uppdaterar specifikationen på fattningen ideligen. Då slipper man det mesta av versionsfunderingarna ovan.

Helt korrekt, när man köper ditt älsklingsmärke vet man helt säkert att objektiven inte passar på Nikon.

Ja.
Inte ett enda av mina nio gluggar mellan 14 och 300 mm är köpt fabriksnytt,
inte teleförlängarna och "Lens Scope Converter'n" heller - och så här långt
har jag aldrig blivit besviken...

Men hade jag redan haft Df-huset så hade jag inte köpt D810'an - men nu råkade
det bli tvärt om --- så jag har alltså en stor tung och överpresterande D810
som samlar damm. Det gäller att tänka sig för i förväg när man köper begagnat...
/Odd

Senast ändrad:
Helt korrekt, när man köper ditt älsklingsmärke vet man helt säkert att objektiven inte passar på Nikon.
Vilket säkert är ett mindre problem än att man, enligt tråden ovan, inte är speciellt säker på att Nikon passar på Nikon. Om man inte köper nytt av allting.

Att planera gäller minst lika mycket när man köper nytt, om inte annat så för att man sätter mer pengar i rullning.

ANNONS
Götaplatsens Foto